۰ نفر

اورهنگ چیست؟ (اورهنگ سهام + نزولی + ریسک)

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۶
کد خبر: 712182
اورهنگ چیست؟ (اورهنگ سهام + نزولی + ریسک)

اورهنگ معیاری برای خطر رقیق‌سازی احتمالی سهام است که سهامداران عادی به دلیل اعطای پاداش‌های مبتنی بر سهام در معرض آن قرار می گیرند.

این معیار معمولاً به صورت درصد نشان داده می شود و به صورت قراردادهای اختیار معامله اعطا شده به اضافه قراردادهای اختیار معامله باقی مانده که باید اعطا شوند تقسیم بر کل سهام موجود محاسبه می شود.

نکات کلیدی

اورهنگ معمولاً به صورت درصد نشان داده می شود و به صورت قرادادهای اختیار معامله سهام اعطا شده به اضافه قراردادهای اختیار معامله باقی مانده که باید اعطا شوند تقسیم بر کل سهام موجود محاسبه می شود.

به بیان کلی‌تر، اورهنگ همچنین می تواند به فشار نزولی ناشی از وجود بلوک بزرگی از سهام که امکان فروش آن وجود دارد اشاره کند.

اورهنگ با تقسیم تعداد قراردادهای اختیار معامله موجود و آتی بر تعداد کل سهام موجود محاسبه می شود.

هرچه عدد اورهنگ بیشتر باشد، خطر رقیق‌سازی بیشتر است.

آشنایی با اورهنگ

هیچ قاعده کلی برای تعیین اینکه چه مقدار اورهنگ برای سهامداران عادی مضر است وجود ندارد اما به طور کلی، هر چه این عدد بیشتر باشد ریسک بیشتر خواهد بود. پس از عرضه عمومی، اورهنگ قراردادهای اختیار معامله کاهش می یابد زیرا تعداد سهام موجود بیشتر می‌شود. اگر شرکتی اورهنگ بسیار بالایی برای قراردادهای اختیار معامله داشته باشد، باید به سطوح بالاتری از رشد و سود دست پیدا کند تا بتواند اثرات رقیق‌کننده آن بر درآمد به ازای هر سهم (EPS) و در نتیجه بازده سرمایه گذار را جبران کند.

این مسئله به نوبه خود می تواند مدیران را به سمت پذیرش ریسک بیشتر، پرداخت سود کمتر و اخذ بدهی بیشتر سوق دهد که همه اینها می توانند منجر به نوسانات بیشتری در قیمت سهام شرکت شوند. از سوی دیگر، شرکت‌هایی که کارکنان آن‌ها مالک بخش زیادی از سهام شرکت هستند معمولا عملکرد مالی قوی‌تری دارند، سود سهام بیشتری پرداخت می‌کنند و نوسانات قیمت سهام کمتری را مشاهده خواهند کرد.

نحوه محاسبه اورهنگ

ساده‌ترین راه محاسبه اورهنگ قراردادهای اختیار معامله، جمع کردن تعداد قراردادهای اختیار معامله موجود و آتی و تقسیم آن بر تعداد کل سهام موجود است. به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی قبلاً 50000 قرارداد اختیار معامله صادر کرده است و قصد دارد 50000 قرارداد اختیار معامله دیگر را توزیع کند. با فرض اینکه شرکت دارای 1 میلیون سهم موجود است، کل اورهنگ آن برابر (50,000 + 50,000)/1,000,000 =10% خواهد بود.

مهم

اورهنگ بازار در معنای گسترده‌تر می تواند به هر موقعیتی اشاره کند که در آن سرمایه گذاران از نگهداری یک دارایی به دلیل نااطمینانی مربوط به آینده نزدیک آن خودداری می کنند.

ملاحظات ویژه

طبق مطالعه‌ی شرکت مشاوره حقوقی مدیران F.W. Cook & Co در سال 2020، شرکت‌های کوچک با ارزش بازاری پایین در مقایسه با شرکت‌هایی با ارزش بازاری بالا درصد بیشتری از قراردادهای اختیار معامله سهام خود را به مدیران اجرایی اعطا می‌کنند. شرکت‌های فناوری نیز کمترین میزان سهم را به عنوان دستمزد به مدیران ارشد خود اعطا می‌کنند در حالی که بخش‌های خرده‌فروشی و صنعتی بیشترین سهم را به عنوان پاداش به مدیران خود اعطا می‌کنند.

از آنجایی که اورهنگ قراردادهای اختیار معامله می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت سهام داشته باشد، کارآفرینان و مدیران شرکت معمولاً استراتژی‌های منابع انسانی را برای کاهش تأثیر آن طراحی می‌کنند. قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر عملکرد یکی از این استراتژی ها هستند. احتمال اجرای قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر عملکرد توسط کارمندان به مراتب کمتر از احتمال اجرای قراردادهای اختیار معامله متعارف است که به عمکلرد وابسته نیستند و تقریبا به طور قطع پس از پایان دوره انتقال مالکیت سهام اجرا می‌شوند.

تعریف اورهنگ چیست؟

اورهنگ بازار در گسترده‌ترین معنای خود به وضعیتی اطلاق می‌شود که مشتریان یا سرمایه‌گذاران به جای خرید یک محصول یا سهام خاص، منتظر رویدادهای آینده می‌مانند. این وضعیت معمولاً به دلیل نااطمینانی یا ترس در مورد آینده نزدیک آن سهام یا محصول روی می‌دهد.

اورهنگ سهام چیست؟

به طور کلی، اورهانگ سهام به شرایطی اشاره دارد که در آن تعداد کمی از سهامداران مالک بلوک بزرگی از سهام شرکت هستند که این مسئله احتمال کاهش قیمت سهام شرکت را در صورت فروش یکجای این بلوک از سهام افزایش می‌دهد. اورهنگ سهام در شرایطی بیشتر رایج است که دستمزد کارکنان با اعطای تعداد زیادی سهام شرکت پرداخت می‌شود، اما ممکن است در مورد سهام متعلق به سرمایه گذاران نهادی بزرگ نیز اعمال شود.

اورهنگ نزولی چیست؟

اورهنگ نزولی به وضعیتی اشاره دارد که در آن خریداران یک دارایی خاص به دلیل وجود بلوک بزرگی از آن دارایی در تملک یک یا چند نهاد مشخص که در صورت فروش این بلوک باعث کاهش قیمت دارایی می شوند تمایلی به خرید آن دارایی ندارند. این وضعیت معمولاً به سهام شرکتی اشاره دارد، اما می تواند به کالاها نیز اشاره کند. به عنوان مثال، در جریان مذاکرات بر سر تحریم‌های آمریکا و ایران برخی از تحلیل‌گران نسبت به «اورهنگ  نزولی» ناشی از فروش احتمالی تولید نفت ایران هشدار دادند.

اورهنگ ریسک چیست؟

در صنعت بیمه، اورهنگ ریسک به موقعیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن تاثیرپذیری مداوم از معاملات گذشته ممکن است فعالیت‌های بیمه‌گر در زمان حال را محدود سازد. این وضعیت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بیمه‌گر به دلیل ناتوانی از پذیرش ریسک بیشتر مجبور می‌شود فرصت‌های سودآوری را از دست بدهد.