۰ نفر

منظور از موقعیت معاملاتی باز چیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 713119
منظور از موقعیت معاملاتی باز چیست؟

موقعیت معاملاتی باز معامله ای است که ایجاد شده اما هم‌چنان با معامله مخالف بسته نشده است.

هر موقعیت معاملاتی باز ممکن است پس از خرید اوراق بهادار یعنی ایجاد یک موقعیت معاملاتی خرید یا فروش اوراق بهادار یعنی ایجاد یک موقعیت معاملاتی فروش استقراض ایجاد شود. در هر صورت، این موقعیت معاملاتی تا زمانی که با معامله مخالف تسویه نشود، باز به حساب می‌آید.

نکات کلیدی

اگر سرمایه‌گذار 300 سهم از سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشد، تا زمانی که این سهم‌ها را نفروشد، موقعیت معاملاتی باز در آن سهام خواهد داشت.

موقعیت معاملاتی باز نشان دهنده قرارگیری سرمایه گذار در معرض نوسانات بازار است و خطر معامله تا زمان بسته شدن موقعیت باقی می ماند.

نوسان‌گیران روزانه موقعیت‌های معاملاتی خود را در عرض چند ثانیه باز و بسته می کنند و هدفشان این است که در پایان روز هیچ موقعیت معاملاتی باز نداشته باشند.

تشریح موقعیت معاملاتی باز

به عنوان مثال، به سرمایه‌گذاری که دارای 500 سهم از یک سهام خاص است گفته می‌شود که در آن سهام موقعیت معاملاتی باز دارد. وقتی این سرمایه گذار آن 500 سهم را بفروشد، موقعیت معاملاتی وی بسته می شود. سرمایه گذارانی که از روش معاملاتی خرید و نگهداری استفاده می‌کنند معمولاً در هر زمان معین یک یا چند موقعیت معاملاتی باز دارند. معامله گران کوتاه مدت ممکن است معاملات «دوسره» را انجام دهند که در طی آن یک موقعیت معاملاتی در یک دوره نسبتا کوتاه باز و بسته می شود. نوسان‌گیران روزانه و اسکالپرها حتی ممکن است یک موقعیت معاملاتی را در عرض چند ثانیه چندین مرتبه باز و بسته و تلاش کنند که از نوسانات قیمت هرچند کوچک اما متعدد بهره ببرند.

موقعیت های معاملاتی باز و ریسک

هر موقعیت باز نشان دهنده قرار گیری سرمایه گذار در معرض سود و زیان ناشی از نوسانات بازار است. ریسک تا زمان بسته شدن موقعیت معاملاتی وجود دارد. بسته به سبک و هدف سرمایه گذار یا معامله گر می توان موقعیت‌های معاملاتی باز را از چند دقیقه تا چند سال حفظ کرد.

البته سبدهای سرمایه‌گذاری معمولا از موقعیت های معاملاتی باز زیادی تشکیل می‌شوند. میزان خطری که هر موقعیت معاملاتی باز برای سرمایه‌گذار به همراه دارد به اندازه موقعیت معاملاتی نسبت به اندازه حساب و دوره نگهداری بستگی دارد. به طور کلی، دوره های نگهداری طولانی مدت خطر بیشتری دارند زیرا به مدت بیشتری سرمایه‌گذار را در معرض رویدادهای غیرمنتظره بازار قرار می‌دهند.

تنها راه از بین بردن خطر موقعیت‌های معاملاتی، بستن موقعیت‌های باز است. قابل ذکر است که بستن یک موقعیت فروش استقراضی مستلزم خرید مجدد سهام است در حالی که بستن موقعیت های خرید مستلزم فروش موقعیت معاملاتی خرید می‌شود.

تنوع موقعیت معاملاتی باز

به سرمایه گذاران توصیه می‌شود که فقط با نگه داشتن موقعیت های بازی که ارزش آن‌ها معادل 2٪ یا کمتر از کل ارزش سبد سرمایه‌گذاری آنها است، ریسک معاملات خود را محدود سازند. سرمایه‌گذار هم‌چنین با توزیع موقعیت‌های باز در میان بخش‌های مختلف بازار و طبقات دارایی متفاوت می‌تواند خطر آن‌ها را از طریق توزیع ریسک کاهش دهد. به عنوان مثال، داشتن سبدی که ارزش هریک از موقعیت‌های معاملاتی آن برابر 2% ارزش کل سبد باشد و دارایی‌های آن در میان سهام شرکت‌های واقع در بخش‌های مختلف توزیع شده باشد- مانند امور مالی، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی، آب و برق، و کالاهای مصرفی همراه با دارایی‌های دارای درآمد ثابت مانند اوراق قرضه دولتی – نشان دهنده یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع است.

سرمایه گذاران تخصیص دارایی‌های سبد به هر بخش را با توجه به شرایط بازار تنظیم می کنند، اما حفظ موقعیت‌های معاملاتی به شکلی که تنها 2% از کل موقعیت‌های معاملاتی به هر سهم اختصاص پیدا کند به توزیع یکنواخت ریسک کمک می‌کند. استفاده از دستورات توقف ضرر برای بستن موقعیت های معاملاتی نیز برای کاهش زیان و از بین بردن ریسک شرکت هایی که عملکرد ضعیفی دارند توصیه می شود. سرمایه گذاران همواره زمانی که موقعیت های باز خود را در طول شب باز نگه می‌دارند در معرض ریسک ساختاری قرار می‌گیرند.

نوسان‌گیری روزانه و موقعیت معاملاتی باز

نوسان‌گیران روزانه اوراق بهادار را در یک روز معاملاتی خرید و فروش می کنند. این روش در بازارهای فارکس و سهام رایج است. با این حال، معاملات روزانه پرخطر هستند و برای معامله گر تازه کار مناسب نیستند. نوسان‌گیران روزانه تلاش می کنند تا قبل از پایان روز تمام موقعیت‌های معاملاتی باز خود را ببندند. اگر این کار را انجام ندهند، مجبور خواهند شد موقعیت‌های معاملاتی پرریسک خود را در طول شب یا مدت زمان بیشتری باز نگهدارند که در این مدت ممکن است روند بازار برخلاف آن‌ها تغییر کند.

نوسان‌گیران روزانه معمولاً متخصصان منضبطی هستند. آنها برای معاملات خود برنامه دارند و به آن پایبند هستند. علاوه بر این، نوسان‌گیران روزانه اغلب پول زیادی برای قمار در معاملات روزانه دارند. هر چه حرکات قیمت کوچکتر باشد، پول بیشتری برای سود بردن از این حرکات نیاز است.