۰ نفر

منظور از درآمد نرمال سازی شده چیست و چه مزایایی دارد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰
کد خبر: 712949
منظور از درآمد نرمال سازی شده چیست و چه مزایایی دارد؟

درآمد نرمال‌ سازی شده، رویدادهای یکباره را حذف می کند و اثرات فصلی بر درآمد را هموار می‌سازد.

درآمد نرمال شده به صاحبان مشاغل، تحلیلگران مالی و سایر ذینفعان کمک می کند تا درآمد واقعی حاصل از عملیات عادی یک شرکت را تشخیص دهند. نمونه‌ای از این نرمال سازی حذف فروش زمینی که سود سرمایه زیادی به همراه داشته است از صورت‌های مالی یک شرکت خرده‌فروشی است، زیرا فروش محصولات – نه فروش زمین – کسب‌وکار واقعی این شرکت است.

آشنایی با درآمدهای نرمال‌سازی شده

درآمد نرمال‌ سازی شده نشان دهنده درآمد یک شرکت پس از حذف اثرات هزینه ها یا سودهای غیرتکراری است. برای نمایش بهتر کسب و کار اصلی یک شرکت، اثرات یکباره این سودها یا زیان ها از صورت‌های مالی حذف می شوند زیرا می توانند تصویر کلی وضعیت کسب‌وکار شرکت را مخدوش کنند. علاوه بر این، درآمد نرمال‌ سازی شده را می توان برای نمایش درآمد یک شرکت با در نظر گرفتن چرخه های فروش فصلی یا چرخه ای، استفاده کرد.

به طور خلاصه، درآمد نرمال‌ سازی شده دقیق ترین معیار ارزیابی از سلامت مالی و عملکرد واقعی یک شرکت است. بسیاری از شرکت ها متحمل هزینه های یکباره‌ای مانند هزینه های کلان وکیل می شوند یا سودهای یکباره‌ای مانند فروش تجهیزات قدیمی به دست می آورند. در هر دوی این موارد، اگرچه هزینه ها و درآمدها محقق شده‌اند و بر جریان‌های نقدی کوتاه مدت شرکت تأثیر می گذارند، اما نشان دهنده عملکرد بلندمدت شرکت نیستند. برای تجزیه و تحلیل صحیح عملکرد شرکت، این اثرات باید حذف شوند.

نکات کلیدی

درآمد نرمال‌ سازی شده سلامت واقعی کسب و کار اصلی یک شرکت را بهتر نشان می‌دهد.

از درآمد نرمال‌ سازی شده به ازای هر سهم می توان برای مقایسه دو شرکتی که یکی از آنها از چندین رویداد یکبار آسیب دیده یا سود برده است، استفاده کرد.

نمونه هایی از درآمد نرمال‌سازی شده

رایج‌ترین شکل نرمال‌سازی درآمد زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌ها یا درآمدها باید حذف یا چرخه‌های فروش باید هموار شوند. هنگام نرمال‌سازی هزینه ها یا درآمدهای یکباره بزرگ، از دو روش مختلف تعدیل‌سازی می‌توان استفاده کرد. برای مثال، اگر شرکتی که دارای ناوگان کامیون است تصمیم به فروش دارایی های مستهلک شده و خرید دارایی های جدید بگیرد، هم درآمد و هم هزینه های حاصل از فروش حذف می شوند تا درآمد آن شرکت نرمال‌سازی شود. حسابدار یا تحلیلگر این کار را با مشاهده صورت سود و زیان شرکت و حذف پول ایجاد شده از سایر درآمدهای جامع انجام می دهد. سپس هزینه های عملیاتی یا تامین مالی از طریق بدهی برای خرید کامیون های جدید را حذف می کند.

حالت دیگری که در آن هزینه ها برای عادی سازی درآمد یک شرکت حذف می شوند، زمان تملک یا خرید شرکت دیگر است. هنگامی که این اتفاق می افتد، حقوق، دستمزد و سایر هزینه های پرداخت شده به صاحبان و مسئولین شرکت خریداری شده حذف می شوند، زیرا آنها بخشی از سازمان جدید نخواهند بود.

حالت دیگری که معمولاً شامل عادی‌سازی درآمد می‌شود، زمانی است که با درآمد شرکت‌هایی که دارای چرخه‌های فروش یا فصلی هستند سروکار داشته باشیم. در چنین شرایطی، درآمد شرکت با استفاده از میانگین متحرک در طی چند دوره تعدیل می شود. ساده ترین شکل این میانگین‌ها میانگین حسابی است. به عنوان مثال، اگر شرکت در ژانویه 100 دلار، در فوریه 150 دلار و در مارس 200 دلار درآمد داشته باشد و از میانگین متحرک دو ماهه استفاده کند، درآمد عادی آن برای ماه فوریه 125 دلار و برای مارس 175 دلار خواهد بود.

مزیت نرمال‌سازی درآمد

بزرگترین مزیت درآمد نرمال‌ سازی شده برای سرمایه گذاران این است که امکان مقایسه دقیق تر شرکت های مختلف را با یکدیگر فراهم می کند. معیارهای رایجی مانند درآمد به ازای هر سهم (EPS) می توانند در هنگام محاسبه به شدت تحت تأثیر تغییرات دوره ای قرار بگیرند، به ویژه زمانی که هزینه یا سود بزرگ غیرمرتبطی با کسب و کار اصلی در دوره رخ دهد. با استفاده از درآمد نرمال‌ سازی شده به ازای هر سهم، سرمایه‌گذاران می‌توانند شرکت‌ها را به جای افزایش موقت درآمد یا ضربه ناشی از یک رویداد یکباره بر اساس سلامت عملیات اصلی‌شان، بهتر تحلیل و مقایسه کنند.