۰ نفر

بازده فعلی چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبر: 714107
بازده فعلی چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

بازده جاری اوراق در سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی با درآمد ثابت برابر درآمد سالانه سرمایه‌گذاری از جمله مبالغ پرداختی برای بهره اوراق بهادار و سود پرداختی سهام تقسیم بر قیمت فعلی اوراق است.

​این معیار به جای بررسی ارزش اسمی اوراق قرضه، قیمت فعلی اوراق را بررسی می کند. بازده فعلی نشان‌دهنده بازدهی است که سرمایه‌گذار انتظار کسب آن را دارد، در صورتی که مالک اوراق قرضه این اوراق را خریداری کرده و به مدت یک سال نگهداری کرده باشد. با این حال، بازده فعلی بازده واقعی یک سرمایه‌گذار را در صورت نگهداری اوراق قرضه تا سررسید نشان نمی‌دهد.

بازده اوراق قرضه: بازده فعلی و بازده تا سررسید

تفکیک و تشریح بازده فعلی

بازده فعلی اغلب برای سرمایه گذاری در اوراق قرضه اعمال می شود، اوراق قرضه اوراق بهاداری هستند که با ارزش اسمی (مبلغ اسمی) 1000 دلار برای سرمایه گذاران صادر می شوند. اوراق قرضه دارای نرخ بهره‌ای به نام نرخ کوپن هستند که روی گواهی اوراق قرضه ذکر می‌شود و خود اوراق قرضه نیز بین سرمایه گذاران معامله می شوند. از آنجایی که قیمت بازاری اوراق قرضه تغییر می کند، سرمایه گذاران ممکن است اوراق قرضه را با تخفیف (کمتر از ارزش اسمی) یا ارزش افزوده (بیش از ارزش اسمی) خریداری کنند و به همین دلیل قیمت خرید اوراق بر بازده فعلی تأثیر می گذارد.

نکات کلیدی

از آنجایی که قیمت بازاری اوراق قرضه ممکن است تغییر کند، سرمایه گذاران ممکن است اوراق قرضه را با تخفیف یا ارزش افزوده خریداری کنند، و به همین دلیل قیمت خرید اوراق قرضه بر بازده فعلی تأثیر می گذارد.

بازده فعلی سرمایه‌گذاری در سهام را نیز می توان با محاسبه سود پرداختی سهام و تقسیم آن بر قیمت فعلی سهام در بازار محاسبه کرد.

نحوه محاسبه بازده فعلی

1-7

بازده فعلی را نیز می توان با محاسبه سود پرداختی سهام و تقسیم مقدار آن بر قیمت فعلی سهام در بازار محاسبه کرد.

محاسبه بازده تا سررسید

بازده تا سررسید (YTM) کل بازدهی است که از یک اوراق بهادار به دست می‌آید، با این فرض که مالک اوراق قرضه را تا تاریخ سررسید نگهداری کند. به عنوان مثال، فرض کنید که اوراق با نرخ کوپن 6 درصدی که با تخفیف به قیمت 900 دلار خریداری شده است، در 10 سال سررسید می شود. برای محاسبه بازده تا سررسید، سرمایه گذار نرخ تنزیل خاصی را در نظر می‌گیرد و از آن برای تنزیل ارزش مبالغ پرداختی مربوط به اصل مبلغ و بهره اوراق قرضه در آینده به ارزش فعلی آن‌ها استفاده می‌کند.

در این مثال، سرمایه گذار به مدت 10 سال 60 دلار سود سالانه دریافت می کند. در تاریخ سررسید، مالک این اوراق ارزش اسمی 1000 دلاری آن‌ها را دریافت می کند و سرمایه گذار سود سرمایه 100 دلاری را کسب خواهد کرد. برای محاسبه بازده تا سررسید ارزش فعلی پرداخت‌های مربوط به بهره و سود سرمایه با یکدیگر جمع می‌شوند. اگر اوراق قرضه با ارزش افزوده خریداری شده باشد، در محاسبه بازده تا سررسید بایستی ضرر سرمایه ناشی از دریافت ارزش اسمی اوراق لحاظ شود. (برای مطالعه اطلاعات بیشتر در این زمینه، به «بازده فعلی در مقایسه با بازده تا سررسید» مراجعه کنید).

مهم

به عنوان یک قاعده کلی نظریه مالی، سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر انتظار بازده بالاتری را داشته باشند. بنابراین، اگر دو اوراق قرضه دارای مشخصات ریسک مشابهی باشند، سرمایه گذاران باید اورای که بازده بالاتری را تولید می‌کند، انتخاب کنند.