۰ نفر

منظور از رای نیابتی چیست؟

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 713531
منظور از رای نیابتی چیست؟

رأی نیابتی رأیی است که توسط یک شخص یا شرکت برای آن دسته از سهامداران شرکت که نمی تواند در جلسه شرکت کنند یا نمی خواهد در مورد موضوعی رأی دهد، داده می شود.

​سهامداران یک برگه رای نیابتی را از طریق پست به همراه یک دفترچه اطلاعاتی به نام بیانیه نیابتی دریافت می کنند که موضوعاتی که در جلسه باید در مورد آنها رأی گیری شود، در آن شرح داده شده است.سهامداران در مورد موضوعات مختلفی از جمله انتخاب اعضای هیئت مدیره، تاییدیه های ادغام یا تملک، یا تصویب طرح اعطای پاداش سهامی به کارکنان رای می دهند.

شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری رسمی همچنین می‌توانند در حساب‌های مدیریت شده جداگانه از طرف سهامداران صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا سرمایه‌گذاران ثروتمند رای نیابتی بدهند.

نکات کلیدی

قبل از مجمع سالانه یک شرکت، سهامداران واجد شرایط ممکن است پیش از زمان رای‌گیری از سهامداران، اطلاعاتی را در مورد رای گیری و رای نیابتی دریافت کنند.

سرمایه گذاران به جای حضور فیزیکی در جلسه سهامداران، می‌توانند شخص دیگری را برای رای دادن به جای خود انتخاب کنند.

شخصی که به عنوان نماینده سهامدار تعیین می شود، مطابق با دستورالعمل های سهامدار و همانطور که در کارت نمایندگی او نوشته شده است، رأی نیابتی می دهد.

نحوه عملکرد رای نیابتی

شرکت های سهامی عام فعالیت های خود را از طریق مجامع سالانه به سهامداران گزارش می دهند. قبل از این جلسات، سهامداران اطلاعاتی را در مورد موضوعاتی که قرار است در جلسه در مورد آن‌ها رای گیری شود مانند مالکیت سهام، ساختار هیئت مدیره (BOD) و حقوق و مزایای مدیران اجرایی دریافت می کنند.

سرمایه گذارانی که تا تاریخ تعیین سهامداران واجد شرایط شرکت مالک سهام دارای حق رای قابل اجرا در شرکت باشند، ممکن است واجد شرایط رای دادن در مورد این موضوعات شناخته شوند.

شرکت ممکن است اطلاعات و فرم‌های مربوط به رای نیابتی پروکسی را به صورت آنلاین در دسترس سهامداران قرار دهد که معمولاً شامل گزارش سالانه، بیانیه نیابتی تشریح کننده مسائلی که به رای‌گیری گذاشته خواهند شد و یک کارت نمایندگی با دستورالعمل‌های رای‌گیری می‌شود. همچنین ممکن است این مطالب از طریق پست برای سرمایه گذارانی که واجد شرایط رای دادن در مجمع عمومی سالانه (AGM) هستند ارسال شوند.

سرمایه گذاران به جای حضور فیزیکی در جلسه سهامداران، ممکن است شخص دیگری مانند یکی از مدیران شرکت را برای رای دادن به جای خود انتخاب کنند. این شخص به عنوان نماینده سهامداران تعیین می‌شود و مطابق با دستورات سهامدار همانطور که در کارت نمایندگی وی نوشته شده است رای نیابتی می دهد. رای های نیابتی ممکن است از طریق پست، تلفن یا آنلاین قبل از زمان پایان رای‌گیری ارسال شوند.این رای‌گیری معمولاً 24 ساعت قبل از جلسه سهامداران انجام می‌شود. پاسخ ها ممکن است شامل «موافق»، «مخالف»، «ممتنع» یا «رای نداده» باشد.

برای مسائلی که شامل موضوعاتی به غیر از انتخاب مدیران می‌شوند مانند رای دادن به پیشنهادات سهامداران، معمولا اکثریت آرا معمولاً منجر به تایید موضوع می شود.

ملاحظات ویژه

گاهی اوقات در هنگام انتخاب اعضای هیئت مدیره در یک شرکت، از رأی کثرت استفاده می شود. در رای اکثریت کاندیداها برای برنده شدن صرفا به آرای بیشتری نسبت به رقبای خود نیاز دارند. بنابراین، مدیری که رقیبی برای آن وجود ندارد برای انتخاب شدن فقط به یک رای نیاز دارد. اگر سهامداران با نامزد مخالف باشند، می توانند از رای دادن خودداری کنند.

در برخی موارد، تصمیمات بر اساس نظام رای اکثریت گرفته می شوند. زمانی که از اکثریت آرا برای تصمیم‌گیری استفاده می‌شود، مدیران برای انتخاب شدن باید اکثریت آرا را کسب کنند. از آنجایی که امتناع از رای گیری می تواند بر انتخاب یا عدم انتخاب مدیر تاثیر بگذارد، در بیانیه نیابتی شرکت باید شرح داده شده باشد که امتناع یا خودداری از رای چگونه بر نتایج رای گیری تاثیر می گذارد.

نمونه ای از رای نیابتی

در 25 نوامبر 2019، شرکتKirkland Lake Gold (KL)  اعلام کرد که قصد دارد تا شرکت Detour Gold  را به صورت مبادله سهام با سهام خریداری کند.

این دو شرکت به یک شرکت تبدیل خواهند شد و سهامداران Kirkland Lake Gold تقریباً 73٪ از کل سهام شرکت جدید را در اختیار خواهند داشت. شرکت، 27 درصد را برای سهامداران Detour Gold باقی می گذارد.

اگرچه اعضای هیئت مدیره هر شرکت به اتفاق آرا این معامله را تایید کردند اما سهامداران هم‌چنان واجد شرایط رای دادن در مورد این خرید بودند. همه سهامداران واجد شرایط، اطلاعات مربوط به رای‌گیری و رای دادن نیابتی دریافت کردند و طبق دستورالعمل به سهامداران اطلاع داده شد که می توانند رأی خود را به صندوق بیندازند یا شخص دیگری را برای انجام این کار به نیابت از خود منصوب کنند. این معامله در ژانویه 2020 تکمیل شد.

در نتیجه این معامله، سهام Detour Gold در فوریه 2020 به دلیل تبدیل این شرکت به زیرمجموعهشرکت  Kirkland Gold  از بورس خارج شد.