۰ نفر

درآمد غیرعملیاتی چیست و چه تفاوتی با درآمد عملیاتی دارد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵
کد خبر: 712947
درآمد غیرعملیاتی چیست و چه تفاوتی با درآمد عملیاتی دارد؟

درآمد غیرعملیاتی بخشی از درآمد یک سازمان است که از فعالیت های غیر مرتبط با عملیات اصلی تجاری آن به دست می آید.

ین درآمدها می‌توانند شامل مواردی مانند درآمد حاصل از سود سهام، سود یا زیان ناشی از سرمایه‌گذاری و همچنین سود یا زیان ناشی از ارز خارجی و کاهش ارزش دارایی‌ها باشند. درآمد غیرعملیاتی به عنوان درآمد ضمنی یا جانبی نیز شناخته می شود.

نکات کلیدی

این درآمدها می تواند شامل درآمد حاصل از سود سهام، سود یا زیان ناشی از سرمایه گذاری و همچنین سود یا زیان ناشی از نگهاداری ارز خارجی و کاهش ارزش دارایی ها باشد.

تفکیک درآمد غیر عملیاتی از درآمد عملیاتی به سرمایه گذاران تصویر واضح تری از میزان کارآمدی شرکت در تبدیل درآمد به سود ارائه می دهد.

آشنایی با درآمد غیر عملیاتی

درآمد شاید بیش از هر عدد دیگری در صورت‌های مالی شرکت‌ها زیر ذره‌بین تحلیل‌گران و ارزیابان قرار داشته باشد زیرا مقایسه آن‌ها با برآوردهای تحلیلگران و دستورالعمل‌های شرکت سودآوری کسب‌وکار آن را نشان می دهد.

مشکل اصلی این است که اموری که ارتباط چندانی با اداره روزمره کسب و کار ندارند ممکن است سود هر دوره حسابداری را منحرف سازند. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت درآمد قابل توجهی یکباره‌ای از سرمایه گذاری در اوراق بهادار، یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت خود یا فروش یک قطعه بزرگ تجهیزات، دارایی یا زمین کسب می‌کند، چنین انحرافاتی در درآمد شرکت ایجاد می‌شوند.

این نوع سودها – علاوه بر درآمد حاصل از رویدادهای مکرر خارج از حیطه کاری اصلی کسب و کار – می توانند درآمد شرکت را به طور قابل توجهی تغییر دهند و ارزیابی عملکرد واقعی شرکت در دوره گزارش شده را برای سرمایه گذاران دشوار سازند.

درآمد غیر عملیاتی در مقابل درآمد عملیاتی

تشخیص اینکه چه درآمدی از عملیات روزانه کسب و کار و چه درآمدی از راه های دیگر به دست آمده است، برای ارزیابی عملکرد واقعی شرکت مهم است. به همین دلیل، شرکت ها موظفند درآمدهای غیرعملیاتی را جدا از درآمد عملیاتی افشا کنند.

درآمد عملیاتی یک رقم حسابداری است که میزان سود حاصل از عملیات یک واحد تجاری را پس از کسر هزینه های عملیاتی مانند دستمزد، استهلاک و بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) اندازه گیری می کند. به طور خلاصه، این معیار اطلاعاتی را در مورد میزان درآمدی که از طریق فعالیت های تجاری عادی و جاری شرکت به سود تبدیل شده است، در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

درآمد عملیاتی در صورت سود و زیان ثبت می شود. در انتهای صورت سود و زیان، در زیر سطر درآمد عملیاتی، باید درآمد غیرعملیاتی ثبت شود که به سرمایه گذاران کمک می کند تا بین این دو تمایز قائل شوند و محل کسب درآمد را تشخیص دهند.

مثالی از درآمد غیر عملیاتی

عمده‌ترین فعالیت‌های خرده‌فروشی‌ها، خرید و فروش کالا است که به نقدینگی فراوان و دارایی‌های نقدشونده زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات، یک خرده فروش تصمیم می گیرد برای به کار انداختن سرمایه خود پول نقد بیکاری در دست دارد سرمایه‌گذاری کند.

اگر یک فروشگاه خرده‌فروشی 10000 دلار در بازار سهام سرمایه‌گذاری کند و در یک دوره یک ماهه 5٪ سود سرمایه به دست آورد، این 500 دلار (10000 دلار * 0.05) سود حاصل به عنوان درآمد غیر عملیاتی در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که شخصی تصمیم می گیرد وضعیت مالی این شرکت خرده فروشی را تجزیه و تحلیل کند، این 500 دلار را از کل درآمد شرکت حذف می‌کند، زیرا نمی توان به آن به عنوان درآمد مداوم در دراز مدت اعتماد کرد.

از طرف دیگر، اگر یک شرکت فناوری یکی از بخش‌های خود را به قیمت 400 میلیون دلار به شکل وجه نقد و سهام بفروشد یا واگذار کند، درآمد حاصل از فروش به عنوان درآمد غیرعملیاتی در نظر گرفته می‌شود. اگر این شرکت فناوری در یک سال یک میلیارد دلار درآمد کسب کند، به راحتی می توان دریافت که این 400 میلیون دلار اضافی، درآمد شرکت را تا 40 درصد افزایش می دهد.

اینگونه افزایش شدید و ناگهانی درآمد شرکت را در نظر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری جذابی تبدیل می‌کند. با این حال، از آنجایی که این فروش را نمی توان تکرار یا تکثیر کرد، نمی توان آن را به عنوان درآمد عملیاتی در نظر گرفت و باید از تجزیه و تحلیل عملکرد حذف شود.

ملاحظات ویژه

گاهی اوقات شرکت ها سعی می کنند سود عملیاتی ضعیف را با درآمد غیرعملیاتی بالا پنهان کنند. مراقب تیم‌های مدیریتی باشید که تلاش می‌کنند با ادغام سودهای متورم و جداگانه را در درآمد شرکت معیارهای عملکرد خود را برجسته سازند. به عنوان مثال، سود قبل از کسر بهره و مالیات (EBIT) شامل درآمد حاصل از فعالیت‌های غیر مرتبط با کسب‌وکار اصلی است و اغلب ممکن است شرکت‌ها برای پنهان کردن نتایج عملیاتی ضعیف خود به‌شدت آن را تبلیغ کنند.

اغلب افزایش شدید درآمد از یک دوره به دوره دیگر ناشی از درآمد غیرعملیاتی است. سعی کنید محل کسب درآمد را شناسایی کنید و مشخص کنید که چه مقدار از آن، به فعالیت روزمره کسب و کار مرتبط است و احتمالاً تکرار می شود.

استفاده از درآمد عملیاتی در اینجا می تواند به حل این مشکل کمک کند، اما نه همیشه. متأسفانه، حسابداران حیله گر گهگاه راه هایی برای ثبت تراکنش های غیرعملیاتی به عنوان درآمد عملیاتی پیدا می کنند تا بتوانند سودآوری شرکت خود را در صورت های سود و زیان بزرگ‌تر جلوه دهند.