۰ نفر

هزینه‌ های ارزیابی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰
کد خبر: 714637
هزینه‌ های ارزیابی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

هزینه های ارزیابی هزینه هایی هستند که شرکتی برای تشخیص عیوب محصولات خود قبل از تحویل آنها به مشتریان می پردازد. آنها نوعی از هزینه‌های کنترل کیفیت هستند.

​شرکت ها هزینه های ارزیابی را به عنوان بخشی از فرآیند کنترل کیفیت می پردازند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات آنها انتظارات مشتری و الزامات نظارتی را برآورده می‌سازد. این هزینه ها ممکن است شامل مخارج آزمایشات و بازرسی های میدانی باشد.

نکات کلیدی

برای اکثر شرکت ها، پولی که در نتیجه فروش محصولات یا خدمات معیوب از دست می رود بسیار بیشتر از هزینه های ارزیابی است.

فرآیندهای ارزیابی کیفیت محصولات در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند و هزینه های انجام آن‌ها از عواملی مانند کنترل کیفیت گسترده محصولات و مرحله‌ای از چرخه تولید که شرکت در آن قرار دارد، تاثیر می‌پذیرد.

کنترل کیفیت برای شهرت یک کسب‌وکار مهم است، به همین دلیل هزینه های ارزیابی هزینه های ضروری برای موفقیت یک شرکت به حساب می‌آیند.

آشنایی با هزینه های ارزیابی

هزینه های ارزیابی ممکن است یکی از هزینه‌های کلیدی شرکت هایی باشند که به دنبال حفظ سطوح بالایی از رضایت رضایتمندی مشتریان و سازمان‌های نظارتی هستند. پرداخت حقوق به خریداران مخفی، بازرسان خطوط تولید کارخانه و تجهیزات غربالگری فنی همگی در دسته این هزینه‌ها قرار می گیرند. شرکت هایی که پول زیادی را صرف هزینه های ارزیابی محصولات خود می کنند نشان می دهند که به شهرت خود اهمیت می دهند.

مهم

هزینه های رایج ارزیابی شامل بازرسی مواد دریافتی از سوی تامین کنندگان، بازرسی موادی که در مرحله انجام کار یا کالاهای نهایی قرار دارند، لوازم استفاده شده برای بازرسی و نگهداری تجهیزات آزمایشی می‌شوند.

شرکت‌ها برای جلوگیری از فروش موجودی انبار یا محصولات معیوب به مشتریان خود، ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و هزینه‌های ارزیابی را برای شناسایی محصولات مشکوک متحمل می‌شوند. در نهایت، پذیرش هزینه های ارزیابی نسبت به از دست دادن مشتریانی که از دریافت کالاهای بی کیفیت ناامید شده اند، هزینه کمتری برای شرکت به همراه خواهد داشت.

اینترنت و رسانه‌های اجتماعی اکنون فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند تا نارضایتی حود از شرکت‌ها یا محصولاتی که استانداردهای آن‌ها را برآورده نمی‌کنند، مطرح کنند. تهدید ارسال اظهارنظرهای ناخوشایند یا فراگیر شدن ویدئوهای حوادث ناگوار مربوط به روابط عمومی، شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری بر روی ارزیابی محصولاتشان سوق می‌دهد.

هزینه های ارزیابی را می توان صرفا به عنوان بخشی از هزینه انجام کسب‌وکار و همچنین هزینه ساخت محصول یا عرضه خدمات در نظر گرفت. شهرت شرکت یکی از مهمترین دارایی های آن است. هنگامی که شهرت شرکتی پس از انتشار محصولات معیوب و تبلیغات بد خدشه‌دار می‌شود، تغییر نظر مصرف کنندگان معمولا غیرممکن یا بسیار دشوار می‌شود.

به همین دلیل است که مدیران برای تضمین موفقیت پایدار شرکت خود بایستی توجه جدی به کنترل کیفیت داشته باشد. هزینه های ارزیابی بخشی از این فرآیند هستند.

نمونه هایی از هزینه های ارزیابی

نمونه های زیادی از هزینه های ارزیابی وجود دارد و در هر صنعتی انواع مختلفی از روش‌های ارزیابی و در نتیجه هزینه های مرتبط با آن وجود دارد. هزینه های ارزیابی حتی ممکن است از جایگاه صنعت در یک چرخه بازار تاثیر بپذیرند.

هزینه ارزیابی کلاسیک همان چیزی است که برای بازرسی مواد تحویل گرفته شده از تامین کنندگان هزینه می شود. به عنوان مثال، فرض کنید یک خرده فروش ابزارهای موسیقی محموله ای از گیتار را از یک تولید کننده بزرگ دریافت می کند. سال گذشته، تیونرهای اولین دور از گیتارهای تولیدی این شرکت معیوب بود و باعث شد مشتریان محصولات باز شده را بازگردانند، شکایت خود را به شرکت مادر فروشگاه گیتار ارسال کنند و در برخی موارد، وفاداری خود را به خرده فروش دیگر ابزار موسیقی تغییر دهند.

بنابراین امسال، این خرده‌فروشی ابزارهای موسیقی پس از دریافت محموله جدید گیتار جعبه‌های آن‌ها را باز و هر گیتار را به طور کامل بازرسی می‌کند تا از سالم بودن تیونرها اطمینان‌خاطر پیدا کند و سپس آنها را قبل از ارائه به مشتریان، مجددا بسته‌بندی می‌کند. این فرآیند به صرف هزینه و زمان نیاز دارد که در ترازنامه فروشگاه به عنوان هزینه ارزیابی منظور می شود.

نمونه های دیگر از هزینه های ارزیابی عبارتند از:

بازرسی مواد کار در فرآیند

بازرسی موادی که در مرحله انجام کار استفاده می‌شوند

بازرسی کالاهای تکمیل شده

لوازم استفاده شده برای انجام بازرسی

بخشی از موجودی انبار که در طی فرآیند آزمایش از بین می‌رود

نظارت بر کارکنان بازرسی

استهلاک تجهیزات و نرم افزار آزمایش

تعمیر و نگهداری هر گونه تجهیزات آزمایشی

بهترین جایگزین ممکن برای تحمل هزینه های ارزیابی تلاش برای افزایش کیفیت فرآیندهای تولید همه تامین کنندگان و خود شرکت است. ایده مدیریت فروشنده و زنجیره تامین به دنبال بهبود کل فرآیند است تا ذاتاً قادر به تولید قطعات معیوب نباشد. تامین کنندگان نیز بایستی مانند ارزیابی یک محصول نهایی اطمینان حاصل کنند که مواد اولیه آنها در شرایط خوبی قرار دارد، در غیر این صورت با خطر از دست دادن قراردادهای تامین با تولیدکننده نهایی یک کالا مواجه خواهند شد.