۰ نفر

ریسک خالص چیست؟ انواع آن

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 713538
ریسک خالص چیست؟ انواع آن

ریسک خالص قابل کنترل نیست و دو نتیجه دارد: ضرر کامل یا عدم ضرر.

​خطر خالص عموماً در موقعیت هایی مانند بلایای طبیعی، آتش سوزی یا مرگ رایج است. این موقعیت ها قابل پیش بینی و قابل کنترل نیستند. ریسک خالص نیز به عنوان ریسک مطلق نیز شناخته می شود.

نکات کلیدی

وقتی صحبت از ریسک خالص در میان باشد، هیچ فرصتی برای کسب بازده یا سود وجود ندارد.

ریسک های خالص را می توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد: شخصی، دارایی و مسئولیت.

در بسیاری از موارد ریسک خالص قابل بیمه هستند.

آشنایی با ریسک خالص

وقتی صحبت از ریسک خالص می شود، هیچ منفعت قابل اندازه گیری وجود ندارد. در عوض، دو احتمال وجود خواهد داشت. از یک طرف، این احتمال وجود دارد که هیچ اتفاقی نیفتد یا ضرری ایجاد شود. از سوی دیگر، ممکن است احتمال ایجاد ضرر کامل وجود دارد.

ریسک های خالص را می توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد: شخصی، دارایی و مسئولیت. چهار راه برای کاهش ریسک خالص وجود دارد: کاهش، اجتناب، پذیرش و انتقال. رایج ترین روش مقابله با ریسک خالص انتقال آن به شرکت بیمه با خرید بیمه نامه است.

در بسیاری از موارد ریسک محض قابل بیمه هستند. به عنوان مثال، شرکت بیمه‌ای خودروی بیمه گذار را در برابر سرقت بیمه می کند. اگر خودرو دزدیده شود، شرکت بیمه باید متحمل خسارت شود. با این حال، اگر به سرقت نرود، شرکت هیچ سودی نخواهد داشت. ریسک خالص در تضاد مستقیم با ریسک سفته بازی است که درآن سرمایه گذاران آگاهانه در آن مشارکت می‌کنند و می تواند منجر به ضرر یا سود شود.

مهم

ریسک‌های خالص را می‌توان بیمه کرد زیرا بیمه‌گران می‌توانند خسارت‌هایشان را پیش‌بینی کنند.

انواع ریسک خالص

خطرات شخصی مستقیماً بر یک فرد تأثیر می گذارند و ممکن است شامل از دست دادن درآمدها و دارایی ها یا افزایش هزینه ها باشند. به عنوان مثال، بیکاری ممکن است به دلیل از دست رفتن درآمد و مزایای شغلی بار مالی بر فرد ایجاد کند. سرقت هویت ممکن است به اعتبار فرد آسیب بزند و سلامت ضعیف ممکن است منجر به قبض‌های پزشکی سنگین و همچنین از دست دادن قدرت کسب درآمد و کاهش پس‌انداز شود.

خطرات اموال شامل آسیب دیدن اموال به دلیل نیروهای غیرقابل کنترل مانند آتش‌سوزی، رعد و برق، طوفان، گردباد یا تگرگ می‌شود.

خطرات مسئولیت ممکن است شامل دعوی قضایی به دلیل بی عدالتی واقعی یا درک شده باشد. به عنوان مثال، شخصی که پس از سر خوردن در مسیر ورودی یخ‌زده به خانه شخص دیگری مجروح شده است، ممکن است از صاحب‌خانه برای هزینه‌های پزشکی، درآمد از دست رفته و سایر خسارات مرتبط شکایت کند.

بیمه در برابر ریسک محض

ریسک‌های خالص برخلاف بیشتر ریسک‌های سفته‌بازی، معمولاً از طریق بیمه‌نامه‌های تجاری، شخصی یا مسئولیت قابل بیمه هستند. در این فرآیند، افراد بخشی از یک ریسک خالص را به بیمه گر منتقل می کنند. به عنوان مثال، صاحبان خانه‌ها برای محافظت از منازل مسکونی خود در برابر خطراتی که باعث آسیب دیدن خانه یا وارد شدن ضرر مالی به آن می شوند، بیمه منازل مسکونی خریداری می کنند. اکنون بیمه گر در ضرر ناشی از خطرات احتمالی با صاحب خانه سهیم می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ریسک‌های خالص تا حدودی قابل بیمه باشند این است که قانون اعداد بزرگ راحت‌تر از ریسک‌های سفته‌بازی صدق می‌کند. بیمه‌گران توانایی بیشتری در پیش‌بینی پیشاپیش ارقام زیان دارند و اگر بازاری را بی‌سود بدانند، از ورود به آن خودداری می‌کنند.

ریسک سفته‌ بازی

ریسک سفته‌بازی برخلاف ریسک محض فرصت‌هایی برای ضرر یا سود ایجاد می‌کند و قبل از انتخاب هرگونه اقدامی به در نظر گرفتن تمام ریسک‌های بالقوه نیاز دارد. به عنوان مثال، سرمایه گذاران اوراق بهادار را با این باور که ارزش آنها افزایش می یابد خریداری می کنند.

اما فرصت ضرر کردن همیشه وجود دارد. کسب‌وکارها وارد بازارهای جدید می‌شوند، تجهیزات جدید خریداری می‌کنند و در خطوط تولید فعلی خود تنوع ایجاد می‌کنند، زیرا تشخیص می‌دهند که سود بالقوه آن‌ها از ضرر احتمالی بیشتر است.