۰ نفر

نظریه شرکت چیست و چه خطراتی برای شرکت ها دارد؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۷
کد خبر: 713842
نظریه شرکت چیست و چه خطراتی برای شرکت ها دارد؟

در اقتصاد نئوکلاسیک، نظریه شرکت یک مفهوم اقتصاد خرد است که بیان می‌کند شرکت‌ها وجود دارند و در راستای بیشینه‌سازی سود خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

​شرکت با ایجاد شکاف بین درآمد و هزینه ها، سود خود را بیشینه می‌سازد.

نکات کلیدی

نظریه شرکت بر تصمیم گیری در زمینه های مختلف از جمله تخصیص منابع، شیوه‌های تولید، تعدیل قیمت ها و حجم تولید تأثیر می گذارد.

نظریه شرکت نوین گاهی اوقات بین انگیزه های بلندمدتی مانند پایداری و انگیزه های کوتاه مدتی مانند بیشینه‌سازی سود تمایز قائل می شود.

آشنایی با نظریه شرکت

امروزه اقتصاد نئوکلاسیک بر جریان اصلی اقتصاد حاکم است، بنابراین نظریه شرکت (و سایر نظریه‌های مرتبط با اقتصاد نئوکلاسیک) بر تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف از جمله تخصیص منابع، شیوه‌های تولید، تعدیل قیمت‌ها و حجم تولید تأثیر می‌گذارند.

در حالی که تحلیل های اولیه اقتصادی بر صنایع گسترده متمرکز بودند، با پیشرفت قرن نوزدهم به تدریج اقتصاددانان بیشتری سؤالاتی اساسی را در این مورد مطرح کردند که چرا شرکت ها آنچه را که تولید می کنند تولید می کنند و چه عواملی به انتخاب های آنها هنگام تخصیص سرمایه و نیروی کار انگیزه می‌دهند.

با این حال، این نظریه به بحث گذاشته شده و گسترش یافته است تا به بررسی این مسئله بپردازد که آیا هدف شرکت‌ها بیشینه‌سازی سود در کوتاه مدت است یا بلند مدت. نظریه شرکت نوین گاهی اوقات بین انگیزه های بلندمدتی مانند پایداری و انگیزه های کوتاه مدتی مانند بیشینه‌سازی سود تمایز قائل می شود.

اگر هدف شرکت بیشینه‌سازی سود کوتاه مدت باشد، ممکن است راه هایی برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها پیدا کند. با این حال، شرکت هایی که از دارایی های ثابت مانند تجهیزات استفاده می کنند، در نهایت برای اطمینان از سودآوری شرکت در بلندمدت نیاز به سرمایه گذاری در ابزارهای سرمایه ای خواهند داشت. استفاده از پول نقد برای سرمایه گذاری در دارایی ها بدون شک به سود کوتاه مدت لطمه می زند، اما به دوام بلندمدت شرکت کمک می کند.

رقابت (نه فقط سود) نیز ممکن است بر روند تصمیم گیری مدیران شرکت تأثیر بگذارد. اگر رقابت شدیدی وجود داشته باشد، شرکت نه تنها باید سود را بیشینه سازد، بلکه باید با ایجاد نوآوری‌های مجدد در خود و تطبیق محصولاتی که عرضه می‌کند، یک قدم جلوتر از رقبای خود باقی بماند. بنابراین، سود بلندمدت تنها در صورتی ممکن است بیشینه شود که بین سود کوتاه مدت و سرمایه گذاری برای آینده تعادلی برقرار شود.

نظریه شرکت در مقابل نظریه مصرف کننده

نظریه شرکت در کنار نظریه مصرف کننده عمل می کند. نظریه مصرف‌کننده بیان می‌کند که مصرف کنندگان نیز به دنبال به حداکثر رساندن مطلوبیت کلی خود هستند. در این مورد، مطلوبیت به ارزش درک شده ای اشاره دارد که مصرف کننده برای کالا یا خدمات خاصی قائل است که گاهی اوقات سطح خوشحالی مشتری از کالا یا خدمات نامیده می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که مصرف کنندگان کالایی را به قیمت 10 دلار خریداری می کنند، انتظار دارند مطلوبیتی حداقل برابر 10 دلار از کالای خریداری شده دریافت کنند.

ملاحظات ویژه

خطراتی که شرکت‌های پایبند به نظریه شرکت با آن‌ها مواجه هستند

شرکت‌هایی که به دنبال بیشینه‌سازی سود خود هستند با ریسک‌هایی مواجه خواهند بود. تمرکز صرف بر بیشینه‌سازی سود با سطح ریسک مشخصی در رابطه با برداشت عمومی از شرکت و از دست رفتن حسن نیت بین شرکت، مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و عموم افراد همراه است.

یکی از برداشت‌های نوین نظریه شرکت پیشنهاد می کند که بیشینه‌سازی سود تنها هدف محرک یک شرکت و به ویژه شرکت های سهامی عام نیست. شرکت هایی که سهام منتشر کرده اند یا فروخته اند، درصد مالکیت خود را کاهش داده اند. این وضعیت (مالکیت کمتر سهام توسط تصمیم گیرندگان شرکت)، ممکن است مدیران عامل شرکت‌ها را وادار کند تا اهداف متعددی از جمله بیشینه‌سازی سود، بیشینه‌سازی میزان فروش، ارتقای روابط عمومی و حفظ سهم بازاری را در نظر بگیرند.

زمانی ه شرکتی برای بیشینه‌سازی سود بر روی یک استراتژی واحد در بازار تمرکز می‌کند ممکن است با خطرات بیشتری مواجه شود. اگر شرکتی برای موفقیت کلی خود بر فروش یک کالای خاص تکیه کند و محصول مربوطه در نهایت در بازار شکست بخورد، ممکن است این شرکت با مشکلات مالی بزرگی مواجه شود. رقابت و فقدان سرمایه گذاری در موفقیت بلندمدت شرکت- مانند به روز رسانی و گسترش محصولات ارائه شده – ممکن است در نهایت شرکتی را به سمت ورشکستگی سوق دهد.