۰ نفر

بازده تخفیف چیست و چه تفاوتی با برافزایش دارد؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۶
کد خبر: 711333
بازده تخفیف چیست و چه تفاوتی با برافزایش دارد؟

بازده تخفیف بازده مورد انتظار اوراقی را که با تخفیف خریداری و تا سررسید نگهداری می شوند محاسبه می کند.

بازده تخفیف با استفاده از ماه استاندارد 30 روزه و سال 360 روزه محاسبه می شود.

این محاسبه معمولاً برای ارزیابی بازده اسناد خزانه‌داری و اوراق قرضه بدون بهره استفاده می شود.

فرمول بازده تخفیف عبارت است از:

بازده تخفیف به صورت زیر محاسبه می شود و در این معادله برای ساده‌تر شدن محاسبات از یک ماه 30 روزه و سال 360 روزه استفاده شده است.

درک بازده تخفیف

بازده تخفیف، بازده سرمایه‌گذاری (ROI) سرمایه گذار اوراق قرضه تخفیف خورده را در صورتی که اوراق تا سررسید نگهداری شوند، محاسبه می کند. اسناد خزانه و بسیاری از انواع اوراق تجاری و اسناد شهرداری یعنی اوراق قرضه کوتاه مدتی که شهرداری‌ها صادر می‌کنند، با تخفیف نسبت به ارزش اسمی (مبلغ اسمی) صادر می شوند. سررسید اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده حداکثر شش ماه (26 هفته) است، در حالی که اسناد و اوراق قرضه خزانه‌داری سررسید طولانی تری دارند.

اگر اوراق بهادار قبل از سررسید فروخته شوند، نرخ بازدهی که سرمایه‌گذار کسب می‌کند متفاوت خواهد بود و نرخ بازده جدید بر اساس قیمت فروش اوراق محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر اوراق قرضه شرکتی با ارزش اسمی 1000 دلار به قیمت 920 دلار خریداری شده باشد و پنج سال پس از تاریخ خرید به قیمت 1100 دلار فروخته شود، سرمایه گذار از فروش سودی کسب خواهد کرد. سرمایه گذار برای محاسبه این سود باید قبل از فروش مقدار تخفیف اوراق قرضه را که به عنوان درآمد لحاظ خواهد شد تعیین و آن را با قیمت فروش 1100 دلاری مقایسه کند.

اوراق قرضه بدون بهره نیز نمونه دیگری از اوراق تخفیف‌دار هستند. اوراق قرضه بدون بهره را بسته به مدت زمان باقی مانده تا سررسید می‌توان با تخفیف‌های قابل توجهی نسبت به ارزش اسمی صادر کرد که گاهی اوقات این تخفیف به 20 درصد یا بیشتر می‌رسد. از آنجا که اوراق قرضه همیشه ارزش اسمی و کامل خود را در سررسید پرداخت می کنند – با فرض اینکه هیچ رویداد اعتباری رخ ندهد – با نزدیک شدن به تاریخ سررسید، قیمت اوراق با کوپن صفر به طور پیوسته افزایش می یابد. این اوراق سود دوره ای پرداخت نمی‌کنند و تنها ارزش اسمی خود را در زمان سررسید به دارنده اوراق پرداخت خواهند کرد.

مثال

به عنوان مثال، فرض کنید که یک سرمایه گذار اوراق بهادار خزانه با ارزش اسمی 10000 دلار را با تخفیف 300 دلاری نسبت به ارزش اسمی (قیمت 9700 دلاری) خریداری می کند و سررسید این اوراق در 120 فرا می‌رسد. در این مورد، بازده تخفیف 360/1202-1   یا 9 درصد بازده سود سهام است.

تفاوت بین بازده تخفیف و برافزایش

در اوراق بهاداری که با تخفیف فروخته می شوند از بازده تخفیف برای محاسبه نرخ بازده سرمایه گذار استفاده می شود و این روش با برافزایش اوراق قرضه متفاوت است. اوراق قرضه ای که از برافزایش اوراق قرضه استفاده می کنند ممکن است با ارزش اسمی، با تخفیف یا با ارزش افزوده منتشر شوند و از برافزایش برای انتقال مبلغ تخفیف به درآمد اوراق قرضه در طول عمر باقیمانده آن استفاده می شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک سرمایه گذار اوراق قرضه شرکتی خاصی با ارزش اسمی 1000 دلار را به قیمت 920 دلار خریداری می کند و سررسید این اوراق در 10 سال فرا می‌رسد. از آنجا که سرمایه گذار 1000 دلار در زمان سررسید دریافت خواهد کرد، تخفیف 80 دلاری درآمد اوراق قرضه برای مالک، همراه با سود اوراق قرضه است. برافزایش اوراق بهادار به این معنی است که تخفیف 80 دلاری به درآمد اوراق در طول عمر 10 ساله آن منتقل می‌شود و سرمایه گذار می تواند از روش خط مستقیم یا روش نرخ بهره موثر برای محاسبه بازده استفاده کند. در روش خط مستقیم هر ساله مقدار دلاری یکسانی به درآمد اوراق قرضه منتقل می‌شود اما در روش نرخ بهره موثر برای محاسبه مقدار درآمد اوراق از فرمول پیچیده تری استفاده می شود.