۰ نفر

معامله شخص ثالث چیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 713846
معامله شخص ثالث چیست؟

معاملات شخص ثالث اغلب شامل فروشنده، خریدار و شخص دیگری هستند که به هیچ یک از دو طرف متصل نیست.

​این معاملات به طور معمول خریدار، فروشنده، و شخص دیگری – شخص ثالث – را شامل می شوند. مشارکت شخص ثالث بر اساس نوع معامله تجاری ممکن است متفاوت باشد.

در برخی موارد این مشارکت یکباره است، مانند پرداخت شخص ثالث برای کالایی که از یک وب سایت خریداری شده است. گاهی اوقات مشارکت طولانی مدت است، مانند فروشنده شخص ثالثی که شرکت خاصی همواره از آن استفاده می‌کند.

نکات کلیدی

در زندگی روزمره، نمونه هایی از معاملات شخص ثالث را در همه جا مشاهده می‌کنیم، از جمله کارگزاران بیمه، کارگزاران وام مسکن، و درگاه های پرداخت آنلاین.

تعداد افراد و مشاغلی که در معاملات شخص ثالث شرکت می کنند در عصر دیجیتال به دلیل پیدایش پلتفرم های پرداخت آنلاین افزایش یافته است.

آشنایی با معاملات شخص ثالث

هنگامی که خریدار و فروشنده‌ای وارد یک معامله تجاری می شوند، ممکن است تصمیم بگیرند از خدمات یک نهاد واسطه یا شخص ثالثی استفاده کنند که معامله بین هر دو طرف را مدیریت می کند. در هر معامله شخص ثالث می تواند نقش متفاوتی داشته باشد. نقش‌های این نهاد ثالث ممکن است شامل طراحی جزئیات معامله مورد نظر، ارائه یک سرویس خاص به شرکتی که به حوزه‌ای اندکی خارج از حیطه‌ی تخصص خود وارد شده است، خدمات‌دهی به واسطه ای که دو طرف معامله را به هم متصل می کند یا عمل به عنوان ابزاری برای دریافت مبلغ پرداختی از خریدار و ارسال آن به فروشنده شود.

معاملات شخص ثالث برای سیاست های مختلف حسابداری مهم هستند و در موقعیت های مختلفی رخ می دهند. نکته مهم این است که شخص ثالث به هیچ یک از دو شرکت کننده دیگر معامله وابسته نیست. برای مثال، اگر شرکت A موجودی کالا را به شرکت تابعه خود یعنی شرکت B بفروشد، معامله شخص ثالث زمانی رخ می دهد که شرکت B آن کالاهای نهایی را به شرکت C به فروش برساند.

نمونه ای از معامله شخص ثالث

بسیاری از انواع معاملاتی که به صورت روزانه در صنایع مختلف انجام می شوند شامل اشخاص ثالث هستند.

به عنوان مثال، در صنعت بیمه کارگزاران بیمه، نمایندگان شخص ثالثی هستند که محصولات بیمه ای را برای خریداران بیمه به بازار عرضه می کنند. مشتری به کمک کارگزار بیمه تلاش می‌کند تا یک قرارداد بیمه خوب با نرخ و شرایط معقول را منعقد کند، در حالی که شرکت بیمه از کارگزار برای کسب مشتری جدید استفاده می‌کند. اگر کارگزار موفق شود مشتری جدیدی به یک شرکت بیمه‌گر جذب کند، شرکت بیمه گر به او درصدی به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کند.

در همین راستا، کارگزاران وام مسکن نیز به عنوان تسهیل کننده‌ای در معاملات شخص ثالث در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها تلاش می کنند نیازهای خریدار خانه بالقوه را با برنامه های وام ارائه شده توسط شرکت‌های وام دهنده مطابقت دهند.

مهم

خریداران از طریق پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانند مبلغ کالا یا خدماتی که از شخص ثالث خریداری کرده‌اند، پرداخت کنند.

ملاحظات ویژه

با تحول روزافزون فناوری و تغییر نحوه مدیریت تعاملات در عصر دیجیتال، افراد و مشاغل بیشتری از طریق پلتفرم‌های پرداخت آنلاین در تراکنش‌های شخص ثالث شرکت می‌کنند.

خریدار از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، می‌تواند مبلغ کالا یا خدماتی که از شخص ثالث خریداری کرده است، پرداخت کند. ارائه‌دهنده شخص ثالث پلتفرم دیجیتال مبلغ پرداختی را از خریدار دریافت می‌کند و پس از تایید در دسترس بودن وجوه حساب خریدار را بدهکار می‌کند. سپس پول به حساب فروشنده (معمولاً در همان درگاه آنلاین) ارسال می شود. حساب فروشنده ممکن است در طی چند دقیقه یا چند روز بستانکار شود، اما پس از واریز این وجوه در حساب، ممکن است این وجوه به حساب بانکی منتقل یا برای انجام معاملات دیگر استفاده شوند.

پی پال نمونه‌ی خوبی از درگاه پرداخت آنلاین است که به عنوان شخص ثالث در معاملات خرده فروشی عمل می کند. فروشنده کالا یا خدماتی را ارائه می دهد و خریدار با استفاده از کارت اعتباری ثبت شده در سرویس پرداخت پی‌پال هزینه آن را پرداخت می‌کند. پرداخت از طریق پی پال انجام می شود و بنابراین معامله شخص ثالث به حساب می‌آید.