۰ نفر

منظور از طرح تقسیم سود چیست؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبر: 713507
منظور از طرح تقسیم سود چیست؟

هر طرح تقسیم سود به کارکنان شرکت بر اساس درآمدهای سه ماهه یا سالانه آن، سهمی در سود شرکت می دهد.

​در این نوع طرح که به عنوان طرح تقسیم سود انتقالی به دوره‌های آتی (DPSP) نیز شناخته می شود، هر کارمند درصدی از سود شرکت را بر اساس درآمد سه ماهه یا سالانه دریافت می کند. این طرح روشی عالی برای یک کسب‌وکار است تا احساس مالکیت در شرکت در کارکنان خود ایجاد کند، اما برای برداشت این وجوه بدون جریمه معمولاً محدودیت‌هایی زمانی و نحوه برداشت وجود دارد.

نکات کلیدی

میزان سودی که شرکت قصد دارد در میان کارکنان تقسیم کند به تصمیمات خود شرکت وابسته است.

در طرح تقسیم سود فقط شرکت مبلغی را به حساب بازنشستگی واریز می‌کند. کارمندان نمی توانند مبلغی را به این حساب واریز کنند.

آشنایی با طرح های تقسیم سود

بدین ترتیب این سوال مطرح می‌شود که نحوه عملکرد طرح تقسیم سود چگونه است؟ خوب، برای شروع بایستی بیان کرد که طرح تقسیم سود، نوعی طرح بازنشستگی است که کارفرما مبالغی را به صورت اختیاری در آن واریز می‌کند. این مسئله بدان معنی است که هر طرح بازنشستگی مانند 401 (k) یا چیزی مشابه آن که کارمندان نیز باید سهمی به حساب بازنشستگی واریز کنند به دلیل سهم شخصی، طرح تقسیم سود به حساب نمی‌آید.

از آنجایی که کارفرمایان طرح‌های تقسیم سود را تنظیم می‌کنند، خود کسب‌وکارها تصمیم می‌گیرند که چقدر از سود کسب‌وکار را به هر کارمند اختصاص دهند. شرکتی که طرح تقسیم سود ارائه می‌دهد، این طرح را مطابق نیاز خود تنظیم می‌کند و ممکن است در برخی سال‌ها هیچ مبلغی را به حساب واریز نکند. با این حال، در سال‌هایی که مبلغی واریز می‌شود، شرکت باید فرمول مشخصی برای تخصیص سود ارائه دهد.

متداول ترین راه برای تعیین تخصیص سود در طرح تقسیم سود توسط کسب و کارها روش Comp-to-Comp است. کارفرمایان با استفاده از این روش ابتدا مجموع کل پاداش کارکنان خود را محاسبه می کند. سپس، برای تعیین اینکه هریک از کارمندان مستحق چند درصد از طرح تقسیم سود است، پاداش سالانه هر کارمند را بر این مجموع تقسیم می‌کند. درصد حاصل از این تقسیم برای محاسبه مبلغی که به هر کارمند تعلق می گیرد در مقدار کل سود تقسیم شده ضرب می شود.

مهم

متداول‌ترین فرمولی که شرکت‌ها برای تعیین تخصیص تقسیم سود استفاده می‌کنند «روش comp-to-comp» نامیده می‌شود.

1-1-1

نمونه ای از طرح تقسیم سود

فرض کنید که کسب و کاری که تنها دو کارمند دارد از روش Comp-to-Comp برای تعیین تقسیم سود استفاده می کند. در این حالت، کارمند A سالانه 50000 دلار و کارمند B سالانه 100000 دلار دریافت می کنند. اگر صاحب کسب و کار 10% از سود سالانه را در میان کارمندان تقسیم کند و کسب و کار در یک سال مالی 100000 دلار درآمد کسب کند، شرکت تخصیص سهم هر کارمند در سود را به شرح زیر تعیین می‌کند:

61000 دلار

در سال  2022، سقف تقسیم سود شرکتی با یک کارمند در طول یک سال برابر 61000 دلار و سقف تقسیم سود جبرانی برای  افراد بالای 50 سال 67500 دلار تعیین شده است.

الزامات طرح تقسیم سود

طرح تقسیم سود برای هر کسب و کاری با هر اندازه ای موجود است و شرکت می تواند حتی اگر قبلاً برنامه های بازنشستگی دیگری مانند طرح (k)401 داشته باشد، از این طرح استفاده کند. کارفرما در مورد تعیین نحوه و زمان واریز مبلغ به حساب تقسیم اختیار کامل دارد. با این حال، همه شرکت‌ها باید ثابت کنند که طرح تقسیم سود آن‌ها به نفع کارکنانی که حقوق دریافتی بالایی دارند، تبعیض قائل نمی‌شود.

از سال 2022، سقف تقسیم سود در هر سال برای شرکت‌هایی که سود خود را در میان کارمندان تقسیم می‌کند، بایستی از 100٪ دستمزد سالانه کارکنان یا 61000 دلار هرکدام که کمتر باشد بیشتر نشود. اگر تقسیم سود تکمیلی برای افراد بالای 50 سال نیز لحاظ شود این محدودیت برای سال 2022 به 67500 دلار افزایش می‌یابد. علاوه بر این، میزان حقوق کارمندی که برای طرح تقسیم در سود در نظر گرفته شود، در سال 2022 به 305000 دلار محدود شده است.

برای اجرای یک طرح تقسیم سود، همه مشاغل باید فرم 5500 اداره مالیات را پر و همه شرکت کنندگان در طرح را افشا کنند. برداشت زودهنگام درست مانند سایر برنامه های بازنشستگی مشمول جریمه هایی می‌شود که البته  استثنائات خاصی برای آن‌ها وجود دارد.