۰ نفر

کارگزاری وصول مطالبات چیست و چه مزایایی دارد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰
کد خبر: 714112
کارگزاری وصول مطالبات چیست و چه مزایایی دارد؟

کارگزاری وصول مطالبات اساساً منبع تأمین مالی است که موافقت می کند ارزش یک صورتحساب را منهای تخفیفی به عنوان کمیسیون و کارمزد به شرکت پرداخت کند.

کارگزاری وصول مطالبات اساساً منبع تأمین مالی است که موافقت می کند ارزش یک صورتحساب را منهای مبالغی در ازای تخفیی به عنوان کمیسیون و کارمزد به شرکت بپردازد. واگذاری مطالبات به کارگزاری می تواند به شرکت ها کمک کند تا با فروش مطالبات خود در ازای تزریق وجه نقد از شرکت کارگزاری، نیازهای نقدی کوتاه مدت خود را بهبود ببخشند. این شیوه به عنوان واگذاری مطالبات به کارگزاری، واگذاری مطالبات مالی و تامین مالی از طریق فروش حساب های دریافتنی نیز شناخته می شود.

نکات کلیدی

شرایط و ضوابطی که کارگزاری وصول مطالبات تعیین می‌کنند ممکن است بسته به شیوه های داخلی آن متفاوت باشد.

این کارگزاری‌ها بیشتر به اعتبار طرفی که قرار است صورتحساب‌ها را پرداخت کند توجه دارند تا شرکتی که از مطالبات را از آن خریداری می‌کنند.

آشنایی با کارگزاری وصول مطالبات

کارگزاری‌های وصول مطالبات به کسب و کارها اجازه می دهند تا بر اساس درآمد آتی مربوط به مبلغ خاصی از حساب دریافتنی یا یک صورتحساب تجاری خود سرمایه یا پولی را به سرعت به دست آورند. حساب های دریافتنی نشان دهنده پولی است که شرکت برای فروش های نسیه از مشتریانش بستانکار است. حساب‌های دریافتنی برای اهداف حسابداری به عنوان دارایی های جاری در ترازنامه ثبت می شوند، زیرا معمولاً مبلغ آن‌ها در کمتر از یک سال وصول می شود.

گاهی اوقات زمانی که بدهی‌ها یا صورت‌حساب‌های کوتاه‌مدت شرکت‌ها از درآمد حاصل از فروش آن‌ها بیشتر شود، شرکت‌ها با کمبود جریان نقدی مواجه می‌شوند. اگر شرکتی بخش قابل توجهی از فروش خود را از طریق حساب های دریافتنی انجام دهد، ممکن است پول وصول شده از حساب‌های دریافتنی در زمان لازم برای پرداخت بدهی های کوتاه مدت شرکت دریافت نشود. در نتیجه، شرکت ها می توانند حساب‌های دریافتنی خود را به سازمان‌های تامین مالی بفروشند (که کارگزاری وصول مطالبات نامیده می شود) و در ازای آن پول نقد دریافت کنند.

سه طرف مستقیماً در معامله ای که شامل یک کارگزاری وصول مطالبات می‌شود دخیل هستند: شرکتی که حساب های دریافتنی خود را می فروشد. کارگزاری خاصی که مطالبات را خریداری می کند و مشتری شرکت که اکنون باید به جای پرداخت مبلغ صورتحساب به شرکتی که در اصل به آن بدهکار بوده است، آن را به کارگزاری بپردازد.

الزامات کارگزاری وصول مطالبات

اگرچه شرایط و ضوابطی که کارگزاری تعیین می‌کند بسته به رویه های داخلی آن ممکن است متفاوت باشد، وجوه اغلب در عرض 24 ساعت به فروشنده مطالبات پرداخت می شود. این کارگزاری‌ها در ازای پرداخت نقدی به شرکت در ازای حساب های دریافتنی آن مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

معمولا، درصدی از مبلغ دریافتنی توسط کارگزاری نگهداری می شود. با این حال، این درصد بسته به اعتبار مشتریانی که بایستی مطالبات را پرداخت کنند، ممکن است تغییر کند.

اگر شرکت تامین مالی که به عنوان کارگزاری عمل می کند خطر زیان به دلیل ناتوانی مشتریان از پرداخت مبالغ دریافتنی بالا ارزیابی کند، کارمزد بیشتری را از شرکتی که حساب‌های دریافتنی خود را می فروشد دریافت می کند. اگر خطر زیان ناشی از وصول مطالبات پایین ارزیابی شود، کارمزدی که برای وصول مطالبات از شرکت دریافت می شود کمتر خواهد بود

مهم

فروش مطالبات به کارگزاری به عنوان وام در نظر گرفته نمی شود، زیرا طرفین در طی معامله نه اوراق بدهی صادر می کنند و نه چنین اوراقی را خریداری می‌کنند. استفاده از وجوهی که در ازای حساب های دریافتنی به شرکت ارائه می‌شود نیز مشمول هیچ گونه محدودیتی نخواهد بود.

اساساً، شرکتی که مطالبات خود را می فروشد، ریسک نکول مشتریان در (یا عدم پرداخت) حساب‌های دریافتنی خود را به کارگزاری انتقال می دهد. در نتیجه، کارگزاری وصول مطالبات باید برای کمک به جبران این ریسک، هزینه ای از شرکت دریافت کند. همچنین، مدت زمانی که مطالبات پرداخت نشده باقی می‌مانند یا قابل وصول نیستند نیز ممکن است بر کارمزد کارگزاری وصول مطالبات تأثیر بگذارد. جزئیات قرارداد واگذاری مطالبات در میان مؤسسات مالی مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک کارگزاری از شرکت بخواهد تا در صورت نکول یکی از مشتریان شرکت در پرداخت مطالبات، پول اضافی به کارگزاری بپردازد.

مزایای کارگزاری وصول مطالبات

شرکتی که مطالبات خود را می فروشد بلافاصله وجه نقدی دریافت می کند که می تواند از آن برای تأمین مالی عملیات تجاری یا بهبود سرمایه در گردش خود استفاده کند. سرمایه در گردش برای شرکت ها حیاتی است زیرا نشان دهنده تفاوت بین جریان های نقدی ورودی کوتاه مدت (مانند درآمد) در مقابل قبوض یا تعهدات مالی کوتاه مدت (مانند پرداخت بدهی) است.

فروش تمام یا بخشی از حساب‌های دریافتنی به کارگزاری می‌تواند به شرکتی که با کمبود نقدینگی مواجه است کمک کند تا از نکول در پرداخت وام خود به یک بستانکار مانند بانک اجتناب کند.

اگرچه فروش مطالبات روش به نسبت پرهزینه‌ای برای تامین مالی است، اما می تواند به شرکت کمک کند تا جریان نقدی خود را بهبود بخشد. کارگزاری‌های وصول مطالبات خدمات ارزشمندی را ارائه می‌کنند به ویژه برای شرکت‌های فعال در صنایعی که در آن‌ها تبدیل مطالبات به پول نقد زمان زیادی طول می‌کشد – و شرکت‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند و برای استفاده از فرصت‌های تجاری جدید به پول نقد نیاز دارند.

بهترین شرکت‌های وصول مطالبات نیز از این فرآیند سود می‌برند، زیرا این کارگزاری می‌تواند در ازای ارائه وجه نقد مطالبات یا دارایی‌های وصول‌نشده را با تخفیف خریداری کند.

نمونه ای از یک کارگزاری وصول مطالبات

فرض کنید یک کارگزاری وصول مطالبات با خرید فاکتوری به مبلغ 1 میلیون دلار از شرکت تولیدکننده پوشاک موافقت کرده است که نشان دهنده مطالبات باقی مانده این شرکت از شرکت Behemoth است. این کارگزاری با مذاکره با این شرکت تولیدکننده پوشاک 4 درصد تخفیف دریافت می‌کند درصد تخفیف دهد و 720000 دلار به شرکت تولیدکنندگان پوشاک به حساب این شرکت واریز می کند.

این کارگزاری پس از وصول صورتحساب مربوط به حساب های دریافتنی 1 میلیون دلاری شرکت Behemoth مبلغی معادل 240000 دلار از مبلغ آن را نیز به شرکت تولیدکننده پوشاک ارسال خواهد کرد. کارمزدها و کمیسیون های کارگزاری از این معامله واگذاری مطالبات به 40000 دلار می رسد. این کارگزاری بیشتر نگران اعتبار طرف صورتحساب یعنی شرکت Behemoth است تا شرکتی که از آن مطالبات را خریداری کرده است