۰ نفر

نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات چقدر است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۳۷
کد خبر: 712140
نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات چقدر است؟

نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات، تاثیرات تورم و مالیات را برای تعیین سود یا زیان واقعی سرمایه گذاری در نظر می گیرد.

نقطه مقابل نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات، نرخ بازده اسمی است که فقط به بازده ناخالص توجه دارد.

در سرمایه گذاری های دارای مزیت مالیاتی مانند Roth IRA و اوراق قرضه شهرداری اختلاف کمتری بین نرخ بازده اسمی و نرخ بازده پس از مالیات آن‌ها وجود دارد.

درک نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات

در طول یک سال، یک سرمایه‌گذار ممکن است نرخ بازده اسمی 12 درصدی برای سرمایه‌گذاری خود در سهام به دست آورد، اما نرخ بازده واقعی او، یعنی پولی که در پایان روز در جیبش می‌گذارد، کمتر از این 12 درصد باشد. ممکن است در طول سال نرخ تورم 3 درصد بوده باشد که این مسئله نرخ بازده واقعی او را به 9 درصد کاهش می‌دهد و از آنجایی که او سهام خود را با سود فروخته است، باید برای آن سود مالیات بپردازد که مثلاً 2 درصد دیگر از بازده وی را کاهش می‌دهد.

کمیسیونی که او برای خرید و فروش سهام پرداخت کرده است نیز بازده او را کاهش می دهد. بنابراین، سرمایه‌گذاران برای محاسبه رشد واقعی سرمایه‌ی دوران بازنشستگی خود در طول زمان باید بر نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات تمرکز کنند، نه بازده اسمی.

نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات، معیار دقیق تری از سود سرمایه گذاری است و معمولاً با نرخ بازده اسمی (ناخالص) سرمایه گذاری یا بازده آن قبل از کسر کارمزد، تورم و مالیات متفاوت است. با این حال، برای سرمایه گذاری‌هایی که در اوراق بهادار دارای مزیت مالیاتی مانند اوراق قرضه شهرداری و اوراق بهادار مصون از تورم مانند اوراق قرضه خزانه داری مصون از تورم (TIPS) انجام می‌شوند و هم‌چنین سرمایه گذاری های نگهداری شده در حساب های دارای مزیت مالیاتی مانند Roth IRA اختلاف کمتری بین بازده اسمی و نرخ بازده واقعی پس از مالیات آن‌ها وجود دارد.

نمونه ای از نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات

اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به نحوه تعیین نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات بیندازیم. پیش از هر چیز، بازده با تعیین بازده پس از کسر مالیات و قبل از کسر تورم یعنی به صورت  محاسبه می شود. برای مثال، سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید که بازده اسمی سرمایه‌گذاری‌اش 17 درصد و نرخ مالیات قابل اعمال او 15 درصد است. بدین ترتیب بازده پس از کسر مالیات او عبارت است از:

6

فرض کنید نرخ تورم در این مدت 2.5 درصد باشد. برای محاسبه نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات، عدد 1 به اضافه بازده پس از کسر مالیات را بر 1 به اضافه نرخ تورم تقسیم می‌کنیم. تقسیم بر تورم نشان دهنده این واقعیت است که یک دلاری که امروز در اختیار داریم بیش از یک دلاری که فردا در اختیار خواهیم داشت ارزش دارد. به عبارت دیگر، دلارهای آتی قدرت خرید کمتری نسبت به دلارهای امروزی دارند.

با توجه به مثال ما، نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات به صورت زیر خواهد بود:

2-1-1

(1+0.1445)(1+0.025)-1=1.1166-1=0.1166=11.66%\

این رقم اندکی کمتر از 17 درصد بازده ناخالص دریافتی از سرمایه گذاری است. با این حال، تا زمانی که نرخ بازده واقعی پس از کسر مالیات مثبت باشد، سرمایه گذار از تورم جلوتر خواهد بود. اگر منفی باشد، بازده سرمایه‌گذاری برای حفظ استاندارد زندگی سرمایه گذار در آینده کافی نخواهد بود.