۰ نفر

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

کنعانی: همکاری‌های ایران و هند در توسعه بندر چابهار روند خوبی دارد/کویت در مورد «آرش» پای میز مذاکره بیاید

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۲۲
کد خبر: 841785
کنعانی: همکاری‌های ایران و هند در توسعه بندر چابهار روند خوبی دارد/کویت در مورد «آرش» پای میز مذاکره بیاید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری‌های ایران و هند در توسعه بندر چابهار روند اجرایی خوبی را در حال طی کردن است. ظرفیت‌های این بندر در خدمت منافع کشورهایی در منطقه و خارج از منطقه است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های بندری ایران برای اهداف تجاری هستند. خبرهای خوبی را داریم که در آینده به اطلاع شما خواهد رسید.

اقتصادآنلاین _ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری امروز که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده بود، گفت: درباره قانون مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی و در خصوص اقدامات برای بازگشایی مجازی سفارت در فلسطین باید گفت که یکی از مفاد قانون، مبحث مربوط به گشایش سفارت خانه مجازی فلسطین بود. مسئله فلسطین اکنون به عنوان یکی از مهمترین موضوعات منطقه‌ای، روزهای تاریخی و دردناکی را تجربه می‌کند، بیش از 200 روز جنایت مستمر جنگی رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه جنایات جنگی در نوار غزه.

وی افزود: ایران در راستای سیاست اصولی خودش در حمایت از فلسطین اقدامات متنوعی را در ساحت‌های مختلف انجام داده است. دستگاه دیپلماسی در راستای اجرای قانون اقدامات زیادی را هم در حوزه بررسی‌های سیاسی و فنی و هم در چارچوب سازوکارهای اجرایی انجام داده است. جلسات متعددی در وزارت خارجه برگزار شد. در این رابطه از نظرات مشورتی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف اخذ شده است. در نتیجه مشورت‌های انجام شده، سازوکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در سامانه وزارت خارجه با عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شده است، این صفحه مدتی است گشایش پیدا کرده است. البته نیازمند یک نظر تفصیلی مشورتی با مراجع ذی‌ربط در خصوص نوع فعالیت‌هایی که این صفحه مجازی دارد را ما نیازمند یک رای هستیم.

ناصر کنعانی درباره اظهارات امیرعبداللهیان درباره همکاری‌های منطقه‌ای بیان کرد: توسعه مناسبات دوجانبه با کشورهای همسایه و عربی منطقه و با کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس، زمینه‌ساز برداشتن گام‌های تکمیلی در راستای ارتقای همکاری‌ها علاوه بر حوزه دوجانبه به حوزه همکاری‌های چندجانبه است. همکاری‌های چندجانبه با کشورهای منطقه ابعاد مختلف اقتصادی و تجاری و دارای رویکرد امنیت آفرینی و امنیت ساز در چارچوب تامین امنیت مشترک برای کشورهای منطقه با هدف ایجاد زمینه مناسب برای توسعه متوازن همگون و پایدار در منطقه است.

وی افزود: موضوع تقویت فضای امن در منطقه اولویت مشترکی است که می‌تواند زمینه ساز ارتقای همکاری‌های پایدار در حوزه اقتصادی و تجاری باشد. این موضوعات اولویت‌دار ایران است. فضای گفتمانی مثبت با کشورهای این منطقه ما را در آستانه برداشتن گام‌ها در راستای تامین منافع مشترک قرار داده است. امیدواریم در پرتو این فضای مثبت در این مسیر به اهداف لازم دست یابیم.

کنعانی درباره میدان گازی آرش اظهار داشت: تاکنون مرزهای دریایی ایران و کویت تعیین نشده و نمی‌توان نسبت به سهم کشورها بر سر مالکیت میدان آرش سخنی به میان آورد. 9 دور مذاکرات کارشناسی فنی و حقوقی برای تعیین حدود مرزی فیمابین دو کشور تا الان برگزار شده و گفت‌وگوها برای برگزاری نشست بعدی مذاکرات تعیین حدود مرزی در حال ادامه یافتن است. این موضوع را در حال پیگیری داریم و بارها گفته‌ایم از نظر ایران تنها مسیر به نتیجه رسیدن این موضوع گفت‌وگوهای صریح و مستقیم فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور بدون توسل به سازوکارهای رسانه‌ای یا جنجال‌های رسانه‌ای است.

وی گفت: ایران ضمن تأکید بر حسن نیت خود در تعاملات با کشورهای همسایه هر اقدام یکجانبه‌ای با توافق هر طرفی بدون در نظر داشت منافع ایران در ارتباط با میدان آرش را مردود و غیرقابل قبول اعلام می‌کند. بار دیگر از کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده و اتخاذ مواضع رسانه‌ای غیرحقوقی و غیر کارشناسی برای دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع مشترک دو کشور باشد به میز مذاکرات فنی و کارشناسی برگردد.

کنهانی درباره سفر بارزانی گفت: در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان عراق رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای صریحی در ابعاد مختلف همکاری مطرح شد که گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای بود و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در تقویت همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف از جمله مبحث همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ارتقای این همکاری‌ها شاهد باشیم.

وی گفت: به کرات گفته‌ایم در مقوله امنیت مرزهای ایران و امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق اجازه هیچگونه ناامنی از جانب گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب یا هدایت شده از سوی رژیم صهیونیستی را نخواهیم داد و قدرتمندانه در مقابل مظاهر ناامنی ایستادگی کرده و برخورد خواهیم کرد. بارزانی در این سفر اعلام کرد که امنیت ایران، امنیت عراق و امنیت خودشان است و هم به مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق پایبند و ملتزم هستند و تأکید کردند که اجازه نخواهند داد خاک عراق و خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرزهای مشترک دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه مطرح کرد: همکاری‌های ایران و هند در توسعه بندر چابهار روند اجرایی خوبی را در حال طی کردن است. توسعه این بندر و ارتقای جایگاه این بندر به عنوان بندرگاه مهم ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت این بندر یکی از اولویت‌های ایران بوده است. هند هم یکی از کشورهای علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر برای توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی خودش است. ظرفیت‌های این بندر در خدمت منافع کشورهایی در منطقه و خارج از منطقه است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های بندری ایران برای اهداف تجاری هستند. خبرهای خوبی را داریم که در آینده به اطلاع شما خواهد رسید.

کنعانی اظهار داشت: تجربه نشان داده کشورها مایلند با نادیده گرفتن تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه دولت آمریکا علیه دولت‌های مستقل از جمله ایران در چارچوب منافع مشترک همکاری‌های خود را با ایران در ابعاد مدنظر از جمله حوزه‌های اقتصادی و تجاری بنیانگذاری کنند. توافقنامه ایران و هند در بحث توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی دولت آمریکا انجام شده است. این محدود به هند نیست و گستره همکاری‌های تجاری و اقتصادی که اکنون ایران با کشورهای مختلف در حال تجربه کردن است نشانگر آن است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند اما در مسیر همکاری‌های سازنده متمرکز بر منافع مشترک امر بازدارنده ای برای آن دسته از کشورهایی نیست که علاقه‌مندند با حفظ استقلال سیاسی خود بدون توجه به رویکرد زورگویانه آمریکا همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود را با ایران دنبال کنند.

وی درباره سفر گروسی به تهران و هدف از انجام این سفر اظهار داشت: سفر گروسی به ایران به منظور مشارکت در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای انجام شد و براساس هماهنگی انجام شده در چارچوب این سفر مذاکرات دوجانبه ایشان با اسلامی، وزیر خارجه و علی باقری برگزار شد. سفر گروسی به ایران را من حیث المجموع سفر مثبت ارزیابی می‌کنیم. ایران همواره تلاش کرده براساس اصول حرفه‌ای ناظر بر رفتار آژانس از جمله اصل بی طرفی و عدم سیاسی کاری و ضرورت دیدگاه فنی بر مواضع سیاسی تعامل سازنده‌ای را با آژانس داشته باشد. امور جاری با آژانس در چارچوب مذاکرات فنی برای یافتن راه‌حل‌های مرضی الطرفین همچنان در دستورکار قرار دارد.

کنعانی توضیح داد: طرفین در جریان سفر توافق کردند به رایزنی‌های خود در این خصوص ادامه دهند. سفر گروسی به تهران را سفر مثبتی ارزیابی می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: هر زمان مدیرکل آژانس در مسیر فنی عمل کرد مسائل فیمابین دو طرف به خوبی پیش رفت ولی هر زمان رویکردهای سیاسی در پیش گرفته شد و موضوعات فنی تحت تاثیر فشارهای سیاسی برخی طرف‌ها قرار گرفت موضوعات فنی از مسیر درست خود منحرف و یا در پاره ای موارد متوقف شد. این سفر را فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مشترک تلقی می‌کنیم و توافق برای ادامه گفت‌وگوها برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افتتاح سدی از سوی طالبان بر رودخانه هریرود اظهار داشت: مبنای دریافت حق‌آبه ایران و ملت ایران از افغانستان بر مبنای معاهده مشترک دو کشور است. انتظار ما از مقامات دولت سرپرستی افغانستان این است که علاوه بر اظهاراتی که در قول و گفتار دارند در عمل به حقوق آبی و حق‌آبه ایران از منابع آبی بالادست پایبند باشند و حقوق ملت ایران را رعایت کنند و هیچ اقدامی در حوزه‌های بالادستی نباید مانع دستیابی ایران به حقوق کامل خود در مبحث حق‌آبه باشد.

وی درباره سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان به ایران بیان کرد: موضوع افغانستان و کمک به صلح و ثبات و امنیت و توسعه پایدار در این کشور اکنون یک وظیفه و مسؤولیت بین‌المللی است و سازمان ملل در این خصوص مسوؤلیت خاص خودش را دارد.

کنعانی طرح کرد: آنچه در وضعیت کنونی افغانستان شاهدیم نتیجه 20 سال اشغالگری دولت آمریکا و اقدامات غیرمسؤولانه این کشور و برخی متحدان آمریکاست. تداوم بی ثباتی و وضعیت کنونی در افغانستان بیش از هر طرفی کشورهای همسایه را تحت تاثیر ابعاد و آثار منفی آن قرار می‌دهد. حق کشورهای همسایه افغانستان است که نسبت به صلح و ثبات و امنیت و توسعه پایدار در این کشور و کمک به رونق اقتصادی در این کشور بیش از هر طرفی نگران باشند و به سازمان ملل توصیه کنند که در ارتباط با رویکردهای خود در موضوع افغانستان به دیدگاه‌های کشورهای همسایه بیش از هر طرفی توجه کنند.

وی گفت: بی ثباتی در افغانستان علاوه بر ملت افغانستان کشورها و ملت‌های همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رویکرد ایران هم کمک به ماموریت‌های سازمان ملل و نماینده ویژه در جهت کمک به تقویت روند سیاسی و توسعه اقتصادی و شکوفایی ثبات در این کشور است و هم ایران در سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای یک بازیگر مهم دارای نقش سازنده برای به کارگیری ظرفیت مشترک برای توسعه اقتصادی در افغانستان است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره درخواست آمریکا از ایران برای توقف غنی سازی گفت: اگر درخواست آمریکا باشد اساسا می‌خواست هیچگونه غنی سازی در ایران صورت نگیرد و همه پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ما را باز کنند. ایران  در چارچوب حقوق قانونی خود در موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای و مبحث غنی سازی عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha