۰ نفر

منظور از تجاری‌ سازی چیست؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵
کد خبر: 714449
منظور از تجاری‌ سازی چیست؟

تجاری سازی فرآیند ارائه محصولات یا خدمات جدید به بازار است.

تجاری‌ سازی گسترده‌تر مستلزم تولید، توزیع، بازاریابی، فروش، ارائه خدمات پس از فروش به مشتری و سایر عملکردهای کلیدی است که برای دستیابی به موفقیت تجاری محصول یا خدمات جدید حیاتی هستند.

به طور معمول، تجاری‌ سازی پس از رشد و توسعه یک کسب‌وکار کوچک که کسب‌وکار مربوطه مقیاس فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد و به سطوحی می‌رسد که می‌تواند با موفقیت به بازار بزرگ‌تری دست پیدا کند، روی می‌دهد. برای مثال، اگر یک نانوایی کوچک به خاطر نان رول‌های دارچینی‌اش معروف باشد و آن‌ها را با موفقیت به فروش رسانده باشد، می‌تواند با فروش نان رول‌های دارچین بسته‌بندی شده به خواربار فروشی‌های محلی که در آنجا دیگران نیز می‌توانند این شیرینی‌ها را بخرند محصولات خود را تجاری سازد و میزان فروش خود را چند برابر کند.

نکات کلیدی

تجاری سازی به تدوین یک استراتژی سه مرحله‌ای دقیق برای بازاریابی و عرضه محصول نیاز دارد که شامل مرحله ایده پردازی، تعریف فرآیند کسب و کار و مرحله ذینفعان می‌شود.

تجاری‌ سازی گسترده‌تر مستلزم تولید، توزیع، بازاریابی، فروش، ارائه خدمات پس از فروش به مشتری و سایر عملکردهای کلیدی است که برای دستیابی به موفقیت تجاری محصول یا خدمات جدید حیاتی هستند.

آشنایی با تجاری سازی

تجاری‌ سازی به تدوین یک استراتژی سه مرحله‌ای دقیق بازاریابی و عرضه محصول نیاز دارد که شامل اجزای اصلی زیر باشد:

مرحله ایده پردازی

مرحله تعریف فرآیند کسب و کار

مرحله ذینفع

فرآیند تجاری سازی

بسیاری از افراد مرحله ایده پردازی را همانند دهانه قیف در نظر می‌گیرند. اگرچه ایده‌های بسیاری وارد بالای قیف می‌شوند، اما در نهایت تنها کسر کوچکی از آن‌ها راه خود را به سمت پایین قیف و پیاده‌سازی ایده پیدا می‌کنند. در طی فرآیند ایده‌پردازی تلاش می‌شود تا محصولات و خدمات جدیدی تولید شود که خواسته‌های پاسخ‌داده نشده مصرف‌کننده را برآورده  می‌سازند و کاربردی‌ترین طرح‌ها با ارائه مزایای بالا و تحمیل هزینه کم با مدل کسب‌وکار شرکت هماهنگ می‌شوند.

در مرحله ایده‌پردازی تلاش می‌شود تا از فلسفه بازاریابی معروف به «چهار P» که مخفف محصول، قیمت، مکان و تبلیغ است، استفاده شود. شرکت‌ها از این مفهوم که اغلب به عنوان آمیزه‌ای از بازاریابی از آن یاد می شود، برای تعیین محصولاتی که باید تولید کنند، نقاط قیمتی که محصولات خود را بایستی در آن‌ها به فروش برسانند، پایه مشتریانی که می خواهند هدف قرار دهند و کمپین های بازاریابی که در تلاش برای خارج کردن کالاها از قفسه‌ها فروشگاه‌ها به دست مشتریان به راه می‌اندازند، استفاده می‌کنند.

برای اینکه یک محصول بالقوه واجد شرایط تجاری‌ سازی باشد، بایستی تلاش‌های تحقیق و توسعه (R&D) درجه‌ای از ارزش عمومی کالاها را در میان مصرف‌کنندگان نشان دهند که به طور بالقوه ممکن است سودآوری شرکت را افزایش دهد. در مرحله تعریف فرآیند کسب‌وکار، ملاحظاتی در مورد امکان‌سنجی، هزینه‌ها و تفکر در مورد نحوه اجرای استراتژی تجاری‌ سازی بالقوه در نظر گرفته می‌شوند.

علاوه‌براین، مرحله ذینفعان نیز معمولاً با تفکر در مورد افرادی که مخاطبان هدف و ذینفعان یک محصول یا خدمات تجاری شده هستند، همراه است. شرکت‌ها برای موفقیت واقعی تجاری سازی، باید هم نیازهای مشتریان و هم نیازهای ذینفعان خود را برآورده سازد.

فروش محصولات جدید در بازار

قبل از عرضه محصول به بازار، ثبت حق اختراع، ثبت علائم تجاری و سایر اقدامات قانونی باید برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی یک محصول انجام شود. تولید ممکن است در داخل شرکت انجام شود، یا ممکن است از طریق قرارداد فرعی به کارخانه‌های ثالث واگذار شود. پس از تکمیل خط تولید، تلاش‌های تبلیغاتی آگاهی از محصول را در بازار هدف ایجاد می‌کنند و دسترسی به این بازارها نیز از طریق کانال‌های توزیع و همچنین مشارکت با خرده‌فروشان امکان‌پذیر می‌شود.

اگرچه کسب‌وکارهایی که فرآیندهای تولید، بازاریابی و توزیع محصولات را در داخل شرکت انجام می‌دهند، به دلیل اینکه مجبور نمی‌شوند درآمدهای حاصل از آن را با واسطه‌ها به اشتراک گذارند، سود بیشتری به دست می‌آورند اما با توجه به هزینه‌های بیش از اندازه تولید، بدهی بیشتری را نیز متقبل می‌شوند.