۰ نفر

پیش بینی چیست؟ نحوه عملکرد و روش های آن

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۱
کد خبر: 712129
پیش بینی چیست؟ نحوه عملکرد و روش های آن

پیش بینی به بررسی یک مشکل یا مجموعه ای از داده ها می پردازد. اقتصاددانان مفروضاتی را در رابطه با وضعیت تحت بررسی مطرح می‌کنند که باید قبل از تعیین متغیرهای پیش‌بینی ثابت شوند.

سرمایه گذاران از پیش بینی برای تعیین این مسئله استفاده می‌کنند آیا رویدادهایی مانند انتظارات فروش که بر عملکرد یک شرکت تأثیر می گذارد، قیمت سهام آن شرکت را افزایش یا کاهش می دهند. پیش‌بینی همچنین معیار مهمی برای شرکت‌هایی است که به چشم‌انداز بلندمدتی از عملیات خود نیاز دارند.

تحلیلگران سهام از پیش بینی برای نتیجه‌گیری در مورد چگونگی تغییر روندها مانند تولید ناخالص داخلی یا بیکاری، در سه ماهه یا سال آینده استفاده می کنند. هرچه پیش‌بینی اختلاف بیشتری با وضعیت فعلی داشته باشد، احتمال نادرست بودن تخمین بیشتر می‌شود. در نهایت، آماردانان می‌توانند از پیش‌بینی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات بالقوه تغییر عملیات تجاری استفاده کنند. برای مثال، ممکن است با تغییر ساعات کاری یا بهره‌وری کارکنان پس از تغییر شرایط کاری خاص داده‌های مربوط به تأثیر رضایت مشتری جمع‌آوری شوند.

پیش بینی به بررسی یک مشکل یا مجموعه ای از داده ها می پردازد. اقتصاددانان مفروضاتی را در رابطه با وضعیت تحت بررسی مطرح می‌کنند که باید قبل از تعیین متغیرهای پیش‌بینی ثابت شوند. بر اساس موارد تعیین شده، یک مجموعه داده مناسب انتخاب و برای دستکاری اطلاعات استفاده می شود. داده ها تجزیه و تحلیل و پیش بینی انجام می شود. در نهایت، یک دوره تأیید اتفاق می افتد که در آن نتایج پیش بینی شده با نتایج واقعی مقایسه می شوند تا مدل دقیق تری برای پیش بینی در آینده ایجاد شود.

روش های پیش بینی

تحلیلگران سهام از روش های مختلفی برای پیش بینی و تعیین چگونگی حرکت قیمت سهام در آینده استفاده می کنند. آنها ممکن است به درآمد شرکت‌ها نگاه و آن را با شاخص های اقتصادی دیگر مقایسه کنند. تغییرات در داده های مالی یا آماری نیز برای تعیین رابطه بین متغیرهای متعدد مشاهده می شوند. این روابط ممکن است بر گذشت زمان یا وقوع رویدادهای خاص مبتنی باشند. به عنوان مثال، پیش بینی فروش ممکن است بر اساس یک دوره خاص (گذر از 12 ماه آینده) یا وقوع یک رویداد (خرید کسب و کار یکی از رقبا) انجام شود.

مدل‌ های پیش‌ بینی کیفی در برآورد پیش‌ بینی‌هایی با دامنه محدود مفید هستند. این مدل ها به شدت به نظرات متخصصان وابسته هستند و در کوتاه مدت بیشترین سود را دارند. نمونه هایی از مدل های پیش بینی کیفی شامل تحقیقات بازار، نظرسنجی ها و بررسی‌های آماری است که از روش دلفی در آن‌ها استفاده می‌شود. در روش‌های پیش‌بینی کمی نظرات کارشناسان نادیده گرفته می‌شوند و از داده‌های آماری مبتنی بر اطلاعات کمی استفاده می‌شود. مدل‌های پیش‌بینی کمی شامل روش‌های سری زمانی، تنزیل، تحلیل شاخص‌های پیشرو یا با تاخیر و مدل‌سازی اقتصادسنجی می‌شوند.