۰ نفر

بازارساز کیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۹
کد خبر: 715089
بازارساز کیست؟ بررسی چند نمونه از آن

بازارساز شرکت‌کننده منفرد بازار یا شرکت عضو یک بورس است که اوراق بهادار را با حساب خود خرید و فروش می‌کند.

بازارسازان نقدینگی و عمق را برای بازارها فراهم می کنند و از تفاوت اسپرد قیمت پیشنهادی و درخواستی سود کسب می‌کنند. آنها همچنین ممکن است معاملاتی را برای حساب های خود انجام دهند که به عنوان معامله به عنوان طرف اصلی شناخته می شوند.

نکات کلیدی

بازارسازان ضمن سود بردن از تفاوت اسپرد قیمت پیشنهادی و درخواستی، نقدینگی و عمق را برای بازار فراهم می کنند.

کارگزاری ها رایج ترین نوع بازارسازان هستند که راهکارهایی را برای خرید و فروش اوراق بهادار به سرمایه گذاران ارائه می دهند.

بازارسازان برای ریسک نگهداری دارایی‌ها پاداش متناسبی دریافت می‌کنند، زیرا ممکن است ارزش اوراق بهادار در فاصله زمانی خرید و فروش مجدد آن به خریدار دیگر کاهش یابد.

در حالی که کارگزاران با یکدیگر رقابت می کنند، متخصصان قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی خود را ارسال و اطمینان حاصل می کنند که آنها به طور دقیق گزارش می شوند.

آشنایی با بازارسازان

بسیاری از بازارسازان اغلب موسسه‌های کارگزاری هستند که در تلاش برای تامین نقدینگی برای بازارهای مالی، خدمات معاملاتی را به سرمایه گذاران ارائه می دهند. بازارسازان همچنین ممکن است معامله گر منفرد باشند که معمولاً به عنوان بازارساز محلی شناخته می شود. با توجه به اندازه اوراق بهادار لازم برای تسهیل حجم خرید و فروش، اکثریت قریب به اتفاق بازارسازان به نمایندگی از موسسات بزرگ کار می کنند.

هر بازارساز قیمت خرید و فروش را برای تعداد تضمین شده از سهام شرکت‌ها نمایش می دهد. هنگامی که بازارسازی سفارشی از یک خریدار دریافت می کند، بلافاصله موقعیت معاملاتی خود در سهام شرکت مربوطه را از موجودی خود به خریدار می فروشد. این مسئله به آنها اجازه می دهد تا سفارش را به سرعت تکمیل کنند. به طور خلاصه، بازارسازی با تسهیل امکان خرید و فروش برای سرمایه گذاران و معامله گران، جریان معاملات در بازارهای مالی را روان تر می‌سازد. بدون وجود بازارسازان، ممکن است تعداد معاملات برای انجام سفارشات ناکافی و فعالیت های سرمایه گذاری کمتری وجود داشته باشد.

بازارسازان باید متعهد شوند تا به طور مداوم قیمت‌هایی را که در آن اوراق بهادار خرید (یا ارائه قیمت پیشنهادی) و فروش (یا ارائه قیمت درخواستی) می‌کند، اعلام کنند. بازارسازان همچنین باید حجمی را که می‌خواهند در آن معامله کنند، همراه با دفعات که بهترین قیمت پیشنهادی و بهترین قیمت درخواستی را ارائه می‌دهند، اعلام کنند. بازارسازان باید همواره و در تمام چشم اندازهای مختلف بازار به این پارامترها پایبند باشند. هنگامی که بازارها آشفته یا بی ثبات می شوند، بازارسازان باید برای حفظ جریان روان انجام معاملات نظم و انضباط خود را حفظ کنند.

واقعیت سریع

بازارسازی نشان دهنده تمایل به خرید و فروش اوراق بهادار مجموعه معینی از شرکت ها با موسسات کارگزاری-معامله‌گر است که در آن بورس عضویت دارند.

بازارسازان چگونه کسب سود می‌کنند

بازارسازان برای خطر نگهداری دارایی ها پاداش متناسبی دریافت می‌کنند، زیرا ممکن است در مدت زمان بین خرید اوراق بهادار از فروشنده و فروش آن به خریدار جدید، شاهد کاهش ارزش آن باشند.

در نتیجه، آنها معمولاً اسپرد فوق الذکر را بر قیمت خرید و فروش هر اوراق بهاداری که پوشش می دهند، اعمال می کنند. برای مثال، زمانی که سرمایه‌گذاری با استفاده از یک شرکت کارگزاری آنلاین سهامی را جستجو می‌کند، ممکن است قیمت پیشنهادی 100 دلار و قیمت درخواستی 100.05 دلار را برای آن مشاهده کند. این مسئله بدان معناست که این کارگزار سهام مربوطه را به قیمت 100 دلار خریداری می کند، سپس آن را به خریداران احتمالی به قیمت 100.05 دلار می فروشد. زمانی که حجم معاملات بالا باشد، این اسپرد کوچک نیز ممکن است سود روزانه زیادی را برای کارگراز مربوطه به همراه داشته باشد.

بازارسازان باید تحت آئین‌نامه‌های هر بورس که توسط تنظیم‌کننده اوراق بهادار آن کشور مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تأیید شده است، فعالیت کنند. حقوق و مسئولیت‌های بازارسازان بر اساس نوع مبادله و نوع ابزار مالی که معامله می‌کنند مانند سهام یا قرارداد اختیار معامله، تغییر می‌کند.

بازارسازان در مقابل متخصصان

بسیاری از بورس‌ها از نظامی متشکل از بازارسازان مختلف استفاده می‌کنند که در آن هر کدام از آن‌ها برای ارائه بهترین قیمت پیشنهادی و درخواستی به منظور برنده شدن کسب‌وکار سفارش‌هایی که ارسال می‌شوند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما برخی بورس‌ها مانند بورس نیویورک (NYSE) در عوض از نظام متخصصان استفاده می‌کنند. متخصصان اساساً بازارسازان تنها (و تعیین شده‌ای) هستند که از انحصار جریان سفارش در یک نوع اوراق بهادار یا برخی اوراق بهادار خاص برخوردارند. از آنجا که بورس نیویورک یک بازار حراج است، سرمایه‌گذاران قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی خود را به صورت رقابتی ارسال می‌کنند.

متخصصان نیز این پیشنهادها را برای مشاهده کل بازار منتشر و تضمین می‌کنند که به موقع و دقیق گزارش شوند. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که همواره بهترین قیمت حفظ شوند، تمام معاملات قابل عرضه در بازار انجام شود و نظم در تالار معاملاتی حفظ شود.

متخصصان همچنین باید هر روز صبح قیمت باز شدن سهام را تعیین کنند که بر اساس انتشار اخبار و رویدادهای بعد از ساعت کاری ممکن است با قیمت بسته شدن روز قبل متفاوت باشد. متخصصان قیمت صحیح بازار را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می کنند.

نمونه‌ای از بازارساز

در اینجا یک مثال فرضی برای نشان دادن نحوه معامله بازارسازان آورده شده است. فرض کنید یک موسسه بازارساز برای سهام XYZ وجود دارد. این موسسه ممکن است مظنه قیمت و حجم 10.00-10.05 دلار و 500×100 واحد ارائه دهد. این مسئله بدان معنی است که آنها برای خرید 100 سهم قیمت 10.00 دلار پیشنهاد می دهند (آنها می خرند) و همچنین حاضرند 500 سهم را به قیمت 10.05 دلار عرضه کنند (به فروش برسانند). سپس سایر فعالان بازار ممکن است این سهام را با قیمت 10.05 دلار از این بازارساز خرید کنند (پذیرش پیشنهاد فروش) یا سهامی را با قیمت 10.00 دلار به آنها بفروشند.

بازارسازان چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دهند؟

بازارسازان با ارائه خدمات معاملاتی به سرمایه گذاران و افزایش نقدینگی در بازار اوراق بهادار مشارکت می کند. آنها به طور خاص قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی و اندازه بازار را برای یک اوراق بهادار خاص ارائه می دهند. بازارسازان معمولاً برای کارگزاری‌های بزرگ کار می‌کنند که از اسپرد بین قیمت پیشنهادی و درخواستی سود می‌برند.

عملکرد بازارسازان به چه نحوی است؟

تعدادی از بازارسازان در بورس اوراق بهادار فعالیت و با یکدیگر رقابت می کنند تا کسب‌وکار سرمایه گذاران را از طریق ارائه رقابتی ترین قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی به خود جذب کنند. برخی بورس‌ها مانند بورس نیویورک از یک نظام تخصصی استفاده می کنند که در آن یک متخصص به تنهایی بازارساز دسته مشخصی از اوراق بهادار است و تمام قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی قابل مشاهده در بازار برای آن اوراق بهادار را ارائه می دهد. یک فرآیند تخصصی نیز برای حصول اطمینان از انجام به موقع تمام معاملات قابل عرضه در بازار در قیمت منصفانه، انجام می‌شود.

بازارسازان چگونه سود کسب می‌کنند؟

بازارسازان از طریق اسپرد بین قیمت پیشنهادی و درخواستی اوراق بهادار کسب سود می کنند. از آنجایی که بازارسازان ریسک پوشش یک اوراق بهادار معین را که ممکن است قیمت آن کاهش یابد متحمل می شوند، و در ازای پذیرش این ریسک نگهداری دارایی ها پاداش متناسبی دریافت می‌کنند. برای مثال، سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید که مشاهده می‌کند سهام اپل با قیمت پیشنهادی 50 دلار و قیمت درخواستی 50.10 دلار معامله می‌شود. این مسئله بدان معناست که بازارساز سهام اپل را به قیمت 50 دلار خریداری و آنها را به قیمت 50.10 دلار می فروشد و 0.10 دلار سود کسب می کند.