۰ نفر

پیمان پاک در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

جزییات تغییر سیاست ارزی دولت در واردات بخش کشاورزی/ تامین ارز برخی کالاها به تالار دوم منتقل می شود

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 837991
جزییات تغییر سیاست ارزی دولت در واردات بخش کشاورزی/ تامین ارز برخی کالاها به تالار دوم منتقل می شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی مجموع واردات بخش کشاورزی در سال گذشته، گفت: در راستای مدیریت بهینه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، ارز برخی محصولات به تالار دوم منتقل می‌شود.

اقتصاد آنلاین - لیلا مرگن: بر اساس اعلام گمرک ایران در سال ۱۴۰۲، ذرت دامی یکی از سه قلم عمده کالاهای وارداتی بوده است. در میان ۲۰ قلم کالای اساسی وارداتی نیز پنج قلم اول مربوط به بخش کشاورزی بود. در این مدت ذرت با سه میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با دو میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار پنج قلم اول کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده‌اند.

اما چرا همواره در آمارهای گمرک نام بخش کشاورزی در سرلیست اقلام وارداتی قرار دارد؟ آیا از این روند گریزی نیست؟

با وجود افزایش تولید کاهش واردات داشتیم

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در سال گذشته صنعت ۵۰ میلیارد دلار واردات داشته و کشاورزی حدود ۱۷ میلیارد دلار واردات انجام داده است.

وی افزود: ما فقط در برخی از اقلام کالاهای اساسی بیشترین میزان واردات را داشتیم. برخی اقلام مثل ذرت، روغن، دانه‌های روغنی، کنجاله و جو اقلامی هستند که در گروه کالاهای اساسی بیشترین میزان واردات را داشتند.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار توضیح داد: ما در بحث یکسری کالاها مثل ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله و سویا که مواد اولیه تولید هستند و نهاده برای تولید تخم مرغ، شیر و گوشت به حساب می‌آیند، با رشد واردات روبرو بوده‌ایم.

وی افزود: در ذرت ۲۵ درصد، کنجاله سویا ۲۵ درصد و دانه‌های روغنی هفت درصد رشد واردات داشته‌ایم اما از آن سو محصولات نهایی مثل برنج که مشابه تولیدات داخلی دارد، حدود ۴۰ درصد کاهش واردات داشته است.

کاهش ۴۳ درصدی واردات گندم و ۶۰ درصدی واردات چای

پیمان پاک ادامه داد: در حوزه گندم که به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم، ۴۳ درصد کاهش واردات داشتیم. یا در حوزه شکر ۴۰ درصد کاهش واردات به ثبت رسیده است. همچنین در زمینه چای بیش از ۶۰ درصد کاهش واردات داشتیم. یعنی ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم که در محصولاتی که نهایی بودند و مشابه تولید داخل داشتند، کنترل واردات انجام شود.

وی یادآور شد: طبق آمار، در مجموع در حوزه محصولات کشاورزی کاهش ۱۰ درصدی واردات نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم. این در حالی است که در زمینه مرغ و تخم مرغ حدود ۳۰ درصد رشد تولید گزارش شده است.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: وقتی در زمینه مرغ و تخم مرغ ۳۰ درصد رشد داریم و جوجه‌ریزی ما از ۱۱۰ میلیون قطعه به ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده است، به نحوی که اکنون تاثیرش را هم در تنظیم بازار مرغ می‌بینید، نیاز واحدهای تولیدکننده به ذرت و کنجاله ۳۰ درصد افزایش می‌یابد اما با این اوصاف، ما توانسته‌ایم مصارف را کنترل کنیم و علیرغم رشد تولید، کنترل واردات داشتیم.

تخصیص سهمیه ارزی بخش کشاورزی مشابه سال گذشته

پیمان پاک درباره سهمیه ارزی تخصیص یافته توسط بانک مرکزی به بخش کشاورزی گفت: اکنون عدد ما مثل عدد پارسال است، ولی در بحث سهم ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، قرار است با هماهنگی بانک مرکزی کنترل جدی‌تری داشته باشیم.

وی افزود: امسال هم تلاش می‌کنیم خریدهایمان را به نوعی مستقیم کنیم. در سال گذشته اتفاقی که رخ داد، علاوه بر مستقیم کردن خریدها، قیمت‌های جهانی رو به کاهش بود و ساز و کارهای خرید ما و قیمت‌گذاری در جهاد کشاورزی یک ساز و کار منظمی شد، لذا هر مرحله محصولات و کالاهای اساسی وارد می‌شد، قیمتش نزولی بود.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار افزود: لذا در سال گذشته با کنترل قیمت و همچنین تامین به موقع، توانستیم مصرف ارزی را مدیریت کنیم.

وی به این پرسش که آیا سهم ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای بخش کشاورزی کاهش می‌یابد، این‌گونه توضیح داد: نه کاهش نمی‌یابد. ما بحثمان این است که مصرف این ارز را کنترل کنیم. هرچه این ارز کنترل شود، درآمد دولت افزایش می‌یابد و کسری بودجه کاهش می‌یابد.

انتقال به تالار دوم بدون ایجاد بحران

پیمان پاک ادامه داد: یکسری حوزه‌ها را می‌توان بدون اینکه بحران به‌وجود بیاید، مصرف ارزی‌شان را مدیریت کرد، مثلا سال گذشته در حوزه واردات گوشت منجمد گوسفند و گوساله ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص ندادیم و ارز این محصول را به تالار دوم منتقل کردیم.

وی افزود: با فراوانی که اتفاق افتاد، قیمت این محصول از ۴۰۰ هزار تومان به ۳۱۰ هزار تومان رسید و نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه با مدیریت درستی که انجام شد، کاهش قیمت هم اتفاق افتاد.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان کرد: یکسری کالاها قابلیت این را دارد که در عین اینکه تاثیر کمتری در بازار و قمیت‌ها داشته باشد با یک مدیریت درست ارز مورد نیاز از تالار اول به تالار دوم منتقل شود و به آنها ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعلق نگیرد.

تخصیص ارز متوقف نشده است

پیمان پاک در واکنش به سخنان برخی واردکنندگان کالاهای اساسی که از توقف تخصیص ارز خبر داده‌اند، بیان کرد: ما تا هفته قبل هم تخصیص داشتیم ودر آخرین مرحله تا اسفند ماه تخصیص بوده و پرداخت ارز هم صورت گرفته است.

وی افزود: بالاخره بودجه سال جدید تقریبا بعد از تعطیلات فروردین ابلاغ شده است، یکسری مصوبات هیات دولت را نیاز داشته که هیات دولت هم برای کالاهای اساسی، قوانین لازم را مصوب کرده است. تخصیص ارز یک سیر طبیعی دارد و هر ساله شرایط همین بوده است.

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: اکنون هم، بانک مرکزی همراهی لازم را با وزارت جهاد کشاورزی دارد. ولی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تاخیر ارز برخی اقلام داده شده است به همین خاطر اکنون که ارز یکسری کالاها را می‌دهیم، بدهی سه یا چهار ماه قبل است. با این وجود، وارد کننده با همان مسیر کارش را انجام می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha