۰ نفر

قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود چیست؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۹
کد خبر: 711051
قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود چیست؟

قیمت اجرای قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین تر از قیمت بازاری دارایی اصلی هستند، و بنابراین دارای ارزش عمدتاً ذاتی هستند.

قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود را می‌توان با قراردادهای عمیقا در ضرر مقایسه کرد که در عوض هیچ ارزش ذاتی ندارد و در عین حال از حداقل ارزش بیرونی نیز برخوردارند. این قراردادهای اختیار معامله دلتاهای نزدیک به صفر دارند.

نکات کلیدی

این قراردادهای اختیار معامله تقریباً دلتای ۱۰۰% دارند، به این معنی که قیمت آنها با هر تغییر قیمت دارایی پایه تغییر می‌کند.

معامله گران اغلب قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود را زودتر از موعد اجرا می‌کنند (اگر قرارداد اختیار معامله به سبک آمریکایی باشد).

درک قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود

اداره مالیات ایالات متحده (IRS) قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود را به صورت زیر تعریف می‌کند:

هر قرارداد اختیار معامله‌ای با سررسید کمتر از ۹۰ روز که قیمت اجرای آن یک واحد کمتر از بالاترین قیمت سهام موجود باشد.

هر قرارداد اختیار معامله‌ای با سررسید بیش از ۹۰ روز که قیمت آن دو واحد کمتر از بالاترین قیمت سهام موجود باشد.

اگر قرارداد اختیار معامله‌ای بیش از ۱۰ دلار در سود باشد (ITM) معمولاً گفته می شود که این قرارداد اختیار معامله «عمیقا در سود» است. بنابراین، اگر یک قرارداد اختیار خرید عمیقا در سود باشد یعنی قیمت اجرای قرارداد حداقل ۱۰ دلار کمتر از دارایی پایه است و قیمت قراردادهای اختیار فروش نیز ۱۰ دلار بالاتر از قیمت دارایی اصلی خواهد بود. برای سهم‌هایی که قیمت پایین تر دارند ممکن است از آستانه ۵ دلاری یا کمتر برای تعیین عمیقا در سود بودن قراردادهای اختیار معامله استفاده شود.

مهمترین ویژگی این نوع قراردادهای اختیار معامله، ارزش ذاتی قابل توجه آن‌ها است. برای محاسبه ارزش یک قرارداد اختیار خرید، باید قیمت اجرای قرارداد را از قیمت بازار دارایی پایه کم کرد. برای قراردادهای اختیار فروش، بایستی قیمت اجرای قرارداد را به قیمت دارایی پایه اضافه کرد.

قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود دلتای بسیار بالایی دارند، به این معنی که قیمت این قراردادهای اختیار معامله تقریباً همگام با دارایی اصلی حرکت می‌کند.

هرچه قیمت قرارداد اختیار خرید در جهت افزایش سود حرکت کند، دلتای آن به ۱۰۰% نزدیک‌تر می شود. زمانی که دلتا ۱۰۰% شود هر واحد مبنا تغییر قیمت دارایی اساسی منجر به تغییر همزمان و برابر قیمت قرارداد اختیار معامله در همان جهت می شود.

به همین دلیل، قراردادهای عمیقا در سود استراتژی معاملاتی فوق‌العاده‌ای برای سرمایه گذاران بلند مدت هستند، به ویژه در مقایسه با قراردادهای اختیار معامله در سود (ATM) و قراردادهای در ضرر (OTM). سرمایه گذاری در قراردادهای اختیار معامله مشابه سرمایه گذاری در دارایی پایه است، با این تفاوت که دارنده اختیار معامله از مزایای به میان گذاشتن سرمایه کمتر، ریسک محدودتر، اهرم و ظرفیت سود بیشتر برخوردار خواهد بود.

ملاحظات ویژه

قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود، به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا علیرغم صرف هزینه کمتر نسبت به خرید دارایی اصلی، از تغییرات قیمت سهام سودی مشابه یا تقریباً مشابه دارندگان (یا فروشندگان استقراضی) سهام واقعی کسب کند. اگرچه قرادادهای اختیار معامله عمیقا در سود به صرف سرمایه و پذیرش ریسک کمتری نیاز دارند اما بدون خطر نیستند.

از آنجایی که قراردادهای اختیار معامله برخلاف سهام طول عمر محدودتری دارند، سرمایه‌گذار (خریدار اختیار معامله) برای کسب سود به حرکت قیمت سهام پایه در جهت مطلوب در این مدت زمان مشخص شده نیاز دارد (بالاتر برای خرید و پایین‌تر برای فروش). همیشه این احتمال وجود دارد که قیمت سهام در خلاف جهت مورد نظر حرکت کند و این امر به کاهش ارزش و حتی احتمالا وارد شدن آن به محدوده ضرر منجر شود. در این صورت، ارزش ذاتی قرارداد اختیار معامله کاهش می یابد یا به طور کامل ناپدید می شود و تنها ارزش افزوده آن باقی می ماند که در معرض زوال تدریجی در طول زمان است.

معامله گران اغلب با اجرای زودهنگام قراردادهای اختیار معامله تلاش می‌کنند قراردادهای عمیقا در سود را تسویه کنند، که این امکان فقط برای قراردادهای اختیار معامله آمریکایی مجاز است – قراردادهای اختیار معامله اروپایی فقط زمانی قابل اعمال هستند که منقضی شوند. انجام این کار ممکن است به تسویه موقعیت‌های معاملاتی معامله‌گران در قراردادهای اختیار معامله منجر شود و در عین حال امکان کسب نرخ‌های بهره مطلوب‌تر (در مورد اختیار خرید عمیقا در سود) یا سود سهام (در مورد اختیار فروش عمیقا در سود) را نیز به دست می‌آورد.

علت این است که تملک قرارداد اختیار فروش عمیقا در سود عملا با فروش استقراضی سهام یکسان است- با این تفاوت که عواید حاصل از فروش استقراضی را که ممکن است بهره به آن‌ها تعلق بگیرد شامل نمی‌شود. به همین ترتیب، قرارداد اختیار خرید عمیقا در سود نیز عملاً مشابه خرید سهام است، اما دارندگان قرارداد سود سهام پرداختی را دریافت نمی کنند مگر اینکه به جای قراردادهای اختیار خرید مالک خود سهام باشند.

نمونه‌ای از قراردادهای اختیار معامله عمیقا در سود

فرض کنید سرمایه‌گذاری در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹، قرارداد اختیار خرید سهام شرکت ABC در ماه می را با قیمت اجرای ۱۷۵ دلار خریداری می‌کند. قیمت پایانی سهام ABC در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹، ۲۱۰ دلار و قیمت‌های اجرای قرارداد اختیار خرید ماه می در همان روز: ۱۵۰ دلار. ۱۷۵ دلار، ۲۱۰ دلار، ۲۲۵ دلار و ۲۳۵ دلار بود.

از آنجا که سررسید قرارداد اختیار خرید بیش از ۹۰ روز است، قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای ۱۵۰ دلار (دو مرحله کمتر از ۲۱۰ دلار) قرارداد اختیار معامله عمیقا در سود به حساب می‌آید. در عین حال، هر دوی این قراردادهای اختیار خرید احتمالاً دلتاهایی بالاتر از ۰.۹۰ دارند.

اصلاحیه– دسامبر ۲۴، ۲۰۲۱: این مقاله برای روشن سازی اینکه حداکثر مقدار دلتای ممکن قرارداد اختیار معامله ۱.۰۰ است (گاهی اوقات «دلتای یک» یا «دلتای ۱۰۰» نامیده می شود) ویرایش شده است.