۰ نفر

پول نقد و معادل های وجه نقد(CCE)

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۳
کد خبر: 710711

وجه نقد و معادل های وجه نقد به سطری در ترازنامه اشاره دارد که ارزش دارایی های نقدی یا بلافاصلخ قابل تبدیل به وجه نقد یک شرکت را گزارش می دهد.

معادل های وجه نقد حساب های بانکی و اوراق بهادار قابل فروشی را که در واقع اوراق قرضه با سررسید کمتر از 90 روز هستند شامل می‌شود. بااین‌حال، معادل‌ های وجه نقد اغلب سهام یا دارایی سهامی را شامل نمی‌شوند زیرا ارزش آن‌ها ممکن است نوسانات شدیدی را تجربه کند.

نمونه هایی از معادل های وجه نقد شامل اوراق تجاری، اسناد خزانه‌داری و اوراق قرضه دولتی کوتاه مدت با سررسید سه ماه یا کمتر است. اوراق بهادار قابل فروش در بازار و دارایی های بازار پولی به دلیل نقدشوندگی و نوسانات شدید ارزش آن‌ها معادل وجه نقد محسوب می شوند.

درک وجه نقد و معادل های وجه نقد (CCE)

وجه نقد و معادل های وجه نقد مجموعه ای از دارایی های یک شرکت هستند. به بیان ساده‌تر، مقدار کلی پول نقد موجود اقلامی با ماهیت مشابه با پول نقد را شامل می‌شود. اگر شرکتی دارای وجه نقد یا معادل وجه نقد باشد، مجموع ارزش کل این دارایی ها همیشه در بالاترین سطر ترازنامه نشان داده می شود چرا که وجه نقد و معادل های وجه نقد دارایی های جاری شرکت هستند، به این معنی که نقدشوندگی ترین دارایی های کوتاه مدت به حساب می‌آیند.

مهم: شرکت‌هایی که موجودی وجه نقد و معادل‌ های وجه نقد آن‌ها مناسب است می‌توانند توانایی خود برای بازپرداخت تعهدات بدهی کوتاه‌مدت خود را به طور مثبتی منعکس کنند.

نکات کلیدی

معادل های وجه نقد شامل حساب های بانکی و اوراق بهادار قابل فروش در بازار مانند اوراق تجاری و اوراق قرضه کوتاه مدت دولتی است.

معادل های وجه نقد باید سررسید سه ماهه یا کمتر داشته باشند.

انواع وجه نقد و معادل های وجه نقد

وجه نقد و معادل های وجه نقد به شرکت ها کمک می کند تا سرمایه در گردش مورد نیاز خود را تامین کنند، زیرا این دارایی های نقدی برای بازپرداخت بدهی های جاری که بدهی ها و اوراق کوتاه مدت هستند استفاده می شوند.

پول نقد

وجه نقد پولی است به شکل ارز که شامل تمامی اسکناس ها، سکه ها و چک تضمینی می شود. سپرده عندالمطالبه نوعی حساب است که به دارنده حساب اجازه می‌دهد در هر زمان دلخواه و بدون اطلاع موسسه وجوهی را برداشت کند. نمونه‌هایی از حساب‌های سپرده عندالمطالبه شامل حساب‌های جاری و حساب‌های پس‌انداز است. تمام مانده حساب های عندالمطالبه در تاریخ صدور صورت های مالی در مبلغ کلی وجوه نقد منظور می شود.

ارز خارجی

شرکت هایی که بیش از یک ارز در اختیار دارند ممکن است ریسک مبادله ارز را تجربه کنند. ارز کشورهای خارجی برای اهداف گزارشگری مالی باید به واحد پول مبنای گزارش تبدیل شود. نتایج این تبدیل باید با نتایجی که در صورت استفاده از یک ارز واحد در فعالیت‌های کسب‌وکار روی می‌دادند، قابل مقایسه باشد. زیان تبدیل ارز که از کاهش ارزش ارز خارجی ناشی می‌شود در بخش مربوط به وجه نقد و معادل نقد گزارش نمی شود. این زیان در حساب گزارش‌دهی مالی با عنوان «سایر درآمد جامع انباشته» گزارش می شود.

معادل وجه نقد

معادل‌های وجه نقد سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را به وجه نقد تبدیل کرد. این سرمایه گذاری‌ها باید کوتاه مدت باشند به طوری که معمولاً حداکثر مدت سرمایه گذاری آن‌ها سه ماه یا کمتر است. اگر سررسید سرمایه گذاری بیشتر از سه ماه باشد، باید این سرمایه‌گذاری در حسابی با نام «سایر سرمایه گذاری ها» طبقه بندی شود. معادل های وجه نقد باید دارای قدرت نقدشوندگی بالایی باشند و به راحتی در بازار فروخته شوند. خریداران این سرمایه گذاری ها نیز باید به راحتی در دسترس باشند.

مبلغ دلاری معادل وجه نقد باید مشخص باشد. بنابراین تمامی معادل های وجه نقد باید قیمت مشخصی در بازار داشته باشند و در معرض نوسانات شدید قیمت قرار نداشته باشند. نباید انتظار داشت که ارزش این معادل‌های وجه نقد قبل از بازخرید یا فرا رسیدن سررسید آن‌ها به شدت تغییر کند.

گواهی سپرده بسته به تاریخ سررسید ممکن است معادل وجه نقد در نظر گرفته شود. سهام ممتاز شرکتی نیز در صورتی که اندکی قبل از تاریخ بازخرید خریداری شده باشند و انتظار تغییرات شدید قیمت آن‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است معادل وجه نقد در نظر گرفته شوند.

وجه نقد و معادل‌های وجه نقد شامل چه اقلامی نمی‌شوند

برای طبقه بندی دارایی های کوتاه مدت و جاری به عنوان وجه نقد و معادل های وجه نقد، استثناهایی نیز وجود دارد.

وثیقه اعتبار

در صورتی که ابزارهای بدهی کوتاه مدتی مانند اسناد خزانه داری به عنوان وثیقه دریافت یک وام یا حد اعتبار پرداخت نشده استفاده شوند، ممکن است استثنائاتی در این زمینه ایجاد شود. اسناد خزانه‌داری محدود شده باید جداگانه گزارش شوند. به عبارت دیگر، برای تبدیل هیچ یک از اوراق بهادار مندرج به عنوان وجه نقد و معادل وجه نقد نبایستی هیچ محدودیتی وجود داشته باشد.

موجودی انبار

فهرست موجودی انباری یک شرکت معادل وجه نقد محسوب نمی شود زیرا ممکن است به راحتی به وجه نقد تبدیل نشوند. همچنین، ارزش موجودی انبار نیز تضمین نشده است، به این معنی که هیچ اطمینانی در مورد مبلغ دریافتی در صورت فروش موجودی انبار وجود ندارد.