۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد شرکت کارگزاری بدانید

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۱
کد خبر: 710523
هرچیزی که باید در مورد شرکت کارگزاری بدانید

یک شرکت کارگزاری در درجه اول به عنوان واسطه عمل می کند و خریداران و فروشندگان را برای تسهیل معامله به یکدیگر متصل می سازد.

کارگزاران پس از تکمیل تراکنش دستمزد خود را از طریق اخذ کمیسیون یا کارمزد دریافت می کنند. به‌عنوان‌مثال ، هنگامی که یک دستور معامله‌ی سهام اجرا می‌شود، سرمایه‌گذار برای تلاش‌های شرکت کارگزاری در راستای تکمیل معامله، کارمزد معامله می‌پردازد. صنعت املاک و مستغلات نیز با استفاده از قالب شرکت کارگزاری عمل می‌کند و همان‌طور که مرسوم است کارگزارن املاک با یکدیگر همکاری می‌کنند و هر شرکت نماینده یک طرف معامله برای انجام معامله می‌شود. در این صورت هر دو شرکت کارگزاری کارمزد معامله را در میان خود تقسیم می‌کنند.بنگاه‌های کارگزاری ممکن است شرکت کارگزاری یا صرفا کارگزاری نیز نامیده شوند.

اکثر کارگزاری های تخفیف‌دار در حال حاضر امکان انجام معاملات سهام بدون پرداخت کمیسیون را به مشتریان خود ارائه می دهند. این شرکت‌ها این درآمد از دست رفته را از طریق منابع دیگر مانند مبالغی که صرافی‌ها برای انتقال مقادیر زیاد سفارش‌ها معامله‌گران به آن‌ها پرداخت می‌کنند و دریافت کارمزد برای معاملات محصولات دیگری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و اوراق قرضه جبران می‌کنند.

نکات کلیدی

شرکت های کارگزاری با خدمات کامل از طریق دریافت کارمزد ثابت سالانه یا کارمزد به ازای هر تراکنش دستمزد خدمات خود را دریافت می‌کنند.

کارگزاران آنلاین مقدار مشخصی از معاملات سهام را به شکل رایگان ارائه می دهند اما برای سایر خدمات هزینه دریافت می کنند.

مرز میان کارگزاری‌های مختلف روز به روز کم‌رنگ‌تر و نامشخص‌تر می‌شود به طوری که کارگزاران خدمات کامل برنامه های تلفن همراه راه اندازی می کنند و کارگزاران تخفیف‌دار آنلاین خدمات کارمزدمحور را به خدمات خود اضافه می‌کنند.

مهم

کارگزاران ممکن است برای شرکت های کارگزاری کار کنند یا به عنوان نمایندگان مستقل فعالیت کنند.

آشنایی با شرکت‌های کارگزاری

در یک بازار کامل که در آن هریک از طرفین تمام اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند نیازی به شرکت های کارگزاری وجود نخواهد داشت. بااین‌حال، در بازاری که در آن شرکت کننده بسیار زیادی در فواصل زمانی کمتر از چند ثانیه معاملات انجام می دهند چنین وضعیتی غیرممکن است. شاخص نزدک به تنهایی بیش از 30 میلیون معامله در روز دارد.

شرکت‌های کارگزاری به این دلیل به وجود آمده‌اند که به مشتریان خود کمک کنند تا دو طرف معامله را به یکدیگر مطابقت دهند و خریداران و فروشندگان را در بهترین قیمت‌های ممکن برای هر یک گرد هم می‌آورند و برای ارائه‌ی این خدمات خود کمیسیون دریافت می‌کنند. کارگزاری های خدمات کامل، خدمات بیشتری از جمله مشاوره و تحقیق در مورد طیف گسترده ای از محصولات مالی ارائه می دهند.

در بازارهای مالی، انواع مختلفی از شرکت‌های کارگزاری طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را ارائه می‌دهند. در اینجا شرح مختصری از سه نوع اصلی را ارائه کرده‌ایم که با گران‌ترین گزینه شروع می‌شود. در زیر جزئیات بیشتری در مورد هریک ارائه خواهیم کرد.

کارگزاری با خدمات کامل: هر شرکت کارگزاری با خدمات کامل، مشاوران مالی حرفه‌ای را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا تمام تصمیمات سرمایه‌گذاری را مدیریت کنند و مشاوره و پشتیبانی مداوم را به آن‌ها ارائه دهند. این‌گونه کارگزاری‌ها خدمات کامل پر مخاطبی ارائه می‌کنند، گران‌ترین گزینه هستند.

کارگزاری‌های تخفیف‌دار: کارگزاران تخفیف‌دار زمانی دفاتر فیزیکی بودند اما اکنون اغلب پلتفرم‌های آنلاینی هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند خودشان (به شکل خودمحور) تصمیمات تجاری خود را با پرداخت کمیسیون‌های کمتر اتخاذ کنند. اخیراً، چندین پلتفرم آنلاین خودمحور رقابتی را برای حذف کمیسیون معاملات صندوق‌های قابل معامله در بورس یا حتی معاملات همه محصولات مالی به راه انداخته‌اند. این شرکت‌های کارگزاری ممکن است در تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و رادیویی اعلام کنند که هزینه‌های ثابت نسبتاً پایینی را برای معاملات دریافت می‌کنند.

مشاوران روبو: پلتفرم‌های مشاوره خودکار سرمایه‌گذاری یا مشاوران روبو، شکل نسبتاً جدیدی از مشاور مالی دیجیتال هستند که خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری را که توسط الگوریتم‌های رایانه‌ای و با حداقل مداخله انسانی و هزینه بسیار کم ارائه می‌دهد. چندین مشاور روبو کارمزد یا کمیسیون صفر دریافت می‌کنند و در بسیاری از موارد به شما اجازه می‌دهند تا با 5 دلار شروع به معامله کنید.

انواع کارگزاری

مبلغی که به یک کارگزار می پردازید به سطح خدماتی که دریافت می کنید، شخصی سازی خدمات و لزوم یا عدم لزوم استفاده از تماس مستقیم با افراد به جای استفاده از الگوریتم های کامپیوتری برای ارائه این خدمات بستگی دارد.

کارگزاری با خدمات کامل

کارگزاری‌های خدمات کامل که به کارگزاری‌های متعارف نیز معروف هستند، طیف وسیعی از محصولات و خدمات از جمله مدیریت پول، برنامه‌ریزی املاک، مشاوره مالیاتی و مالی را ارائه می‌دهند.

این شرکت ها همچنین اعلام مظنه قیمت سهام، تحقیق در مورد شرایط اقتصادی و تجزیه و تحلیل بازار را ارائه می دهند. در این شرکت‌ها کارگزاران و مشاوران مالی حرفه ای آموزش دیده، ماهر و معتبر برای ارائه مشاوره در مورد مسائل مالی به مشتریان این شرکت‌ها در دسترس هستند.

کارگزاری های متعارف کارمزد، کمیسیون یا هر دو را دریافت می کنند. کارگزاران خدمات کامل برای سفارشات عادی سهام ممکن است تا 10 یا 20 دلار در هر معامله کمیسیون دریافت کنند. با این حال، بسیاری از کارگزاری‌های خدمات کامل در حال گذار به مدل کسب‌وکار با کارمزد بسته‌ای هستند که در آن همه خدمات، از جمله معاملات سهام، تحت پوشش کارمزد سالانه همه جانبه قرار می‌گیرند. در این روش کارمزد سالانه به طور متوسط معادل 1٪ تا 3٪ از دارایی های تحت مدیریت (AUM) است.

بسیاری از کارگزاران خدمات کامل به دنبال مشتریان ثروتمند هستند و واریز حداقل موجودی حسابی را برای بهره‌مندی از خدمات خود الزامی می‌سازند که اغلب عددی شش رقمی یا بیشتر است.

برخی از کارگزاری‌های خدمات کامل، گزینه کارگزاری تخفیف‌دار و کم‌هزینه‌تر را نیز ارائه می‌کنند. شرکت‌های

Merrill Lynch Wealth Management، Morgan Stanley و Edward Jones از جمله نام‌های بزرگ در میان کارگزاری‌های خدمات کامل هستند.

کارگزاری تخفیف‌دار

کارگزاری تخفیف‌دار نوعی کارگزاری آنلاین است. شبکه خودکار کارگزار آنلاین واسطه‌ای است که سفارشات خرید و فروشی را که مستقیماً سرمایه گذاران در آن وارد می‌کنند، مدیریت می کند.

معرفی اولین کارگزاری تخفیف‌دار اغلب به شرکت Charles Schwab Corp نسبت داده می شود که اولین وب سایت خود را در سال 1995 راه اندازی کرد و اندکی بعد رقبایی برای این شرکت پیدا شدند.

کارگزاری ها در طی سیر تکاملی خود خدمات طبقه‌بندی شده را با قیمت‌های بالاتر به مجموعه خدمات خود اضافه می‌کرده اند. رقابت شدید در تارنما و بعداً بر روی برنامه های تلفن هوشمند باعث شده است که اکثر رقبا کارمزد خود را برای انجام خدمات پایه معاملات سهام به صفر کاهش دهند.

چارلز شواب در کنار شرکت‌های دیگر از جمله Fidelity Investments، TD Ameritrade یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در حوزه کارگزاری‌های آنلاین باقی ماند.

در زمینه‌ی نرم‌افزارهای کارگزاری موبایل نیز همین نام‌ها به همراه رقبای جدیدتر خود مانند Robinhood و Acorns ظاهر می‌شوند.

مشاوران روبو (رباتیک)

مشاوران روبو پلتفرم‌های سرمایه گذاری آنلاینی هستند که برای پیاده سازی استراتژی های معاملاتی از طرف مشتریان خود در یک فرآیند خودکار از الگوریتم های خاصی استفاده می کنند.

این فرآیند آنچنان که به نظر می رسد کار جنون‌آمیزی نیست. اکثر مشاوران روبو به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که از استراتژی‌های غیرفعال بلندمدت شاخص پیروی کنند، اگرچه چندین مشاور روبو به مشتریان اجازه می‌دهند تا در صورت تمایل به مدیریت فعال‌تر سرمایه‌گذاری استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تا حدودی تغییر دهند. برخی از این مشاوران روبو حتی مشاوران انسانی در کنار خود دارند.

مشاوران روبو جذابیت های خاص خود را دارند که مهم ترین آنها هزینه های ورود و الزامات موجودی حساب بسیار پایین است. اکثر آنها هیچ کارمزد سالانه ای دریافت نمی کنند، بدون کمیسیونی هستند و حداقل موجودی حساب الزامی در حدود چند دلار دارند.

دسترسی به این مشاور روبو با هزینه ای همراه است که معمولاً در حدود 0.25٪ تا 0.50٪ از کل دارایی‌ها تحت مدیریت آن در سال است. این هزینه بسیار کمتر از هزینه کارمزد کارگزاران متعارف است.

کارگزاری مستقل در مقابل کارگزاری تحت اختیار شرکت

اگر قصد خرید یا فروش محصولات مالی خاصی از جمله صندوق های سرمایه گذاری مشترک و بیمه را داشته باشید بایستی بدانید آیا کارگزار شما وابسته به شرکت های خاصی است و فقط محصولات آن‌ها را می فروشد یا می تواند طیف گسترده ای از گزینه‌های مختلف را به شما عرضه کند.

همچنین باید دریابید که آیا این کارگزاری به استاندارد امانتداری یا استاندارد تناسب پایبند است یا خیر. استاندارد تناسب کارگزار را ملزم می کند تا اقداماتی را که بیشترین تناسب را با شرایط شخصی و مالی شما دارند به شما توصیه کند. استاندارد امانتداری بالاتر از کارگزار می خواهد که در راستای منافع شما عمل کند.

کارگزاری مستقل

مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده (RIA) رایج ترین نوع کارگزار مستقلی هستند که امروزه یافت می شوند.

کارگزاری های مستقل به یک شرکت صندوق سرمایه گذاری مشترک وابسته نیستند. ممکن است آنها بتوانند محصولاتی را تناسب بهتری با نیازهای مشتریان دارند به آن‌ها توصیه کنند یا بفروشند.

آنها موظفند استانداردهای امانتداری را رعایت کنند، به این معنی که آنها باید سرمایه گذاری ها را به مشتریان توصیه کنند که بیشترین سود را برای منافع مشتریان دارند.

کارگزاری تحت اختیار شرکت

کارگزاری تحت اختیار شرکت به یک شرکت صندوق سرمایه گذاری مشترک یا شرکت بیمه وابسته است و تنها می‌تواند محصولات آن‌ها را بفروشد. این کارگزاران برای توصیه و فروش طیف وسیعی از محصولاتی که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک یا بیمه در اختیار دارد به کار گرفته می شود.

محصولاتی که آنها توصیه می کنند ممکن است بهترین انتخاب در دسترس مشتری نباشند.

آیا استفاده از یک کارگزار خدمات کامل ارزش دارد؟

افرادی که از کارگزاران خدمات کامل استفاده می کنند خواهان بهره‌مندی از مشاوره و توجه متخصصان مالی برای هدایت امور مالی خود هستند. این امور مالی معمولاً پیچیده هستند زیرا این مشتریان معمولاً افرادی با ارزش خالص بالا هستند که امور مالی پیچیده‌ای دارند. آنها مایلند و می توانند سالانه به طور متوسط 1٪ تا 3٪ از دارایی خود را برای این خدمات بپردازند.

افرادی که از کارگزار تخفیف‌دار آنلاین استفاده می کنند ممکن است به توانایی خود در زمینه مدیریت امور مالی و تصمیم گیری خود اطمینان داشته باشند.