۰ نفر

کدام بازارها بیشتر ضرر دادند؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۵۱
کد خبر: 842410
کدام بازارها بیشتر ضرر دادند؟

هر چند قطار تورم سرعت حرکت خود را کند کرده است، اما رشد آن همچنان فشاری فزاینده به سبد هزینه‌ای خانوار در ایران وارد می‌کند. به عبارت دیگر ماندگاری نرخ تورم در محدوده چهل درصد در میان مدت سبب شده است رشد قیمت‌ها تاثیراتی به مراتب مخرب‌تر از پیش بر سبد خانوار داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت‌ها اما بازارهای سرمایه‌گذاری چیزی جز زیان را نصیب سرمایه‌گذاران نکرده‌اند که این امر تا حد زیادی سبب شده است پوش تورم و کاهش ارزش پول ملی برای اغلب افراد دشوار باشد.

دلیل ریزش قیمت‌ها چه بود؟

البته ریزش قیمت‌ها تحت تاثیر اتفاقی مثبت رخ داد. معامله‌گران کاهش ریسک‌ها سیاسی را دلیل افت پلکانی قیمت‌ها می‌دانند. علاوه بر آن در اردیبهشت و خرداد و تیر، تقاضا در بازارهای ایران به کف می‌رد . این سنت از دیرباز در بازارهای ایران وجود داشته است.

دلار چقدر ریخت؟

قیمت دلار در هفته منتهی به بیست و هفتم اردیبهشت با کاهش پلکانی همانند هفته‌های گذشته روند نزولی داشت. دلار در هفته چهارم اردیبهشت به کانال پنجاه هزار تومان بازگشت و بازدهی منفی ۴.۷۳ درصدی و کاهش قیمت دو هزار و ۹۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز پنجشنبه اسکناس آمریکایی در در محدوده 58 هزار و پانصد تا 59 هزار تومان معامله شد. این اتفاق برای بازار ارز اتفاقی مهم بود چرا که کف مقاومتی در بازار ارز شکسته شد و تداوم ثبات در عرصه سیاست می‌تواند زمینه را برای بهبود وضعیت در اقتصاد یاران مهیا کند . از این رو بسیاری معتقدند هفته اول خرداد هفته مهمی برای بازار راز است چرا که سرنوشت مسیر حرکت ارز در این هفته روشن می‌شود . تداوم حضور در کانال پنجاه هزار تومان امکان ماندگاری را افزایش داده و رشد قیمت ارز را دشوارتر از قبل می‌کند.

بورس قرمز پوش شد

بورس اوراق بهادار که مدتهاست به قرمزپوشی خو گرفته است، در هفته چهارم اردیبهشت نیز سقوط نسبتا سنگینی را تجربه کرد. به طوری که شاخص بورس با ریزش 2.46 درصدی مواجه شد.

در اولین روز هفته شاخص بورس در ارتفاع دو میلیون و 219 هزار واحد قرار داشت اما در پایان هفته شاخص بورس در ارتفاع دو میلیون و 164 هزار واحد قرار رگفت.

شاخص هم‌وزن نیز در این هفته همین روند را اما با شدت بیشتری پشت سر گذاشته است. به طوری که میانگین هم‌وزن بازار در هفته چهارم اردیبهشت 1403 حدود 3.24 درصد پایین آمد و از 737 هزار واحد به 714 هزار واحد رسیده است.

گفتنی‌ است بازار سهام در این هفته به طور میانگین روزانه هفت میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و 66 میلیارد تومان را رقم زده است.

همچنین بررسی معاملات این هفته نشان می‌دهد مجموعاً هزار و 337 میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته از بورس خارج شده است.

اونس تاخت

تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، بازار طلا با وجود افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی با ریزش محدود قیمت روبرو بود.در این هفته هر گرم طلای هجده عی47 هزار تومانی را تجربه کرد به طوری که قیمت هر گرم طلای 18 عیار خام در بازار به سه میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید. این هفته طلا افت ۱.۳۸ درصدی داشت. در هفته چهارم اردیبهشت هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تومانی ایستاد و افت بازدهی ۱.۹۵ درصدی داشت.

این کاهش در شرایطی رخ داد که قیمت اونس در این هفته افزایش یافت و با رشد پنجاه دلاری قیمت ، هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲۳۷۸ دلاری رسید. اونس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد بازدهی ۲.۱۵ درصدی داشت.

سکه باز هم عقب رفت

در هفته اخیر سکه امامی با کاهش بازدهی ۲.۰۹ درصدی افت قیمت ۸۷ هزار تومانی را تحربه کرد. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با قیمت ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۸ میلیون تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی ایستاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    تنها بازاری که از سال ۹۹ تاکنون هیچگونه رشدی نداشته فقط و فقط بورس هست. شاخص کل بورس در سال ۹۹ بوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ، اکنون هم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هست. ولی دلار در سال ۹۹ بوده ۲۲ هزار توملن، سکه‌ بوده ۸ میلیون تومان ، پراید بوده ۷۰ میلیون تومان و اکنون قیمت دلار ، سکه‌، پراید را با سال ۹۹ مقایسه کنید . قیمت زمین و مسکن که حداقل ۱۰ برابر شده .