۰ نفر

منظور از قیمت خرید چیست؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۸
کد خبر: 713535
منظور از قیمت خرید چیست؟

قیمت خرید شامل هرگونه کارمزد یا هزینه‌های فروش پرداخت شده برای سرمایه‌گذاری است و برای خریدهای متعدد از یک نوع اوراق بهادار مشخص از میانگین موزون هزینه استفاده می‌شود.

​برای مثال فرض کنید سرمایه‌گذاری 100 سهم از سهام عادی فورد را در سه تاریخ مختلف از یک دوره پنج ساله خریداری می‌کند که شامل 100 سهم خریداری شده به قیمت‌های بازاری 40، 60 و 80 دلار می‌شود. این سرمایه گذار برای تعیین مبنای بهای تمام شده خریدها، باید میانگین موزون هزینه‌ها را محاسبه کند که عبارت است از تقسیم مبلغ کل دلاری خریدها بر تعداد سهام خریداری شده.

در هر بار خریداری 100 سهم، مبالغ دلاری خرید سهام فورد 4000 دلار، 6000 دلار و 8000 دلار یا در مجموع 18000 دلار است و مجموع خرید بر 300 سهم تقسیم می شود که معادل 60 دلار برای هر سهم می‌شود. اگر سرمایه گذار موقعیت خرید سهام خود را افزایش دهد، می تواند با اضافه کردن مبلغ دلاری خریدهای جدید و سهام اضافی خریداری شده به این محاسبات، میانگین موزون قیمت جدیدی را محاسبه کند.

در صورتی که سرمایه گذار فقط بخشی از دارایی ها را بفروشد، می توان این معادله را برای فروش سهام نیز تنظیم کرد. با اضافه کردن هزینه های کمیسیون، میانگین موزون هزینه سرمایه گذار ممکن است به 62 دلار به ازای هر سهم برسد.

تفاوت بین سودهای تحقق یافته و تحقق نیافته

سرمایه‌گذاران از قیمت خرید یک سرمایه‌گذاری برای محاسبه سود یا زیان تحقق‌یافته برای اهداف مالیاتی استفاده می‌کنند و این فعالیت را در جدول D از فرم 1040 اداره مالیات گزارش می‌کنند. سرمایه‌گذار در صورت فروش بخشی از یا تمام دارایی‌های سرمایه‌گذاری خود، سود محقق شده را گزارش می‌کند. اگر سرمایه‌گذار اوراق بهادار نفروشند، سود یا زیان تحقق نیافته ای خواهد داشت که برای مقاصد مالیاتی گزارش نمی شود. برای مثال فرض کنید سرمایه گذاری 100 سهم از سهام فورد را به قیمت فروش 80 دلار به ازای هر سهم بفروشد و از میانگین موزون هزینه 62 دلار برای محاسبه سود تحقق یافته 18 دلار برای هر سهم استفاده کند.

این سرمایه‌گذار تعداد سهام را همراه با میانگین موزون بهای تمام شده خرید و قیمت فروش هر سهم در جدول D  گزارش می‌کند. کل سود تحقق‌یافته 1800 دلار به عنوان سود سرمایه بلندمدت در نظر گرفته می‌شود زیرا سرمایه‌گذار سهام را برای بیش از یک سال نگه داشته است. سود سرمایه بلندمدت 1800 دلاری با هرگونه زیان سرمایه تعدیل می شود و سود خالص با استفاده از نرخ مالیات بر سود سرمایه مشمول مالیات می‌شود.