۰ نفر

جریان وجوه (FOF) چیست؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبر: 713828
جریان وجوه (FOF) چیست؟

جریان وجوه (FOF) حساب‌های مالی ملی هستند که حرکت پول را در بین صنایع یا بخش‌های اقتصاد دنبال می‌کنند.

​توجه داشته باشید که اصطلاح متفاوت «گردش وجوه صندوق‌ها» برای نشان دادن مقدار دارایی های در حال حرکت به داخل و خارج از انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری مشترک مانند دارایی‌های در حال حرکت در میان صندوق های سهامی و درآمد ثابت استفاده می شود.

نکات کلیدی

ارقامی که مقیاس و دامنه جریان وجوه در اقتصاد یک کشور را اندازه گیری می‌کنند توسط بانک مرکزی و برای تجزیه و تحلیل اقتصادی جمع آوری و منتشر می شوند.

سپس از این تحلیل جریان وجوه می توان برای اندازه گیری فعالیت اقتصادی و پیش بینی تغییرات تولید ناخالص داخلی استفاده کرد. همچنین، از آنها می توان برای کمک به اطلاع رسانی سیاست های مالی و پولی استفاده کرد.

آشنایی با حساب های جریان وجوه

حساب های جریان وجوه در درجه اول به عنوان شاخصی از عملکرد سراسری اقتصاد استفاده می شود. برای تجزیه و تحلیل قدرت مالی اقتصاد در یک زمان معین و برآورد مسیر احتمالی اقتصاد در آینده می‌توان داده‌های حساب‌های جریان وجوه را با داده‌های قبلی مقایسه کرد. همچنین دولت ها نیز برای تدوین سیاست های پولی و مالی می توانند از این حساب ها استفاده کنند.

این حساب‌ها برای پیگیری تغییرات دارایی‌ها و بدهی‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد از جمله: خانوارها، سازمان‌های غیرانتفاعی، شرکت‌ها، مزارع، دولت (فدرال، ایالتی و محلی) و بخش خارجی از حسابداری دوطرفه استفاده می‌کنند. طیف گسترده‌ای از ابزارهای مالی مختلف در این حساب‌ها لحاظ می‌شوند: دارایی‌های خزانه‌داری، سپرده‌های آمریکایی‌ها در خارج از کشور، سپرده‌های پس‌انداز، صندوق‌های بازار پول، صندوق‌های بازنشستگی، سهام و اوراق قرضه شرکت‌ها، سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، وام‌های مسکن و اعتبارات مصرف‌کننده تنها چند نمونه از آن‌ها هستند.

انتشار داده‌های سالانه جریان وجوه فدرال رزرو به سال 1945 بازمی‌گردد، در حالی که از ابتدای سال 1952 داده‌های سه ماهه نیز در دسترس عموم قرار گرفتند. این داده‌ها تصویری دقیق از نحوه تغییر اندازه و ترکیب ساختار اقتصاد ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم به بعد ارائه می‌دهند.

داده های جریان وجوه

فدرال رزرو گزارش هایی را در مورد حساب های مالی ایالات متحده از جمله داده های مربوط به جریان وجوه را برای هر سه ماهه گذشته منتشر می کند. این گزارش که فدرال رزرو آن را بیانیه Z.1 می‌نامد، دارایی‌ها و بدهی‌های هر بخش از اقتصاد را در پایان دوره مورد نظر نشان می‌دهد. این گزارش همچنین نشان می دهد که چگونه هر بخش به عنوان منبع و محل استفاده از بودجه عمل کرده است. این گزارش یک سری زمانی از بدهی های باقی مانده در هر بخش از اقتصاد، محاسبه ثروت خالص کشور از نظر هر نوع دارایی و توزیع تولید ناخالص داخلی (GDP) را شامل می‌شود. صورت‌های تفصیلی هر حساب نیز نحوه جابه‌جایی سرمایه خالص به داخل و خارج از بخش‌های مختلف اقتصاد را نشان می‌دهند و امکان ارزیابی جزء به جژء به جابجایی وجوه در داخل اقتصاد و همچنین به داخل و خارج از آن را فراهم می‌کنند.