۰ نفر

درآمد ناخالص چیست و چه تفاوتی با درآمد ناخالص تعدیل شده دارد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵
کد خبر: 712164
درآمد ناخالص چیست و چه تفاوتی با درآمد ناخالص تعدیل شده دارد؟

درآمد ناخالص عبارت است از مجموع درآمدی که یک فرد یا خانوار یا یک شرکت در یک دوره زمانی به دست می‌آورد.

درآمد ناخالص برای یک فرد یا خانوار عبارت است از هر گونه درآمد بدون کسر مالیات.

درآمد ناخالص یک کسب و کار، عبارت است از کل درآمد منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده.

درآمد ناخالص به عنوان عواید ناخالص یا سود ناخالص نیز شناخته می شود.

اداره مالیات بین درآمد ناخالص و درآمد ناخالص تعدیل شده تفاوت قائل می شود، درآمد ناخالص تعدیل شده درآمدی است که برخی از کسورات فوق‌العاده از آن کسر شده است.

آشنایی با درآمد ناخالص

درآمد ناخالص در بخش مالی معمولاً سود ناخالص یا عواید ناخالص نیز نامیده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، این اصطلاح بسته به نحوه استفاده از آن معانی مختلفی دارد.

درآمد ناخالص هنگام اشاره به درآمد شخصی یا یک خانوار، معمولاً درآمدی است که در اولین ردیف از فیش دستمزد یک کارمند ثبت می‌شود. پس از آن، مالیات بر درآمد و حقوق و سایر کسورات مانند بیمه درمانی با حمایت کارفرما، بیمه عمر و مزایای بازنشستگی ثبت می‌شوند. کارفرما پس از محاسبه این کسورات درآمد یا حقوق خالص کارمند را در انتهای فیش حقوقی و روی چک حقوق آنها می‌نویسد.

این رویه برای مشاغل اندکی متفاوت است. هنگامی که صحبت از دنیای کسب‌وکار می شود، درآمد ناخالص به مقدار پول باقی مانده از کل درآمد یک شرکت سهامی عام پس از کسر COGS اشاره دارد. درآمد ناخالص شرکت که به عنوان سود ناخالص نیز نامیده می شود درآمدی است که شرکت قبل از هر گونه تعدیل و کسر سایر کسورات مانند مالیات به دست آورده است.

مهم

اکثر وام دهندگان معمولاً در هنگام تصمیم‌گیری در مورد مبلغی که حاضرند به شما وام دهند به درآمد ناخالص شما نگاه می‌کنند.

درآمد ناخالص در صورت های درآمد کسب و کارها

درآمد ناخالص یک شرکت به صورت دوره ای در صورت سود و زیان آن گزارش می شود. سطر اول صورت سود و زیان کل درآمد حاصل از فروش و درآمدهای دیگر یک شرکت را در یک دوره زمانی معین گزارش می کند، در حالی که در بسیاری از صورت های درآمد کسب‌وکارها کسورات COGS و درآمد ناخالص اغلب در سطرهای دوم و سوم ثبت می‌شوند. تفاوت بین درآمد و هزینه‌های COGS درآمد ناخالص یک شرکت است.

هزینه‌های COGS شامل هزینه هایی هستند که مستقیماً با محصول شرکت ارتباط دارند، مانند:

  • مواد لازم برا ی ساخت
  • موجودی انبار مغازه ها
  • هزینه های نیروی کار

هنگامی که یک کسب و کار درآمد ناخالص خود را محاسبه می کند، ممکن است بقیه هزینه های تجاری خود مانند هزینه های آب و برق، بازپرداخت وام، لوازم اداری، هزینه های پیمانکار و بسیاری از هزینه های دیگر را نیز از آن کم کند.

واقعیت سریع

هزینه های غیر مستقیم در بهای تمام شده کالای فروخته شده شرکت لحاظ نمی شود.

درآمد ناخالص در مقابل درآمد ناخالص تعدیل شده (AGI)

اداره مالیات (IRS) درآمد ناخالص و درآمد ناخالص تعدیل شده (AGI) را برای اهداف مالیاتی متمایز در نظر می‌گیرد. درآمد ناخالص شامل تمام پولی است که در طول سال به دست می آورید از جمله دستمزد، درآمد حاصل از کسب و کار، پرداخت نفقه، درآمد اجاره، بهره و هر نوع مبلغ دریافتی دیگر.

اداره مالیات به مالیات دهندگان اجازه می‌دهد که از درآمد ناخالص خود تعدادی از کسورات فوق‌العاده را کسر کنند که این کسورات شامل هزینه های معینی مانند هزینه استفاده از مربیان، هزینه های جابجایی واجد شرایط، کمک مالی به حساب های اداره مالیات و همچنین چند مورد دیگر می شود. تفاوت بین درآمد ناخالص شما و این کسورات درآمد تعدیل شده AGI شما است.

در هنگام تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد، یک کسر استاندارد یا فهرستی از کسورات جزئی را از درآمد AGI خود کم می کنید که مابه التفاوت آن درآمد مشمول مالیات شما را به دست می دهد، یعنی همان مبلغی که اداره مالیت از آن مالیات بر درآمد اخذ می کند.

نمونه هایی از درآمد ناخالص

برای درک درآمد ناخالص فردی، آقای Z را در نظر بگیرید که در سال مالی که اخیرا تکمیل شده است در مجموع 50000 دلار درآمد داشته است. او همچنین 10000 دلار مالیات بر درآمد، حق بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی پرداخت کرده است. در این حالت، درآمد ناخالص او 50000 دلار و درآمد خالص او 40000 دلار است.

اما درآمد ناخالص در مورد مشاغل به چه نحوی محاسبه می‌شود؟ در اینجا یک مثال ساده را در نظر بگیرید. فرض کنید شرکت X معادل 2 میلیون دلار فروش داشته است و بهای تمام شده کالای فروخته شده این شرکت 500000 دلار و هزینه های مربوط به فروش آن نیز 300000 دلار باشد. درآمد ناخالص این شرکت 1.5 میلیون دلار می‌شود. پس از کسر سایر کسورات، 1.2 میلیون دلار درآمد خالص برای این شرکت باقی می ماند.