۰ نفر

ریسک شهرت چیست؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۸
کد خبر: 713575
ریسک شهرت چیست؟

ریسک شهرت یک تهدید یا خطر پنهان برای نام یا جایگاه خوب یک کسب و کار یا نهاد است و ممکن است به طرق مختلفی رخ دهد.

​خطر شهرت تهدید یا خطری برای نام یا جایگاه خوب یک کسب و کار یا نهاد مشخص است. خطر شهرت ممکن است به روش های زیر رخ دهد:

به طور مستقیم، در نتیجه اقدامات شرکت

به طور غیرمستقیم به دلیل اقدامات یک کارمند یا چند تن از کارمندان

به طور مماسی، از طریق سایر طرف های جانبی مانند شرکای سرمایه گذاری مشترک یا تامین کنندگان

شرکت‌ها برای اجتناب از ریسک شهرت یا کمینه‌سازی آن علاوه بر داشتن شیوه‌های حکمرانی خوب و شفافیت، باید از نظر اجتماعی نیز مسئولیت‌پذیر و از نظر زیست‌محیطی آگاه باشند.

نکات کلیدی

بزرگترین مشکل ریسک شهرت این است که می تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار فوران کند.

ریسک شهرت می تواند تهدیدی برای بقای بزرگترین و بهترین شرکت ها باشد و از این ظرفیت برخوردار است که میلیون ها یا میلیاردها دلار از ارزش جاری بازار یا درآمدهای بالقوه شرکت‌ها را از بین ببرد.

آشنایی با ریسک شهرت

ریسک شهرت یک خطر پنهان است که می تواند بقای بزرگترین و بهترین شرکت ها را تهدید کند. این خطر اغلب منجر به نتایجی می شود که به راحتی قابل اندازه گیری نیستند. با این حال، این خطر می تواند بر سودآوری و ارزش شرکت تأثیر منفی بگذارد. ریسک شهرت می تواند میلیون ها یا میلیاردها دلار از ارزش بازاری یا درآمدهای بالقوه شرکت‌ها را از بین ببرد و گهگاه تغییراتی را در بالاترین سطوح مدیریت ایجاد می‌کند.

خطر شهرت همچنین می تواند از اقدامات کارکنان خطاکار مانند تقلب های فاحش یا زیان های تجاری گسترده که برخی از بزرگترین موسسات مالی جهان افشا کرده‌اند، ناشی شود. در محیطی که به طور فزاینده جهانی‌تر می‌شود، خطر شهرت ممکن است حتی در یک منطقه پیرامونی و بسیار دورتر از پایگاه اصلی شرکت ایجاد شود.

در برخی موارد، خطر شهرت را می توان از طریق اقدامات کنترل سریع آسیب کاهش داد که در این عصر ارتباطات بی‌درنگ و شبکه های رسانه های اجتماعی ضروری هستند. در موارد دیگر، این خطر می تواند بسیار موذیانه تر باشد و سال ها ادامه پیدا کند. به عنوان مثال، شرکت‌های گاز و نفت به دلیل آسیب‌های محسوسی که به دلیل فعالیت‌های استخراجی خود به محیط زیست وارد می‌کنند، به طور فزاینده‌ای در هدف فعالان زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند.

پایش فعالیت‌های آنلاین مانند اظهارنظرهای منفی که ممکن است اعتبار یک شرکت را به خطر بیندازند، می‌تواند فرآیند زمان‌بری باشد. نرم‌افزار مدیریت شهرت آنلاین (ORM) می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا اظهار نظرهای مصرف‌کنندگان در مورد برند خود را در سایت‌های بررسی محصولات، رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو پیگیری کنند. بسیاری از این راهکارهای نرم‌افزاری به شما این اجازه می‌دهند که از یک پیشخوان برای مشاهده و پاسخ‌گویی به نظرات استفاده کنید.

مثالی از ریسک شهرت

خطر شهرت در سال 2016 زمانی که رسوایی مربوط به افتتاح میلیون ها حساب غیرمجاز توسط بانکداران خرده فروشی (و تشویق یا اجبار آن‌ها به انجام این کار توسط برخی ناظران خاص) در Wells Fargo افشا شد، به طور کامل نمایان شد.

مدیر عامل ولز فارگو جان استامف و دیگران مجبور به استعفا یا اخراج شدند. سازمان‌های تنظیم‌کننده جرایم و مجازات‌هایی برای این بانک در نظر گرفتند و تعدادی از مشتریان بزرگ رباطه تجاری خود با این بانک را کاهش دادند، تعلیق کردند یا به طور کلی متوقف ساختند. شهرت ولز فارگو خدشه دار شد و این شرکت مجبور به بازسازی شهرت و نام تجاری خود شد.