۰ نفر

اسپرد پروانه ای (butterflyspread) چیست و انواع آن کدام اند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۹
کد خبر: 710547
اسپرد پروانه ای (butterflyspread) چیست و انواع آن کدام اند؟

اسپرد پروانه ای نوعی استراتژی معامله قراردادهای اختیار معامله است که هر دو اسپرد گاوی و خرسی را با یکدیگر ترکیب می کند.

این اسپردها به عنوان استراتژی‌های بی‌طرف نسبت به روند بازار در نظر گرفته می‌شوند و در صورتی که ارزش دارایی پایه قبل از انقضای قرارداد اختیار معامله تغییر نکند بیشترین سود را به همراه دارند. این استراتژی‌های معاملاتی شامل چهار قرارداد اختیار خرید و چهار قرارداد اختیار فروش یا ترکیبی از قراردادهای اختیار خرید و فروش با سه قیمت اعمال قرارداد هستند.

نکات کلیدی

اسپرد پروانه ای نوعی استراتژی معامله قراردادهای اختیار معامله است که هر دو اسپرد گاوی و خرسی را با یکدیگر ترکیب می کند.

این استراتژی‌ها از جمله استراتژی‌های معاملاتی بی‌طرف نسبت به روند بازار هستند که با ریسک ثابت و سود و زیان محدود همراه می‌شوند.

اگر قیمت دارایی پایه قبل از انقضای قرارداد اختیار تغییر نکند اسپرد پروانه‌ ای بیشترین سود را دارد.

این اسپردها از چهار قرارداد اختیار معامله و سه قیمت مختلف اجرای قرارداد استفاده می کنند.

قیمت‌های اجرای قرارداد بالایی و پایینی در فاصله یکسانی از قیمت اجرای قرارداد میانی ​​یا قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری تعیین می‌شوند.

آشنایی با اسپردهای پروانه ای

اسپردهای پروانه ای استراتژی های معاملاتی خاصی هستند که معامله گران قراردادهای اختیار معامله از آن‌ها استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که قراردادهای اختیار معامله ابزار هایمالی مبتنی بر ارزش دارایی پایه مانند سهام یا کالا هستند. قراردادهای اختیار معامله به خریداران اجازه می دهند که دارایی پایه را تا یک تاریخ انقضا یا قیمت خاص اجرای قرارداد خرید و فروش کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، اسپرد پروانه ای از ترکیب هر دو اسپرد گاوی و خرسی تشکیل شده است. این استراتژی از جمله استراتژی‌های بی‌طرف نسبت به روند بازار است که از چهار قرارداد اختیار معامله با تاریخ انقضای یکسان و سه قیمت اجرای قرارداد متفاوت استفاده می کند:

قیمت اجرای بالایی

قیمت اجرا به قیمت بازاری

قیمت اجرای پایینی

قراردادهای اختیار معامله ‌با قیمت‌های اجرای بالاتر و پایین‌تر به فاصله یکسانی از قرارداد اختیار معامله با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری انتخاب می‌شوند. اگر قیمت اجرا به قیمت بازاری قرارداد اختیار معامله‌ای برابر 60 دلار باشد، باید قیمت اجرای قراردادهای اختیار معامله‌ای که قیمت اجرای بالاتر و پایین‌تر دارند به یک میزان از 60 دلار فاصله داشته باشد. به عنوان مثال، قیمت اجرای آن‌ها بایستی در 55 و 65 دلار تعیین شود چرا که این قیمت‌ها هر دو 5 دلار از 60 دلار فاصله دارند.

قراردادهای اختیار خرید و فروش را می توان در روش اسپرد پروانه‌ ای استفاده کرد. ترکیب قراردادهای اختیار معامله به روش‌های مختلف، انواع مختلفی از اسپردهای پروانه‌ای را ایجاد می‌کند که هر کدام برای سود بردن از بازار پرنوسان و کم‌نوسان طراحی شده‌اند.

مهم

استراتژی اسپرد را می توان با بازده یا تجسم نمایه سود و زیان آن مشخص کرد.

انواع اسپرد پروانه ای

اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید

اسپرد پروانه ای خرید قراردادهای اختیار خرید با خریداری یک قرارداد اختیار خرید در قیمت بازاری با قیمت اجرای پایین‌تر، فروش دو قرارداد اختیار خرید به قیمت بازاری و خرید یک قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای بالاتر از قیمت بازاری ایجاد می‌شود. ورود به این نوع معامله بدهی خالص ایجاد می‌کند.

حداکثر سود این روش زمانی حاصل می شود که قیمت کالای اساسی در تاریخ انقضا با قیمت قراردادهای اختیار خرید فروخته باشد یکسان باشد. حداکثر سود برابر است با قیمت اجرای قرارداد اختیار معامله فروخته شده، منهای قیمت اعمال قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای پایین‌تر، ارزش افزوده و کمیسیون پرداختی. حداکثر ضرر این معامله نیز هزینه اولیه ارزش افزوده پرداختی به اضافه کمیسیون می‌شود.

اسپرد پروانه‌ ای فروش استقراضی قراردادهای اختیار خرید

اسپرد پروانه ای فروش قراردادهای اختیار خرید با فروش یک قرارداد اختیار خرید به قیمت بازاری با قیمت اجرای پایین‌تر، خرید دو قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای برابر با قمیت بازاری و فروش یک قرارداد اختیار خرید به قمیت بازاری با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می شود. ورود به این معامله اعتبار خالص ایجاد می‌کند. سود این موقعیت معاملاتی زمانی بیشینه می‌شود که قیمت دارایی پایه‌ی آن در زمان انقضا بالاتر از قیمت اجرای بالایی یا پایین‌تر از قیمت اجرای پایینی باشد.

حداکثر سود برابر با ارزش افزوده اولیه دریافتی منهای قیمت کمیسیون است. حداکثر ضرر نیز برابر با قیمت اجرای قرارداد اختیار خرید خریداری شده منهای قیمت اجرای پایین‌تر، منهای ارزش افزوده دریافتی است.

اسپرد پروانه ای خرید قراردادهای اختیار فروش

اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار فروش با خرید یک قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرای پایین‌تر، فروش دو قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرایی برابر با قیمت بازاری و خرید یک قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می‌شود. هنگام ورود به این موقعیت معاملاتی بدهی خالص ایجاد می شود. سود این موقعیت معاملاتی نیز همانند اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید زمانی بیشینه می‌شود که قیمت دارایی پایه در قیمت اجرای قرارداد اختیار معامله میانی باقی بماند.

حداکثر سود این موقعیت معاملاتی برابر است با قیمت اجرای بالاتر منهای قیمت اجرای قرارداد اختیار فروش فروخته شده، منهای ارزش افزوده پرداختی. حداکثر زیان این معامله نیز به ارزش افزوده اولیه و کمیسیون پرداختی محدود می شود.

اسپرد پروانه ای فروش استقراضی قراردادهای اختیار فروش

اسپرد پروانه‌ ای فروش قراردادهای اختیار فروش با فروش یک قرارداد اختیار فروش به قیمت بازاری با قیمت اجرای پایین‌تر، خرید دو قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری، و فروش یک قرارداد فروش در قیمت بازاری با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می‌شود. این استراتژی در صورتی حداکثر سود خود را به همراه دارد که قیمت دارایی اساسی در انقضا بالاتر از قیمت اجرای بالایی یا پایین تر از قیمت اجرای پایینی باشد.

حداکثر سود این استراتژی، ارزش افزوده دریافتی است. حداکثر ضرر آن نیز، قیمت اجرای بالاتر منهای قیمت اجرای قرارداد اختیار فروش خریداری شده منهای ارزش افزوده دریافتی است.

اسپرد پروانه‌ ای آهنی

اسپرد پروانه آهنی با خرید یک قرارداد اختیار فروش خارج از پول با قیمت اجرای کمتر، فروش یک قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری، فروش یک قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری و خرید یک قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می‌شود. نتیجه‌ی آن معامله ای است که اعتبار خالص ایجاد می‌کند و برای دوره‌های کم‌نوسان بازار مناسب‌تر است. حداکثر سود در زمانی محقق می‌شود که قیمت دارایی پایه در قیمت اجرای میانی ​​باقی بماند.

حداکثر سود برابر ارزش افزوده دریافتی است. حداکثر ضرر نیز برابر قیمت اجرای قرارداد اختیار خرید خریداری شده منهای قیمت اجرای قرارداد خرید فروخته شده، منهای ارزش افزوده دریافتی است.

اسپرد پروانه ای و آهنی معکوس

اسپرد پروانه‌ ای و آهنی معکوس با فروش یک قرارداد فروش به قیمت بازاری با قیمت اجرای پایین‌تر، خرید یک قرارداد فروش با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری، خرید یک قرارداد خرید با قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری و فروش یک قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می‌شود. ورود به این یک معامله بدهی خالص ایجاد می کند که برای دوره‌های پرنوسان بازار مناسب‌تر است. حداکثر سود زمانی این معامله زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی اساسی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت‌های اجرای بالایی یا پایینی شود.

ریسک استراتژی به ارزش افزوده پرداختی برای باز کردن این موقعیت معاملاتی محدود می شود. حداکثر سود، قیمت اجرای قرارداد اختیار خرید فروخته شده منهای قیمت اجرای قرارداد اختیار خرید خریداری شده، منهای ارزش افزوده پرداختی است.

نمونه‌ای از اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای خرید

فرض کنید سهام Verizon (VZ) در قیمت 60 دلار معامله می شود. سرمایه گذاری معتقد است که طی چند ماه آینده قیمت این سهام تغییرات قابل توجهی نخواهد داشت. این سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد با استفاده از روش اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید در صورت باقی ماندن قیمت در این محدوده از این وضعیت سود ببرد. سرمایه گذار دو قرارداد اختیار خرید سهام Verizon را با قیمت اجرای 60 دلاری می‌فروشد و همچنین دو قرارداد اختیار خرید اضافی را با قیمت‌های اجرای 55 و 65 دلار خریداری می کند.

در این حالت، اگر قیمت سهام Verizon در انقضا 60 دلار باشد، سرمایه گذار حداکثر سود را به دست می آورد. اگر قیمت سهام Verizon در تاریخ انقضا زیر 55 دلار یا بالاتر از 65 دلار باشد، سرمایه‌گذار حداکثر ضرر را متحمل خواهد شد که هزینه خرید دو قرارداد اختیار خرید جناحی (با قیمت اجرای بالاتر و پایین‌تر) منهای درآمد حاصل از فروش دو قرارداد اختیار معامله میانی است.

اگر قیمت دارایی پایه بین 55 تا 65 دلار باقی بماند، ممکن است ضرر یا سود رخ دهد. اما ارزش افزوده پرداختی برای ورود به موقعیت معاملاتی در اینجا در تعیین سود یا زیان اهمیت کلیدی خواهد داشت. فرض کنید که ورود به موقعیت معاملاتی 2.50 دلار هزینه دارد. بر این اساس، اگر قیمت سهام Verizon در جایی زیر 60 منهای 2.50 دلار باشد، این موقعیت معاملاتی با ضرر مواجه خواهد شد. اگر قیمت دارایی پایه در زمان انقضا بالاتر از 60 به اضافه 2.50 دلار باشد، همین امر صادق خواهد بود. در این حالت، اگر قیمت دارایی پایه در زمان انقضا بین 57.50 تا 62.50 دلار قرار بگیرد موقعیت معاملاتی سود می کند.

در این مثال هزینه کمیسیون لحاظ نشده است که ممکن است هنگام معامله چند قرارداد اختیار معامله ممکن است رقم قابل توجهی شود.

اسپرد پروانه ای چه ویژگی هایی دارد؟

اسپردهای پروانه ای از چهار قرارداد اختیار معامله با تاریخ انقضای یکسان اما سه قیمت اجرای متفاوت تشکیل شده است. قیمت اجرای بالاتر، قیمت اجرای برابر با قیمت بازاری و قیمت اجرای کمتر از قیمت بازاری. قراردادهای اختیار معامله‌ای قیمت اجرای بالاتر یا پایین‌تر دارند معمولا به فاصله‌ی یکسانی از قرارداد اختیار معامله‌ای که قیمت اجرای آن برابر قیمت بازاری است انتخاب می‌شوند. هر نوع روش پروانه‌ای دارای حداکثر سود و حداکثر ضرر خاص خود است.

چطور می‌توان اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید را ایجاد کرد؟

اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید با خرید قرارداد اختیار خرید به قیمت بازاری با قیمت اجرای پایین‌تر، فروش دو قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای بالاتر و خرید یک قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می‌شود. در هنگام ورود به این معامله بدهی خالص ایجاد می‌شود.

حداکثر سود معامله زمانی حاصل می شود که قیمت دارایی پایه در انقضا با قیمت بازاری قراردادهای اختیار خرید فروخته شده یکسان باشد. حداکثر سود برابر است با قیمت اجرای قرارداد اختیار معامله فروخته شده منهای قیمت اجرای قرارداد اختیار خرید با قیمت اجرای پایین‌تر، ارزش افزوده و کمیسیون پرداختی. حداکثر ضرر نیز با هزینه اولیه ارزش افزوده پرداختی بعلاوه کمیسیون‌ها برابر است.

اسپرد پروانه ای خرید قراردادهای اختیار فروش به چه نحوی ایجاد می‌شود؟

اسپرد پروانه ای خرید قراردادهای اختیار فروش با خرید یک قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرای پایین‌تر، فروش دو قرارداد اختیار فروشی که قیمت اجرای آن‌ها برابر قیمت بازاری است و خرید یک قرارداد اختیار فروش با قیمت اجرای بالاتر ایجاد می شود. هنگام ورود به این موقعیت معاملاتی بدهی خالص ایجاد می شود. مانند اسپرد پروانه‌ ای خرید قراردادهای اختیار خرید این موقعیت معاملاتی نیز زمانی بیشترین سود را دارد که دارایی پایه در قیمت اجرای قرارداد اختیار معامله میانی باقی بماند.

حداکثر سود برابر است با قیمت اجرای بالاتر منهای قیمت اجرای قرارداد اختیار فروش فروخته شده، منهای ارزش افزوده پرداختی. حداکثر زیان معامله نیز به ارزش افزوده ابتدایی و کمیسیون پرداختی محدود می شود.