۰ نفر

دستبند طلایی چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۴
کد خبر: 803777
دستبند طلایی چیست؟

دستبند طلایی مجموعه‌ای از مشوق‌های مالی است که هدف آن تشویق کارمندان به ماندن در یک شرکت برای مدت زمان مشخصی است.

دستبند طلایی از طرف کارفرمایان به کارمندان کلیدی موجود، به‌عنوان وسیله‌ای برای نگه داشتن آن‌ها و همچنین افزایش نرخ حفظ کارمندان، ارائه می‌شود. دستبند طلایی در صنایعی رایج است که در آن‌ها احتمال اینکه کارکنان دارای حقوق بالا از یک شرکت به شرکت دیگر نقل مکان کنند زیاد است.

نکات کلیدی
دستبند طلایی مشوق‌هایی مالی است که به کارکنان داده می‌شود تا آن‌ها را از ترک شرکت منصرف کند.
کارفرمایان برای حفظ افرادی که برای شرکت عملکرد خوبی داشته‌اند یا افرادی که مهارت‌های استثنایی یا غیرقابل جایگزینی دارند، مشوق‌هایی ارائه می‌دهند.
اصطلاح دستبند طلایی اغلب دارای یک بار منفی است، زیرا مانع از ترک کارکنانی می‌شوند که در غیر این صورت مقام خود را خالی می‌کردند، اما به دلیل بالا بودن ضرر مالی این کار را انجام نمی‌دهند.
مشوق‌هایی که می‌توان آن‌ها را دستبند طلایی در نظر گرفت شامل پاداش‌های کلان، پرداخت‌های مدرسه، اختیار خرید سهام و یک ماشین شرکتی است.
این مشوق‌ها با توافق‌نامه‌هایی همراه می‌شوند که مقرر می‌دارند کارمند آن‌ها را تنها پس از مدت معینی از استخدام دریافت خواهد کرد، و در صورت ترک کردن شرکت قبل از تاریخ معین، باید آن‌ها را بازگرداند.

آشنایی با دستبند طلایی


کارفرمایان منابع قابل توجهی را در زمینه‌ی استخدام، آموزش و حفظ کارکنان کلیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند. دستبند طلایی برای کمک به کارفرمایان برای نگه داشتن کارمندانی است که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما همچنین برای اطمینان از این موضوع نیز می‌باشد که بهترین کارمندان و پرسنلی که بهترین عملکرد را دارند، بنگاه را ترک نخواهند کرد. گاهی اوقات دستبند طلایی دارای یک بار معنایی منفی است، زیرا اغلب با افرادی مرتبط است که در شغلی که از آن راضی نیستند باقی می‌مانند و مایل به ترک آن نیستند، زیرا متوجه ضرر مالی قابل توجهی خواهند شد.

انواع دستبندهای طلایی


دستبند طلایی را می‌توان به‌صورت مدرج ارائه کرد، یعنی زمانی که کارمندان به نقاط عطف خاصی رسیدند، یا می‌توان آن‌ها را به یکباره با شرایط خاصی ارائه داد. دستبند طلایی می‌تواند شامل اشکال مختلفی باشد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از اختیار خرید سهام، برنامه‌های بازنشستگی اجرایی تکمیلی (SERP ها)، پاداش‌های بزرگ، خانه‌های تعطیلاتی، خودروی شرکتی، بیمه‌نامه‌ها و غیره.
این مشوق‌ها همراه با شرایط خاصی ارائه می‌شوند. این شرایط معمولاً بیان می‌کنند که پاداش‌ها یا سایر اشکال غرامتی تنها درصورتی پرداخت می‌شوند که کارمند برای مدت معینی در یک شرکت بماند، یا اگر در ابتدا پرداخت شده باشند، درصورتی که کارمند قبل از تاریخ معینی کار را ترک کند، باید به شرکت بازگردانده شوند.
نمونه‌های دیگر از دستبندهای طلایی شامل تعهدات قراردادی است که مشخص می‌کنند یک کارمند چه کاری را می‌تواند انجام دهد یا ندهد، مانند قراردادی که مجری تلویزیون شبکه را از حضور در یک کانال رقیب منع می‌کند.

نمونه‌ای از دستبند طلایی


چارلز به مدت پنج سال برای شرکت XYZ کار کرده است. در این پنج سال، این شرکت زمان و هزینه‌ی قابل توجهی را برای آموزش و توسعه‌ی مجموعه مهارت‌های چارلز صرف کرده است. در همان چارچوب زمانی، چارلز استعداد و توانایی استثنایی خود را برای عملکرد خوب در شرکت نشان داده است. نه‌تنها هزینه‌ی آموزش چارلز به‌دلیل اخلاق کاری او چندین برابر به شرکت بازگردانده شده است، بلکه او برای سال‌های آینده دارایی قابل توجهی برای شرکت خواهد بود.
از آنجایی که چارلز یک کارمند استثنایی است، XYZ نگران است که او را به رقیبی که ممکن است پول بیشتر یا مشوق‌های دیگری ارائه دهد، از دست بدهد. شرکت XYZ برای جلوگیری از این اتفاق، با ارائه‌ی اختیار خرید سهام کارکنان به چارلز انگیزه‌ی مالی قابل توجهی به او می‌دهد. بااین‌حال، اختیارات سهام تا مدت پنج سال محول نخواهند شد و این موضوع تضمین می‌کند که چارلز برای این پنج سال در شرکت باقی خواهد ماند و درآمدهای نقدی قابل توجهی را از دست نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha