۰ نفر

تجارت چیست؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۹
کد خبر: 714446
تجارت چیست؟

تجارت زمانی آغاز شد که انسان های ماقبل تاریخ شروع به مبادله کالاها و خدمات برای منافع متقابل خود کردند.

به طور کلی، تجارت می تواند به مبادله کالا یا خدمات با پول یا چیز دیگری با ارزش مساوی اشاره داشته باشد.

مطابق جامع‌ترین دیدگاه، دولت‌ها وظیفه دارند تجارت ملت‌های خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که با ایجاد شغل و تولید کالاها و خدمات مفید، نیازهای شهروندان آن‌ها را برآورده سازد.

نکات کلیدی

امروزه تجارت معمولاً به خرید و فروش کالا و خدمات در مقیاس بزرگ اشاره دارد.

تجارت زیرمجموعه ای از کسب‌وکار است که بر توزیع کالاها تمرکز دارد.

فروش کالا یک معامله است. همه معاملات در مجموع تجارت نامیده می شوند.

تجارت الکترونیکی نوعی از تجارت است که مستلزم فروش کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت است.

آشنایی با تجارت

تجارت از زمانی وجود داشته است که انسان ها مبادله کالاها و خدمات را با یکدیگر آغاز کردند. از روزهای اولیه معامله پایاپای تا ایجاد ارزها و ایجاد مسیرهای تجاری، انسان ها همواره به دنبال راه هایی برای تسهیل مبادله کالاها و خدمات از طریق ایجاد فرآیندهای توزیع برای گرد هم آوردن فروشندگان و خریداران بوده اند.

امروزه اصطلاح تجارت معمولاً به خرید و فروش کالاها و خدمات در مقیاس بزرگ اشاره دارد. خرید و فروش یک کالا توسط یک مصرف کننده به عنوان یک معامله تعریف می شود، در حالی که تجارت ممکن است به تمام معاملات مربوط به خرید و فروش آن کالا اشاره کند.

بیشتر تجارت در دوران نوین به صورت بین المللی انجام می شود و خرید و فروش کالا بین کشورها را نشان می دهد.

تجارت مترادف با کسب‌وکار نیست بلکه زیر مجموعه ای از آن است. تجارت به منبع‌یابی، تولید یا فرآیندهای تولید مربوط نمی شود، بلکه فقط به توزیع کالاها و خدمات مربوط می شود. این تمرکز بر روی توزیع کالاها و خدمات به تنهایی نقش‌های متعددی مانند تدارکاتی، سیاسی، نظارتی، قانونی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد.

تجارت در مقابل کسب‌وکار در مقابل معامله

این کلمات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما یکسان نیستند.

کسب و کار

کسب‌وکار هر تلاشی است که با هدف کسب سود انجام می شود.

این اصطلاح شامل فروش کالاها و خدمات می‌شود، اما هر کس دیگری که در فرآیند ایجاد محصول و رساندن آن به مصرف کننده دخیل باشد نیز مشغول فعالیت تجاری به حساب می‌آید.

هنگامی که باک بنزین خود را در یک ایستگاه پمپ بنزین پر می کنید، فرآیندی را تکمیل می کنید که با شناسایی ذخایر نفتی توسط یک شرکت اکتشاف نفت آغاز شده است، با استخراج نفت خام توسط یک شرکت حفاری ادامه یافته است و سپس مراحل متعددی از حمل و نقل، پالایش و توزیع را قبل از رسیدن به مخزن بنزین شما طی کرده است. برای اینکه بنزین به مخزن بنزین خودروی شما برسد افراد بسیاری فعالیت تجاری انجام داده‌اند.

تجارت

تجارت به طور خاص به مبادله محصولات یا خدمات بین دو یا چند طرف اشاره دارد. در مثال بالا، زمانی که برای پر کردن مخزن بنزین خود پول پرداخت کردید، تجارتی انجام داده‌اید.

در طول مسیری که بنزین به مخزن بنزین شما می‌رسد، نمونه های دیگری از فعالیت تجاری انجام شده است. به عنوان مثال، نفت خام به صورت عمده به یک یا چند شرکت نفتی فروخته شده است. این فرآیند نیز یک معامله تجاری بود.

معامله

تمایز بین تجارت و معامله بسیار ظریف است. هر دو مبادله مستقیم کالاها و خدمات در ازای چیز با ارزشی بین دو طرف هستند. (در دوران نوین، «چیز با ارزش» به معنای پول است).

با این حال، تفاوت هایی در نحوه استفاده از آنها وجود دارد:

تجارت مانند مثال بالا متضمن یک سری معاملات تجاری به منظور تولید یک محصول است. آخرین مرحله از فرآیند تجاری، فروش محصول نهایی به مصرف کننده آن است.

معامله فقط معامله نهایی را نشان می‌دهد که در آن فروشنده محصول نهایی را ارائه می دهد و مصرف کننده هزینه آن را می پردازد. در این معنا، معامله زیرمجموعه ای از تجارت است همانطور که تجارت زیرمجموعه ای از کسب‌وکار به حساب می‌آید.

تنظیم تجارت

هنگامی که فعالیت تجاری به درستی مدیریت شود، استاندارد زندگی شهروندان یک ملت را افزایش می دهد و جایگاه آن کشور را در جهان ارتقا می دهد. با این حال، زمانی که اجازه داده می‌شود تجارت بدون ضابطه انجام شود، کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند بیش از حد قدرتمند شوند و اثرات خارجی منفی را به نفع صاحبان مشاغل بر شهروندان تحمیل کنند.

اکثر کشورها سازمان‌های دولتی خاصی مانند وزارت بازرگانی در ایالات متحده را ایجاد کرده‌اند که مسئول ترویج و مدیریت بازرگانی هستند.

سازمان های چند ملیتی و بزرگ تجارت فرامرزی را تنظیم می کنند. به عنوان مثال، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سلف آن یعنی موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت (GATT)، قوانینی را برای تعرفه های مربوط به واردات و صادرات کالا بین کشورها وضع کردند. این قوانین به منظور تسهیل تجارت و ایجاد شرایط برابر برای کشورهای عضو ایجاد شده‌اند.

ظهور تجارت الکترونیک

ایده تجارت در قرن بیست و یکم به تجارت الکترونیکی نیز گسترش یافته است. تجارت الکترونیکی یا e-commerce به هر کسب‌وکار یا معامله تجاری که شامل انتقال اطلاعات مالی از طریق اینترنت می شود، گفته می شود.

تجارت الکترونیک نحوه انجام تجارت را تغییر داد. در گذشته، واردات و صادرات هم برای خریدار و هم برای فروشنده موانع تدارکاتی ایجاد می‌کرد. فقط شرکت های بزرگتری که از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس بهره‌مند بودند امکان دست‌یابی به مشتریان صادراتی را داشتند.

با ظهور تجارت الکترونیک، صاحبان مشاغل کوچک فرصتی برای بازاریابی در میان مشتریان بین المللی و انجام سفارشات آنها پیدا کردند.

شرکت های مدیریت صادرات به کسب و کارهای کوچک داخلی در امر تدارکات فروش بین المللی کمک می کنند. شرکت های بازرگانی صادراتی با شناسایی خریداران بین المللی و شرکت های تامین‌کننده داخلی که می توانند تقاضا را برآورده کنند به مشاغل کوچک کمک می کنند. بازرگانانی که به واردات و صادرات مشغول هستند کالاها را مستقیماً از یک تولیدکننده داخلی یا خارجی خریداری می‌کنند و سپس خودشان به‌عنوان یک نهاد جداگانه آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و مجددا به فروش می‌رسانند و با پذیرش ریسک این کار سود بیشتری به دست می‌آورند.