۰ نفر

منظور از بهره ناخالص چیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبر: 712165
منظور از بهره ناخالص چیست؟

بهره ناخالص، نرخ بهره اسمی است که قبل از محاسبه کارمزد یا مالیات در یک سرمایه گذاری با درآمد ثابت به دست می آید یا برای وام پرداخت می شود.

بهره ناخالص به صورت درصد بیان می شود و می توان آن را با بهره خالص مقایسه کرد که به معنای نرخ بهره ای است که پس از کسر مالیات، کارمزد و سایر هزینه ها به دست می آید. در نتیجه بهره ناخالص همیشه بالاتر از بهره خالص خواهد بود.

نکات کلیدی

نرخ بهره ناخالص چیزی است که اغلب برای بهره وام یا سرمایه گذاری ذکر می شود.

بهره خالص تأثیر مالیات ها، کارمزدها و سایر هزینه ها را از بهره ناخالص کسر می کند. برای مثال، بهره ناخالص 5 درصدی که از سپرده‌گذاری به دست می‌آید و مالیات 25 درصدی به آن تعلق می‌گیرد به بهره خالص 3.75 درصد منجر می‌شود.

آشنایی با بهره ناخالص

هنگامی که فردی پولی را به حساب بانکی خود واریز می کند، بانک به عنوان پاداش برای سپرده‌گذاری، بهره‌ای را به صاحب حساب می پردازد. زیرا این سپرده‌ها برای وام دادن پول به سایر وام گیرندگان منفرد و شرکتی استفاده می شود و برای بانک درآمد ایجاد می کند. سود پرداختی به صاحب حساب بسته به موسسه مالی یا نوع حساب ممکن است به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه به حساب فرد یا نهاد مربوطه واریز شود.

بهره صرفا به بهره ناخالص اشاره دارد، زیرا هزینه مالیاتی که بر سود حاصل از بهره نیز تأثیر می گذارد در آن لحاظ نمی‌شود. به عنوان مثال، اگر 3000 دلار در یک حساب پس انداز دارید که 2٪ سود سالانه به آن تعلق می‌گیرد، 2٪ بهره اعلام شده به بهره ناخالص اشاره دارد. بنابراین بانک در پایان سال 60 دلار به شما پرداخت می کند.

با این حال، در بهره ناخالص موارد دیگری مانند مالیات، کارمزد و سایر هزینه‌هایی را که ممکن است بر سرمایه‌گذاری یا حساب اعمال شود، در نظر گرفته نمی‌شود. پس از در نظر گرفتن این هزینه ها و کسر آن‌ها از سود ناخالص کسب شده، در واقع دارنده حساب سود کمتری را در جیب خود خواهد گذاشت. با پیروی از مثال بالا، اگر کارمزد سالانه حساب پس انداز 5 دلار باشد و نرخ مالیات آن نیز 35 درصد مالیات باشد، مالیات متعلقه 21 دلار خواهد بود (که با ضرب 60 دلار در 35 درصد محاسبه می‌شود) و سود خالص کسب شده $60 – $21 – $5 = $34 یا 1.13 درصد محاسبه می‌شود که کمتر از سود ناخالص 2 درصدی است.

مهم

بهره ناخالص همیشه بالاتر از بهره خالص است.

بهره ناخالص و اوراق قرضه

بهره ناخالص صرفاً مبلغ بهره خالصی است که بدهکار به طلبکار پرداخت می کند. برای اوراق قرضه، درآمد حاصل از بهره اعلام شده‌ای که دارندگان اوراق از سرمایه گذاری خود دریافت می کنند نشان دهنده بهره ناخالص است. به عنوان مثال، فرض کنید که یک سرمایه گذار اوراق قرضه، اوراق قرضه شرکتی را به ارزش اسمی 1000 دلار و با نرخ کوپن 3 درصد که به صورت سالانه پرداخت می‌شود و تاریخ سررسید پنج ساله خریداری می کند. صادرکننده این اوراق قرضه به طور دوره ای سود ثابت 3% x $1,000 = $30 را در مدت عمر اوراق به دارنده اوراق می پردازد. نرخ کوپن ثابت بهره ناخالص است. با این حال، در پایان سال، بهره حاصل از اوراق قرضه شرکتی توسط دولت مشمول مالیات شناخته می‌شود. بنابراین، بازده خالص موثر دارنده اوراق قرضه کمتر از 3 درصد خواهد بود.

بهره خالص پس از کسر سایر کارمزدها و هزینه ها از بهره ناخالص محاسبه می شود.