۰ نفر

کارگزار چیست؟ بررسی چند نمونه از کارگزاران

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبر: 710519
کارگزار چیست؟ بررسی چند نمونه از کارگزاران

کارگزاری فرد یا شرکتی است که به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و بورس اوراق بهادار عمل می کند.

کارگزاران این خدمات را ارائه می‌کنند و به روش‌های مختلف از دریافت کمیسیون گرفته تا کارمزد معامله یا دریافت پول از خود بورس مربوطه دستمزد ارائه این خدمات را دریافت می‌کنند. تارنمای Investopedia به طور منظم همه کارگزاری‌های برتر را بررسی می کند و فهرستی از بهترین کارگزاری‌های آنلاین و پلت فرم های معاملاتی را برای کمک به سرمایه گذاران در تصمیم گیری و انتخاب بهترین کارگزاری برای خود نگهداری می‌کند.

ما با انجام فرآیند بررسی مستقلی بهترین محصولات را به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم، و تبلیغ‌کنندگان تاثیری بر انتخاب‌های ما ندارند. در صورت بازدید از شرکای پیشنهادی ما ممکن است پاداشی دریافت کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، افشای اطلاعات آگهی‌دهنده ما را بخوانید.

نکات کلیدی

کارگزاری همچنین ممکن است به نقش یک شرکت اشاره داشته باشد که به عنوان نماینده یک مشتری عمل می کند و در ازای ارائه‌ی خدماتش از مشتری کمیسیون می گیرد.

کارگزاران تخفیف‌دار معاملات را به نمایندگی از مشتری انجام می دهند، اما معمولاً خدمات مشاوره سرمایه گذاری ارائه نمی دهند.

کارگزاران خدمات کامل خدمات اجرای معاملات و همچنین مشاوره و راهکارهای سرمایه‌گذاری سرمایه گذاری متناسب با نیازهای مشتریان را ارائه می‌دهند.

کارگزاری‌ها در سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) ثبت می‌شوند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیز مشاوران سرمایه گذاری رابه عنوان مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده (RIA) ثبت می‌کند.

مبانی کارگزار

کارگزاری‌ها علاوه بر اجرای سفارشات مشتری ممکن است امکاناتی مانند تحقیقات، برنامه های سرمایه گذاری و اطلاعات بازار را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. آنها همچنین می‌توانند محصولات و خدمات مالی دیگری را که شرکت کارگزاری آنها ارائه می دهد مانند دسترسی محصولات خاص مشتریان خصوصی که راهکارهای متناسب با نیازهای مشتریان با ارزش خالص بالا را ارائه می دهند، به عنوان خدمات مکمل به مشتریان عرضه کنند. در گذشته، فقط افراد ثروتمند می توانستند از خدمات کارگزاری‌ها استفاده کنند و به بازار سهام دسترسی داشته باشند. کارگزاری آنلاین باعث انفجار کارگزاران تخفیف‌دار شد که به سرمایه گذاران اجازه می دهد با هزینه کمتر اما بدون مشاوره شخصی معامله کنند.

کارگزاری‌های تخفیف‌دار در مقایسه با کارگزاری‌های خدمات کامل

کارگزاران تخفیف‌دار می توانند انواع مختلفی از معاملات را از طرف مشتریان خود انجام دهند و در ازای انجام هر معامله کمیسیون کمتری را در محدوده 5 تا 15 دلار دریافت کنند. ساختار کارمزد پایین آنها بر اصل حجم بالا و هزینه کمتر مبتنی است. این کارگزاری‌ها مشاوره سرمایه گذاری ارائه نمی دهند و کارگزاران آن‌ها معمولاً به جای کمیسیون حقوق دریافت می کنند. اکثر کارگزاری‌های تخفیف‌دار یک پلتفرم معاملاتی آنلاین را ارائه می دهند که تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران خودمحور را جذب می کند. چنین خدماتی معمولاً 0 دلار کمیسیون دریافت می کنند.

کارگزاران خدمات کامل خدمات مختلفی از جمله تحقیقات بازار، مشاوره سرمایه گذاری و برنامه ریزی بازنشستگی را در کنار طیف کاملی از محصولات سرمایه گذاری ارائه می دهند. به همین دلیل، سرمایه گذاران می توانند انتظار پرداخت کمیسیون بالاتری را برای معاملات خود داشته باشند. کارگزاران بر اساس حجم معاملات خود و همچنین در ازای فروش محصولات سرمایه گذاری از شرکت کارگزاری پاداش دریافت می کنند. تعداد فزاینده ای از کارگزاران محصولات سرمایه گذاری کارمزدمحوری مانند حساب های سرمایه گذاری مدیریت شده را ارائه می دهند.

کارگزاران معاملات املاک

کارگزار در صنعت املاک و مستغلات متخصص املاک دارای مجوزی است که معمولاً نماینده فروشنده ملک است. وظایف کارگزار در هنگام کار برای فروشنده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 تعیین ارزش بازاری املاک.

 ثبت و تبلیغ ملک برای فروش.

 نمایش ملک به خریداران بالقوه.

 مشاوره دادن به مشتریان در مورد پیشنهادات خرید، مفاد و موضوعات مرتبط.

 ارائه همه پیشنهادات خرید به فروشنده برای بررسی آن‌ها.

غیر معمول نیست که دلالان املاک برای خریدار کار کنند، در این صورت، مسئولیت‌های کارگزار عبارتند از:

تعیین مکان تمام املاک در منطقه مورد نظر خریدار و طبقه بندی آن‌ها بر اساس محدوده قیمت و معیارها.

تهیه پیشنهاد اولیه و قرارداد خرید برای خریداری که تصمیم به ارائه پیشنهاد خرید برای ملک دارد.

مذاکره با فروشنده از طرف خریدار.

مدیریت بازرسی از ملک و مذاکره در مورد تعمیرات.

کمک به خریدار برای تکمیل معامله و تملک ملک.

مقررات کارگزار

کارگزاران در سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، نهاد خود تنظیمی کارگزار معامله‌گران ثبت می‌شوند. کارگزاران در طی ارائه خدمات به مشتریان خود استانداردهای رفتاری مبتنی بر «قاعده تناسب» را رعایت می‌کنند که کارگزاران را ملزم می‌سازند که برای توصیه یک محصول یا سرمایه‌گذاری خاص به مشتریان خود بایستی دلایل منطقی داشته باشند. بخش دوم این قانون که معمولاً به عنوان «شناخت مشتری خود» یا KYC نامیده می‌شود به توصیف مراحلی می‌پردازد که کارگزاران باید برای شناسایی مشتری و اهداف پس‌اندازی آن‌ها دنبال کنند تا دلایل معقولی را برای پیشنهاد محصولات یا سرمایه‌گذاری به آن‌ها به دست بیاورند.

کارگزار باید برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به وضعیت مالی ، وضعیت مالیاتی و اهداف سرمایه گذاری مشتری و سایر اطلاعات استفاده شده برای توصیه یک محصول یا سرمایه‌گذاری تلاش معقولی انجام دهد.

این استاندارد رفتاری با استاندارد اعمال شده برای مشاوران مالی که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به عنوان مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده (RIA) ثبت شده اند، تفاوت قابل توجهی دارد. بر اساس قانون مشاوران سرمایه گذاری سال 1940، مشاوران سرمایه‌گذاری ثبت شده موظف به رعایت استانداردهای امانتداری سختگیرانه‌تری هستند که آن‌ها را ملزم می‌سازد تا همیشه به نفع مشتری عمل و در عین حال کارمزدهای دریافتی خود را به طور کامل به آن‌ها افشا کنند.

مجوز فعالیت کارگزاران املاک و مستغلات در ایالات متحده به جای دولت فدرال توسط دولت ایالتی صادر می‌شود. هر ایالت قوانین خاص خود را دارد که انواع روابطی را که ممکن است بین مشتریان و کارگزاران وجود داشته باشند، وظایف کارگزاران در قبال مشتریان و عموم افراد را تعریف می کنند.

73887 دلار: بر اساس گزارش Salary.com ، متوسط حقوق  کارگزار سهام در ایالات متحده 73887 دلار است

نمونه‌هایی از کارگزاران

کارگزاران خدمات کامل معمولا از نقش خود به عنوان کارگزاری به عنوان خدمات جانبی در دسترس مشتریان با ارزش خالص بالا در کنار بسیاری از خدمات دیگر مانند برنامه ریزی بازنشستگی یا مدیریت دارایی استفاده کنند. نمونه هایی از یک کارگزار خدمات کامل ممکن است پیشنهادات شرکت‌هایی مانند مورگان استنلی، گلدمن ساکس یا حتی بانک آمریکا مریل لینچ را شامل شود.

شرکت‌های کارگزاری بزرگ‌تر معمولا فهرستی از سهام قابل خرید شرکت‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. آن‌ها این کار را برای کمک به کاهش هزینه‌های ناشی از کارمزد مبادلات و هم‌چینین فراهم کردن امکان دسترسی سریع به سهم‌های محبوب انجام می‌دهند. سایر شرکت های کارگزاری با خدمات کامل در واقع کارگزاری‌های نماینده مشتری هستند. این بدان معناست که آنها بر خلاف بسیاری از کارگزاران بزرگتر هیچ موجودی سهامی ندارند، اما به عنوان نماینده‌ی مشتریان خود عمل می کنند تا بهترین شرایط اجرای معاملات را برای آن‌ها به دست آورند.

در اواخر سال 2019 بسیاری از کارگزاران تخفیف‌دار تغییر قابل‌توجهی در مدل کسب‌وکار خود ایجاد کردند که شامل عدم دریافت کمیسیون در برخی یا تمام معاملات سهام آن‌ها می‌شد. برخی از این کارگزاران تخفیف‌دار عبارت بودند از Fidelity، CharlesSchwab ،E-Trade ،InteractiveBrokers و Robinhood. شرکت‌های تجاری اختصاصی که به ‌عنوان کارگزار ثبت شده‌اند ممکن است خدمات خود به ‌عنوان کارگزاری را تبلیغ نکنند، اما از ثبت تجاری خود به عنوان کارگزاری به‌ گونه‌ای استفاده کنند که به جزء جدایی ناپذیر کسب‌وکار آن‌ها تبدیل شود.

درحالی‌که بانک‌ها یا شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است میزهای معاملاتی اختصاصی در شرکت خود داشته باشند. شرکت‌های تجاری اختصاصی معمولا شرکت‌های به نسبت کوچکی هستند. نمونه‌هایی از شرکت‌های تجاری اختصاصی مستقل عبارتند از SMBCaptial ،JaneStreetTrading و FirstNewYork.