۰ نفر

قانون مطلوبیت نهایی نزولی چیست؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 712648
قانون مطلوبیت نهایی نزولی چیست؟

قانون کاهش مطلوبیت نهایی می گوید که با افزایش مصرف مطلوبیت نهایی هر واحد اضافی مصرف کاهش می یابد.

مطلوبیت نهایی افزایش تدریجی مطلوبیت است که از مصرف هر واحد اضافی حاصل می شود. «مطلوبیت» یک اصطلاح اقتصادی است که برای نشان دادن رضایت یا شادی استفاده می شود.

نکات کلیدی

مطلوبیت نهایی می تواند به مطلوبیت منفی کاهش یابد، زیرا ممکن است مصرف واحد دیگری از هر محصول کاملاً نامطلوب شود.

مطلوبیت نهایی ممکن است به مطلوبیت منفی کاهش یابد، زیرا ممکن است مصرف واحد دیگری از هر محصول کاملاً نامطلوب شود.

آشنایی با قانون مطلوبیت نهایی نزولی

مطلوبیت نهایی ممکن است به مطلوبیت منفی کاهش یابد، زیرا ممکن است مصرف واحد دیگری از هر محصول کاملاً نامطلوب شود. بنابراین، اولین واحد مصرف هر محصول به طور معمول بالاترین مطلوبیت را دارد، به طوری که هر واحد مصرفی به دنبال آن، دارای مطلوبیت کمتر و کمتری خواهد داشت. مصرف کنندگان قانون مطلوبیت نهایی نزولی را با مصرف مقادیر مختلف از کالاهای متعدد مدیریت می کنند.

قانون مطلوبیت نهایی نزولی به طور مستقیم با مفهوم قیمت های نزولی مرتبط است. از آنجا که با افزایش مصرف یک محصول مطلوبیت آن کاهش می‌یابد، مصرف‌کنندگان معمولا تمایل دارند برای مصرف مقدار بیشتری از محصول، مبلغ دلاری کمتری بپردازند. به عنوان مثال، فرض کنید فردی 100 دلار برای یک جاروبرقی پرداخت می کند. از آنجایی که جاروبرقی دوم برای او ارزش کمی دارد به همین این فرد برای خرید جارو برقی دوم تنها حاضر می‌شود 20 دلار پرداخت کند.

مهم

قانون مطلوبیت نهایی تاثیر مستقیمی بر قیمت گذاری شرکت دارد زیرا قیمت تعیین شده برای یک کالا باید با مطلوبیت نهایی و تمایل مصرف کننده به مصرف یا استفاده از کالا مطابقت داشته باشد.

مثالی از مطلوبیت نزولی

فردی می تواند هر تکه پیتزا را به قیمت 2 دلار خریداری کند و کاملا گرسنه است، بنابراین تصمیم می گیرد پنج تکه پیتزا بخرد. این فرد پس از انجام این کار اولین تکه پیتزا را میل می کند و از خوردن غذا مطلوبیت مثبت خاصی به دست می آورد. از آنجایی که فرد گرسنه بود و این اولین غذایی است که مصرف می شود، اولین تکه پیتزا بیشترین فایده را دارد.

با مصرف دومین تکه پیتزا، اشتهای فرد سیر می شود. حال فرد مثل قبل گرسنه نیست، بنابراین تکه دوم پیتزا فایده و لذت کمتری نسبت به اولی دارد. تکه سوم مانند قبل، سودمندی کمتری ایجاد می‌کند زیرا فرد اکنون دیگر گرسنه نیست.

چهارمین تکه پیتزا نیز با کاهش مطلوبیت نهایی همراه خواهد بود زیرا خوردن آن دشوار است و فرد پس از سیر شدن از خوردن آن احساس ناراحتی می‌کند. در نهایت، تکه پنجم پیتزا حتی قابل مصرف نیست. فرد از چهار برش اول آنچنان سیر شده است که مصرف آخرین تکه پیتزا منجر به مطلوبیت منفی می شود

تکه پنجم پیتزا نشان دهنده کاهش مطلوبیتی است که با مصرف هر کالایی تجربه می شود. در مثال تجاری، یک شرکت ممکن است از داشتن سه حسابدار در میان کارکنان خود سود ببرد. با این حال، اگر نیازی به حسابدار دیگری نباشد، استخدام حسابدار دیگر منجر به کاهش سودمندی می‌شود، زیرا استخدام جدید سود چندانی برای شرکت ندارد.

مثالی از مطلوبیت نهایی نزولی ارائه دهید

مطلوبیت نهایی نزولی کاهش لذت از مصرف یا خرید یک کالای اضافی است. برای مثال، مصرف‌کننده‌ای یک جعبه شکلات می‌خرد و پس از خوردن یک یا دو شکلات مطلوبیت آن افزایش می‌یابد اما پس از خوردن چند شکلات، با مصرف هر شکلات اضافی، مطلوبیت خوردن آن به طور پیوسته کاهش می‌یابد– و در نهایت، پس از خوردن مقدار کافی احتمالاً منجر به مطلوبیت منفی خواهد شد.

مطلوبیت نهایی را با یک مثال نشان دهید

مطلوبیت نهایی لذتی است که مصرف کننده از هر واحد مصرف اضافی دریافت می کند. این معیار مطلوبیت ناشی از مصرف تعداد بیشتری از یک کالا را پس از مصرف اولین نمونه آن را اندازه‌گیری می‌کند. اگر یک بطری آب بخرید و سپس بطری دومی نیز بخرید، مطلوبیتی که از بطری دوم آب به دست می آید، مطلوبیت نهایی است.

مثالی از مطلوبیت را ارائه دهید

مطلوبیت میزان رضایت یا لذتی است که مصرف کننده از یک اقدام اقتصادی دریافت می کند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده می تواند یک ساندویچ بخرد تا گرسنگی خود را برطرف کند، بنابراین، مصرف این ساندویج مطولبیتی به همراه دارد.