۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنوفاند «شپدیس»/ سهمی با بیشترین تاثیر پذیری از نرخ خوراک + پیش بینی روند نماد

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۰۳
کد خبر: 732208
تحلیل تکنوفاند «شپدیس»/ سهمی با بیشترین تاثیر پذیری از نرخ خوراک + پیش بینی روند نماد

شپدیس جزو شرکت های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه ۸ گروه خودش و در رتبه ۲۴ کل بازار قرار دارد.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ 7 پتروشیمی در ایران تولیدکننده اوره و امونیاک هستند. پتروشیمی پردیس متشکل از ۳ فاز تولیدی است و در حال حاضر با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۲۲۵ هزار تن اوره بزرگترین تولید کننده اوره در کشور است.

به عبارتی شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) تولید و عرضه کننده محصولات آمونیاک و اوره، مالک بزرگترین مجتمع تولید کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان می‌باشد که در منطقه ویژه اقتصادی/ انرژی پارس، در شهر عسلویه واقع شده است. 

شپدیس با P/E پایین جز شرکت هایی است که بیشترین EPS را دارد.

  • پتروشیمی پردیس بخش اصلی فروش خود را در بازارهای خارجی انجام می دهد. این شرکت به تولیدات اوره مشغول است و اوره کشاورزی و صنعتی خود را در بازار های داخلی، آمونیاک و اوره صادراتی (گرانول فله) خود را در بازارهای خارجی عرضه می کند. در کل بیشتر فروش محصولات اوره سازان صادراتی است و با توجه به نرخ اوره فوب خلیج فارس بفروش میرسد.
  • اوره سازان مجبورند بخشی از تولیدات اوره خود را به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با نرخ مصوب بفروشند که با تخفیفاتی که منظور میشود نرخ پایینی دارد. اوره سازان از دولت بابت اختلاف نرخ های ترجیهی تا بورس کالا مطالباتی دارند که هنوز پرداخت نشده است. شپدیس نسبت مطالبات به ارزش بازار حدود 19 درصد را دارد.
  • نرخ تسعیر ارز و توافقات سیاسی و قیمت اوره جهانی از جمله مواردی است که به دلیل صادرات محور بودن بیش از نیمی از فروش  پردیس می تواند حایز اهمیت باشد. کشور های غربی من جمله ایران بیشتر تولیدات خود را صادر میکنند به طوری که بیش از 4 درصد اوره جهان را ایران تولید و صادر میکند.
  • ظرفیت تولید امونیاک پتروشیمی پردیس 2040 هزار تن و ظرفیت تولید اوره آن 3225 هزار تن است.
  • شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان مهم ترین سهامدار عمده پردیس با بیش از 687 درصد سهام است. سپس شرکت بازرگانی پتروشیمی و سرمایه گذاری سپه و توسعه و مدیریت صبا به ترتیب مالک 13، 1.5و 1.2 درصدی این پتروشیمی هستند.
  • قیمت فعلی سهم 16300 تومان و ارزش بازار سهم 987 هزار میلیارد تومان است.
  • در حال حاضر نرخ اوره فوب 335 دلار در هر تن است که نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است. در فصل پاییز رشد نقاضای فصلی و افزایش هزینه ها می تواند قیمت اوره در غرب را افزایش دهد.
  • مواد اولیه مورد نیاز شرکت گاز خوراک آب خنک کننده بخار برق uf و کیسه بوده وهرگونه تغییر در موارد مدکور خصوصا افزایش نرخ گاز موجب تغییر در بهای تمام شده میگردد.

فرایند تولید اوره و امونیاک به شرح زیر است:

فرآیند تولید اوره در دنیا با دو نوع سوخت ذغال سنگ و گاز طبیعی هست که در کشورما به دلیل در دسترس بودن گاز طبیعی ارزان از این روش و با فرایند (هابر) اوره تولید میکنند.

اوره به دو صورت گرانول و پریل می باشد که در اندازه با هم متفاوتند و گرانول بدلیل ریز بودن و متصاعد شدن کمتر، بهتر از پریل است.

پتروشیمی پردیس

شپدیس

به طور کلی افزایش نرخ اوره و دلار فاکتورهای موثر در سوداوری شپدیس است ولی افزایش نرخ خوراک به 7000 تومان در مصوبه اخیر می تواند اثر منفی بر افزایش هزینه های شرکت داشته باشد. اگر دولت اصلاحیه ای در مورد نرخ خوراک داشته باشد از ریسک مهم هزینه عملیاتی شرکت کاسته میشود. بحث دیگر ابهام در زمان دریافت مطالبات شرکت است. شرکت‌های اوره ساز با مشکل جدی دریافت حق و حقوق خود در قبال فروش اوره کشاورزی مواجه هستند. چرا که دولت، این شرکت‌ها را ملزم به فروش با تخفیف اوره کرده است و همواره برای مابه‌التفاوت آن وعده و وعید می‌دهد که باید دید بالاخره دولت زیر بار پرداخت ارقام مطالبات میشود یا خیر.

گزارشات کدال شپدیس:

EPS نماد شپدیس در گزارش میاندوره ای 9 ماهه منتهی به خرداد ماه سال 1402 برابر است با 26470 ریال که نسبت به مدت مشابه 13% کاهش داشته است، همچنین درآمد های عملیاتی 13% سود ناخالص 17% و سود عملیاتی شپدیس 19% افت داشته است، حاشیه سود خالص شپدیس طی دوره 9 ماهه نسبت به مدت مشابه افت 13 درصدی داشته است، علت کاهش تولید و فروش طی این دوره قطعی گاز در زمستان گزارش شده است، علت کاهش ریالی درآمد شپدیس نیز به دلیل افت نرخ فروش محصول اصلی بوده است.

شرکت پتروشیمی پردیس طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ معادل ۲۹,۲۸۷,۲۵۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۱۶% افزایش داشته است.

شپدیس با سرمایه ثبت شده ۶,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ مبلغ ۲۷۹,۹۱۴,۴۳۵ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱% افت داشته است.

بررسی وضعیت تکنیکی سهم نشان از سوداوری میان مدت و تثبیت کف قیمتی سهم دارد:

پتروشیمی پردیس

یک دیامتریک تکمیل شده و اخرین لگ G خود یک دیامتریک بوده و به اتمام رسیده و پساالگویی پیش روست. با رعایت حد حمایت 14000 تومان می تواند در پله اول تامحدوده 17600-18700 تومان پیش رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha