۰ نفر

کسری حساب جاری چیست؟ بررسی چند نمونه در دنیای واقعی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵
کد خبر: 714105
کسری حساب جاری چیست؟ بررسی چند نمونه در دنیای واقعی

کسری حساب جاری نشان می دهد که میزان واردات کشوری بیشتر از صادراتش است.

حساب جاری شامل درآمد خالص مانند بهره و سود سهام و نقل و انتقالات مانند کمک های خارجی می‌شود اگرچه این اجزا تنها درصد کمی از کل حساب جاری را تشکیل می دهند. حساب جاری نشان دهنده معاملات خارجی یک کشور است و مانند حساب سرمایه، جزئی از تراز پرداخت های یک کشور (BOP) است.

نکات کلیدی

اقتصادهای نوظهور اغلب مازاد حساب جاری و کشورهای توسعه یافته معمولا کسری تجاری دارند.

کسری حساب جاری همیشه برای اقتصاد یک کشور مضر نیست – بدهی های خارجی ممکن است برای تامین مالی سرمایه گذاری های پرسود استفاده شود.

آشنایی با کسری حساب جاری

کشورها می توانند با افزایش ارزش صادرات خود نسبت به ارزش واردات، بدهی های فعلی خود را کاهش دهند. کشورها می‌توانند با اعمال محدودیت‌هایی بر واردات مانند تعیین تعرفه‌ها یا سهمیه‌بندی‌ها، یا با تاکید بر سیاست‌هایی که مروج صادرات هستند مانند جایگزینی واردات، صنعتی‌سازی، یا سیاست‌هایی که قدرت رقابت شرکت‌های داخلی را در جهان بهبود می‌بخشد، به این هدف دست پیدا کنند. همچنین کشورها می توانند از سیاست پولی برای کاهش ارزش پول خود و بهبود ارزش گذاری پول داخلی نسبت به سایر ارزها استفاده کنند که این امر باعث کاهش هزینه های صادراتی کشور می شود.

در حالی که وجود کسری در حساب جاری می تواند به این معنی باشد که کشور بیش از توان خود هزینه می کند، داشتن کسری حساب جاری ذاتاً مضر نیست. اگر کشوری از بدهی خارجی برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌هایی استفاده کند که بازدهی بالاتری نسبت به نرخ بهره بدهی دارند، این کشور می‌تواند در عین حالی که کسری حساب جاری دارد، هم‌چنان توان مالی خود برای بازپرداخت بدهی‌ها را حفظ کند. با این حال، اگر پوشش بدهی فعلی کشوری با جریان های درآمدی آینده آن بعید باشد، ممکن است کشور مربوطه ورشکسته شود.

کسری در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور

کسری حساب جاری نشان دهنده فروش خالص منفی در خارج از کشور است. کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده اغلب با کسری حساب جاری مواجه هستند در حالی که اقتصادهای نوظهور اغلب مازاد حساب جاری دارند. کشورهای فقیر نیز معمولا دچار بدهی حساب جاری هستند.

نمونه‌ای از کسری حساب جاری در دنیای واقعی

نوسانات حساب جاری یک کشور تا حد زیادی به نیروهای بازاری وابسته است. حتی کشورهایی که به طور هدفمند کسری حساب جاری دارند، نوساناتی را در کسری حساب جاری تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، بریتانیا پس از نتایج رای گیری برگزیت در سال 2016 شاهد کاهش کسری در حساب جاری خود بود.

بریتانیا از دیرباز در حساب جاری خود کسری داشته است زیرا کشوری است که از بدهی زیادی برای تامین مالی واردات بی رویه خود استفاده می کند. بخش بزرگی از صادرات این کشور را کالاها تشکیل می دهند و کاهش قیمت کالاها باعث کاهش درآمد شرکت های داخلی این کشور شده است. این کاهش به معنای بازگشت درآمد کمتر به بریتانیا و افزایش کسری حساب جاری آن کشور است.

با این حال، پس از کاهش ارزش پوند انگلیس در نتیجه رای گیری برگزیت که در 23 ژوئن 2016 برگزار شد، پوند ضعیف تر بدهی فعلی این کشور را کاهش داده است. این کاهش بدهی به این دلیل رخ داد که درآمد دلاری خارج از کشور شرکت‌های داخلی فروشنده کالا ارزش بیشتری پیدا و در نتیجه جریان نقدی بیشتری را به این کشور وارد کرد.