۰ نفر

خصوصی سازی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۳
کد خبر: 712159
خصوصی سازی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

معامله خصوصی‌ سازی معامله ای است که در آن یک شرکت سهامی عام به شرکتی با مالکیت خصوصی تبدیل می شود.

انواع مختلفی از معاملات خصوصی‌ سازی وجود دارد، از جمله خرید سهام دارای حقوق کنترل توسط یک نهاد خصوصی، خرید سهام شرکت توسط مدیران و پیشنهادات مناقصه.

نکات کلیدی

نمونه های رایج عبارتند از خرید سهام دارای حقوق کنترل توسط یک نهاد خصوصی، خرید سهام شرکت توسط مدیران و پیشنهادات مناقصه.

بسیاری از معاملات خصوصی‌ سازی، مقادیر قابل توجهی از بدهی را شامل می شوند.

دارایی ها و جریان های نقدی شرکت خریداری شده برای پرداخت این بدهی ها استفاده می شود.

نحوه عملکرد خصوصی‌ سازی

یک شرکت معمولاً زمانی خصوصی‌ سازی می شود که سهامدارانش تصمیم بگیرند که دیگر سهامی عام بودن مزایای قابل توجهی برای شرکت ندارد.

یکی از راه‌های انجام این انتقال تملک شرکت از طریق خرید سهام دارای حقوق کنترلی توسط یک نهاد خصوصی است. در این معامله یک شرکت سهامی خاص، سهام کنترلی شرکت را خریداری می‌کند که اغلب این کار را با استقراض مقادیر قابل توجه پول انجام می‌دهد. این شرکت سهامی خاص با انجام این کار این بدهی‌ها را با دارایی های شرکت خریداری شده تضمین می کند. سپس، با استفاده از جریان های نقدی این کسب و کار سود و اصل مبلغ بدهی را پرداخت می‌کند.

روش رایج دیگر معامله خرید سهام توسط مدیران است که در آن شرکت توسط تیم مدیریت خودش خصوصی می شود. ساختار خرید سهام توسط مدیران مشابه ساختار خرید سهام دارای حقوق کنترلی توسط نهاد خصوصی است، زیرا هر دو بر استفاده از مقادیر زیادی بدهی متکی هستند. با این حال، در روش خرید سهام شرکت توسط مدیران شرکت برخلاف خرید سهام توسط نهاد خصوصی، خرید توسط «خودی‌ها» انجام می‌شود که از قبل با کسب‌وکار آشنا هستند.

در برخی موارد، انجام معاملات خصوصی‌ سازی شامل تامین مالی به کمک فروشنده نیز می شود، که در آن صاحبان شرکت (در این مورد، سهامداران شرکت سهامی عام) به خریداران جدید کمک می کنند تا هزینه خرید را تامین کنند. در عمل، این فرآیند معمولا شامل اجازه دادن به خریدار برای به تاخیر انداختن پرداخت بخشی از قیمت خرید برای مدتی مانند پنج سال می‌شود.

مهم

بسیاری از معاملات خصوصی‌ سازی، شامل استقراض مقادیر قابل توجهی پول می‌شوند. در این شرایط، دارایی های شرکت خریداری شده به عنوان وثیقه وام ها استفاده می شوند و جریان های نقدی آن برای پرداخت هزینه سود و اصل سرمایه بدهی استفاده می شود.

یکی از نمونه های رایج دیگر معاملات خصوصی‌ سازی، پیشنهاد مناقصه است. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که  شرکت یا فردی پیشنهادی عمومی را برای خرید اکثریت یا تمام سهام شرکت ارائه می‌دهد. در برخی از مواقع، حتی زمانی که تیم مدیریت فعلی شرکت هدف تمایلی به فروش شرکت ندارد، پیشنهادات مناقصه ارائه می‌شود (و پذیرفته می‌شود). در این شرایط از پیشنهاد مناقصه به عنوان تصاحب خصمانه یاد می شود.

از آنجا که نهاد ارائه دهنده پیشنهاد مناقصه می تواند یک شرکت سهامی عام باشد، هزینه پیشنهادات مناقصه اغلب با استفاده از ترکیبی از پول نقد و سهام تامین می شود. به عنوان مثال، شرکت A ممکن است این پیشنهاد مناقصه را به شرکت B ارائه دهد که در آن سهامداران شرکت B در حدود 80٪ از قیمت پیشنهادی را به صورت وجه نقد و 20٪ را به صورت سهام شرکت A دریافت کنند.

نمونه واقعی از یک معامله خصوصی‌ سازی

در دسامبر 2015، گروه سهام خاص JAB Holding Company برنامه های خود را برای تصاحب شرکت Keurig Green Mountain اعلام کرد. برخلاف بسیاری از پیشنهادات خرید سهام توسط نهادهای خصوصی، این پیشنهاد تماماً نقدی بود.

در این پیشنهاد قیمت سهام این شرکت در 92 دلار قیمت گذاری شده بود که تقریباً 80 درصد بیشتر از ارزش بازاری آنها قبل از اعلامیه بود.

معامله در مارس سال بعد انجام شد. بر این اساس، معاملات سهام این شرکت در بازار سهام متوقف شد و شرکت Keurig Green Mountain به یک شرکت خصوصی تبدیل شد.