۰ نفر

سفته بازی چیست و در بازار فارکس و اوراق قرضه چگونه است؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۹
کد خبر: 713854
سفته بازی چیست و در بازار فارکس و اوراق قرضه چگونه است؟

سفته بازی به انجام یک تراکنش مالی اشاره دارد که با ریسک قابل توجه از دست دادن ارزش همراه است اما انتظار ایجاد سود قابل توجهی از آن نیز وجود دارد.

​سرمایه‌گذاری که ابزارهای سرمایه‌گذاری سوداگرانه را خریداری می‌کند احتمالاً بر کسب سود از نوسانات قیمت متمرکز است. در حالی که این نوع سرمایه‌گذاری ریسک بالایی دارد، سرمایه گذار معمولاً به جای سرمایه گذاری بلندمدت بیشتر به کسب سود بر اساس تغییرات ارزش بازار برای آن سرمایه گذاری توجه دارد. زمانی که سرمایه گذاری سوداگرانه شامل خرید ارز خارجی شود، به آن سفته بازی ارزی می گویند. در این حالت، سرمایه‌گذار برخلاف سرمایه‌گذارانی که ارزهای خارجی را برای پرداخت هزینه واردات یا تامین مالی سرمایه‌گذاری خارجی خریداری می‌کنند، ارز خارجی را خریداری می‌کند تا بعداً آن ارز را با نرخ افزایش‌یافته به فروش برساند.

بدون وجود چشم انداز سود بالا، انگیزه اندکی برای مشارکت در سفته‌ بازی وجود خواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است تمایز بین سفته بازی و سرمایه گذاری ساده دشوار باشد و بازیگر بازار را وادار کند تا به بررسی این مسئله بپردازد که آیا تمییز سفته بازی از سرمایه گذاری به کمک عواملی که ماهیت دارایی، مدت زمان مورد انتظار دوره نگهداری و یا میزان اهرم مالی استفاده شده برای انجام سرمایه‌گذاری را اندازه گیری می کنند امکان‌پذیر است یا خیر.

نحوه عملکرد سفته‌ بازی

به عنوان مثال، در هنگام خرید ملک به قصد اجاره ممکن است مرز بین سرمایه گذاری و سفته بازی محو شود. در حالی که انجام این کار را می‌توان به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی کرد، خرید چند آپارتمان با حداقل میزان پیش پرداخت به منظور فروش سریع آنها با سود، بدون شک به عنوان سفته‌ بازی تلقی می شود.

سفته بازان می توانند نقدینگی برای بازار فراهم کنند و اسپرد قیمت پیشنهادی و درخواستی را کاهش و امکان پوشش موثر ریسک قیمت را برای تولیدکنندگان فراهم کنند. فروش استقراضی سوداگرانه همچنین ممکن است روند صعودی افسارگسیخته را کنترل کند و از طریق ایجاد امکان شرط‌بندی در برابر نتایج موفقیت‌آمیز از شکل‌گیری حباب‌های قیمت دارایی جلوگیری کند.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های پوشش ریسک اغلب درگیر سفته بازی در بازارهای ارز خارجی و همچنین بازارهای اوراق قرضه و سهام می شوند.

نکات کلیدی

بدون چشم انداز سود بالا، انگیزه کمی برای مشارکت در سفته‌ بازی وجود خواهد داشت.

بایستی این مسئله را بررسی کنید که آیا سفته بازی به ماهیت دارایی، مدت مورد انتظار دوره نگهداری و/یا مقدار اهرم اعمال شده بستگی دارد یا خیر.

سفته بازی و بازار فارکس

بازارهای فارکس بالاترین حجم کل و ارزش دلاری جهان را دارند و تخمین زده می‌شود که روزانه 6.6 تریلیون دلار بین خریداران و فروشندگان دست به دست می‌شود. معاملات این بازار در سراسر جهان به طور 24 ساعته در هر روز انجام می‌شوند، در حالی که با استفاده از پلتفرم‌های معاملات الکترونیکی پرسرعت، موقعیت‌های معاملاتی را در عرض چند ثانیه اتخاذ و معکوس کرد.

معاملات این بازار معمولاً شامل معاملات لحظه‌ای خرید و فروش جفت ارزهایی مانند EUR/USD (یورو- دلار آمریکا) برای تحویل آن‌ها از طریق قراردادهای اختیار معامله یا مبادله ساده می‌شوند. این بازار تحت تسلط مدیران دارایی و صندوق های پوشش ریسکی قرار دارد که سبدهای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری دارند. سفته‌ بازی در بازارهای فارکس را به سختی می‌توان از شیوه‌های پوشش ریسک معمولی متمایز کرد که در آن یک شرکت یا موسسه مالی برای محافظت خود در برابر حرکات بازار، ارزهای خارجی را خریداری می‌کند یا به فروش می‌رساند.

به عنوان مثال، فروش ارز خارجی مربوط به خرید اوراق قرضه می تواند به عنوان اقدامی در راستای پوشش ریسک ارزش اوراق قرضه یا سفته بازی رایج در نظر گرفته شود. اگر صندوق در حین نگهداری اوراق قرضه پایه موقعیت معاملاتی خود در ارزهای خارجی را چندین مرتبه خرید و فروش کند ممکن است تعریف این روابط بسیار پیچیده شود.

سفته بازی و بازار اوراق قرضه

ارزش جهانی بازار اوراق قرضه بیش از 100 تریلیون دلار است که تقریباً 40 تریلیون دلار آن در ایالات متحده قرار دارد و این دارایی ها ممکن است شامل بدهی های صادر شده از سوی دولت ها و شرکت های چندملیتی باشند. تغییرات نرخ‌های بهره و هم‌چنین نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی می‌توانند نوسانات شدیدی را در قیمت این دارایی‌ها ایجاد کنند و قیمت آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بزرگترین بازار واحد جهانی را تشکیل می‌دهند و قیمت های این بازار اغلب با سفته‌ بازی رایج هدایت می‌شوند.