۰ نفر

منظور از رسید بدهکاری یا یادآور بدهی چیست؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبر: 711053
منظور از رسید بدهکاری یا یادآور بدهی چیست؟

رسید بدهکاری جدا از فاکتور است و تعهدات بدهی جاری را به خریدار اطلاع می دهد.

رسید بدهکاری ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد یک فاکتور آینده باشد یا به عنوان یادآوری برای وجوهی که در حال حاضر بایستی پرداخت شوند عمل کند. رسید بدهکاری برای اقلام مرجوعی شامل اطلاعاتی در مورد کل اعتبار پیش بینی شده، موجودی اقلام مرجوعی و دلیل مرجوعی آنها خواهد بود.

نکات کلیدی

رسید بدهکاری هم‌چنین سندی است که خریدار هنگام بازگرداندن کالاهایی که به صورت اعتباری خرید کرده است ایجاد می‌کند.

رسید بدهکاری در مورد اقلام مرجوعی اطلاعاتی مانند مبلغ اعتبار، موجودی اقلام مرجوعی و دلیل مرجوع شدن آن‌ها را نشان می دهد.

رسید بدهکاری

رسید بدهکاری به عنوان یادآور بدهی نیز شناخته می شود و معمولاً در معاملات بین کسب‌وکارها استفاده می شود. چنین معاملاتی اغلب شامل اعطای اعتبارات می‌شوند، به این معنی که فروشنده محموله ای از کالا را قبل از پرداخت هزینه از سوی خریدار برای خریدار ارسال می کند. رسید بدهکاری به خریدار نشان می‌دهد که فروشنده حساب او را بدهکار کرده است. اگرچه کالاهای فیزیکی در حال دست به دست شدن هستند اما تا زمانی که فاکتور واقعی صادر نشود پول واقعی نیز منتقل نمی شود. بدین ترتیب، برای دنبال کردن موجودی انبار ارسال شده و بدهی‌های پرداخت نشده رسید بدهی ها و اعتبارات در نظام حسابداری ثبت می‌شوند.

رسیدهای بدهی جدا از فاکتورها هستند، زیرا معمولاً به صورت نامه ارسال می‌شوند و ممکن است نیازی به پرداخت فوری نداشته باشند. این امر زمانی صادق است که از رسید بدهی برای اطلاع خریدار از تعهدات بدهی آتی خود به دلیل مبالغی که هنوز به صورت رسمی صورتحساب نشده‌اند استفاده می شود.

شکل‌های دیگر رسید بدهی

برخی از شرکت‌ها از رسیدهای بدهی برای صورت‌حساب اقلامی که کسب‌وکار اصلی آنها نیستند استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر شرکتی بخشی از فضای انبار خود را به صورت فرعی اجاره دهد، ممکن است برای اجاره رسید بدهی صادر کند. همچنین از رسید بدهی می‌توان برای تصحیح اشتباهات فاکتورها استفاده کرد. برای مثال، اگر صورت‌حساب یک مشتری به اشتباه کمتر از اندازه صادر شود، می‌توان برای مبلغ جاافتاده‌ای که بایستی در صورتحساب لحاظ می‌شد رسید بدهی صادر کرد.

رسیدهای بدهی علاوه بر قالب نامه ممکن است به صورت رسید حمل و نقل همراه با کالاهای دریافتی ارائه شوند. در حالی که ممکن است مبلغ پرداختی در این رسیدها ذکر شود اما تا زمانی که فاکتور رسمی برای خریدار ارسال نشود، پرداختی انجام نخواهد شد. صدور رسید بدهی ممکن است به خریدار اجازه دهد که در صورت لزوم، بدون نیاز به پرداخت هزینه در ابتدا کالاها را مرجوع کند.

برخی از رسیدهای بدهی ممکن است به صورت کارت پستال‌های اطلاعاتی ارسال شوند که فقط به عنوان یادآور بدهی هایی هستند که خریدار متعهد شده است عمل می‌کنند. انجام این کار در مواردی که فروشنده از دریافت یا بازبینی فاکتور اصلی اطمینان ندارد مفید باشد. کارت پستال‌ها همچنین ممکن است حاوی اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس مربوطه برای نحوه تسویه بدهی باشند.

رسیدهای بدهی به عنوان اسناد اختیاری

همه شرکت ها را برای خریدارانی که تعهدات بدهی معوق یا معلق دارند رسید بدهی ارسال نمی‌کنند. به طور کلی، فروشنده‌ها یا ارسال رسید بدهی را رویه تجاری استانداردی به حساب می‌آورند و طبق رویه های داخلی از آن استفاده می کند یا اصلاً از آن استفاده نمی کند. در برخی موارد، ممکن است خریداران برای برآورده کردن الزمات ثبت اسناد داخلی خود سندی را حاوی اطلاعات مندرج در رسید بدهی از فروشنده درخواست کنند.