۰ نفر

صندوق های قابل معامله در بورس اوراق قرضه چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن ها

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۵۴
کد خبر: 710255
صندوق های قابل معامله در بورس اوراق قرضه چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن ها

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه مشابه صندوق‌های قابل معامله در بورس های اصلی به صورت غیرفعال مدیریت و معامله می شوند. این امر با افزایش نقدینگی و شفافیت در مواقع بحرانی به ثبات بازار کمک می کند.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه صندوق های قابل معامله در بورس هستند که در اوراق بهادار مختلفی با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه شرکتی یا اوراق خزانه سرمایه گذاری می کنند.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه به سرمایه گذاران عادی اجازه می دهند تا به روشی ارزان قیمت سودی منفعلانه از شاخص های معیار اوراق قرضه دریافت کنند.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه برای انواع مختلف اوراق قرضه، از جمله اوراق بهادار خزانه‌داری، شرکت ها، اوراق بهادار قابل تبدیل و اوراق با نرخ شناور در دسترس هستند.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه اوراق قرضه را با تاریخ سررسید پلکانی انتخاب می‌کنند.

سرمایه گذاران باید خطرات صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه از جمله تأثیر تغییرات نرخ بهره را درک کنند.

مبانی اوراق قرضه ETF

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه برخلاف اوراق قرضه منفرد که کارگزاران اوراق قرضه در فرابورس به فروش می‌رسانند در طول روز در صرافی‌های متمرکز معامله می شوند.  ساختار اوراق قرضه متعارف، پیدا کردن اوراق قرضه با قیمت جذاب را برای سرمایه گذاران دشوار می سازد. صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه با معامله در شاخص های اصلی مانند بورس نیویورک (NYSE) این مشکل را برطرف می کنند.

به این ترتیب، این صندوق‌ها ممکن است فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم کنند تا با سهولت و شفافیت معاملات سهام، از تغییرات بازار اوراق قرضه استفاده کنند. صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه نقدشوندگی بیشتری نسبت به اوراق قرضه منفرد و صندوق های مشترک دارند که تنها برحسب یک قیمت در روز و پس از بسته شدن بازار معامله می‌شوند. هم‌چنین در مواقع بحرانی سرمایه‌گذاران می‌توانند سبد اوراق قرضه را معامله کنند، حتی اگر بازار اوراق قرضه پایه‌ی آن عملکرد خوبی نداشته باشد.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه بهره‌ی اوراق قرضه را به صورت ماهانه توزیع می‌کنند در حالی که هرگونه سود ناشی از سرمایه‌گذاری به شکل سالانه پرداخت می شود. این سود سالیانه برای اهداف مالیاتی همانند درآمد یا سود سرمایه در نظر گرفته می شود. با این حال، کارایی مالیاتی صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه عامل مهمی نیست، زیرا سود سرمایه همانند بازده سهام نقش مهمی در بازده اوراق قرضه ندارد. علاوه بر این، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه به صورت جهانی در دسترس هستند.

مهم

هر دو صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما دارایی های موجود در صندوق ها و کارمزدی که از سرمایه گذاران اخذ می‌کنند ممکن است متفاوت باشد.

سال 2020  سال رکورد شکنی برای صندوق‌های قابل معامله در بورس های اوراق قرضه ایالات متحده بود. صندوق‌های قابل معامله در بورس های اوراق قرضه ایالات متحده در سال 2020 168 میلیارد دلار سودآوری داشتند. در اکتبر 2019، ارزش دارایی های  مدیریت شده‌ی صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه جهانی به بیش از 1 تریلیون دلار رسید و در اکتبر 2020، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه یکی سریع‌الرشدترین محصولات مالی در دسته‌ی دارایی‌های مدیریت شده بودند و ارزش آن‌ها به 1.4 تریلیون دلار رسید.

انواع صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه

صندوق‌های قابل معامله در بورس مختلفی برای زیربخش های مختلف وجود دارد که عبارتند از:

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق خزانه‌داری (مانند: SCHO, PLW)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه شرکتی (AGG, LKOR, SPLB)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق بی‌اعتبار (JNK, HYG)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق بین‌المللی (BNDX, IYH)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق دارای نرخ شناور (FLTR)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قابل تبدیل (ICVT)

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اهرم‌دار (TMF)

نکته

سرمایه گذارانی که مطمئن نیستند در چه نوع اوراق قرضه‌ای بایستی سرمایه گذاری کنند باید صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه کل بازار را در نظر بگیرند که در کل بازار اوراق قرضه ایالات متحده سرمایه گذاری می کنند.

مزایا و معایب صندوق‌های قابل معامله در بورس اوراق قرضه

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه بسیاری از ویژگی های اوراق قرضه منفرد از جمله پرداخت بهره عادی را ارائه می دهند. یکی از مهمترین مزایای مالکیت اوراق قرضه، امکان دریافت سود ثابت مطابق برنامه منظم است. پرداخت این بهره‌ها معمولا هر شش ماه یکبار انجام می شود. در مقابل، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه دارایی‌هایی با تاریخ سررسید متفاوت را نگهداری می‌کنند. بنابراین، در هر زمان معین ممکن است زمان پرداخت بهره برخی از اوراق قرضه موجود در سبد فرا برسد. به همین دلیل، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه بهره سرمایه‌گذاری را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنند در حالی که مبلغ بهره‌ی پرداختی در هر ماه ممکن است تغییر کند.

دارایی های صندوق به طور مداوم در حال تغییر هستند و به تاریخ سررسید نمی رسند. در عوض، اوراق قرضه با رسیدن به تاریخ انقضا یا خروج از محدوده سنی هدف صندوق خرید و فروش می شوند. چالش اصلی مدیر  صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه حصول اطمینان از این مسئله است که این صندوق‌ها علیرغم کمبود نقدینگی در بازار اوراق قرضه شاخص مربوطه خود را به شیوه ای مقرون به صرفه دنبال کنند. اکثر اوراق قرضه تا سررسید نگهداری می شوند، بنابراین بازار ثانویه فعالی معمولاً برای آنها در دسترس نیست. این امر تضمین وجود اوراق قرضه با قدرت نقدشوندگی کافی در صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه را برای دنبال کردن شاخص است دشوار می سازد. این چالش در مورد اوراق قرضه شرکتی بزرگتر از اوراق قرضه دولتی است.

عرضه‌کنندگان صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه با استفاده از نمونه‌گیری معرف مشکل نقدینگی را حل می‌کنند، این روش صرفا به معنای دنبال کردن تنها تعداد کافی از اوراق قرضه برای نمایش عملکرد شاخص است. اوراق قرضه استفاده شده در نمونه‌گیری معرف معمولا بزرگترین و نقدشونده‌ترین اوراق در شاخص هستند. با توجه به قدرت نقدشوندگی اوراق قرضه دولتی، در هنگام استفاده از صندوق‌های معامله در بورس اوراق قرضه‌ی دولتی خطاهای دنبال کردن شاخص کم‌تر مشکل‌ساز می‌شوند.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه گزینه‌ای عالی برای بهره‌بردن از بازار اوراق قرضه هستند، اما برخی محدودیت های واضح نیز برای انجام این کار وجود دارد.  چرا که اولا سرمایه گذاری اولیه سرمایه گذار در صندوق‌های قابل معامله در بورس بیشتر از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه منفرد در معرض خطر است. از آنجا که صندوق‌های قابل معامله در بورس اوراق قرضه هرگز به سررسید خود نمی‌رسند، تضمینی وجود ندارد که اصل مبلغ به طور کامل بازپرداخت شود. علاوه بر این، افزایش نرخ بهره نیز به قیمت صندوق‌های قابل معامله در بورس مانند اوراق قرضه منفرد آسیب می رساند. با این حال، از آنجاکه صندوق‌های قابل معامله در بورس هیچ‌گاه به تاریخ سررسید نمی‌رسند، کاهش ریسک نرخ بهره بر آن‌ها دشوارتر است.

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه در مقابل صندوق های سرمایه گذاری مشترک اوراق قرضه در مقابل صندوق‌های اوراق قرضه پلکانی

تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید صندوق اوراق قرضه یا صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه معمولاً به هدف سرمایه گذار از سرمایه گذاری بستگی دارد. اگر به دنبال مدیریت فعال هستید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. اگر قصد خرید و فروش مکرر دارید، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه انتخاب مناسبی هستند. برای سرمایه‌گذاران بلندمدت که به دنبال خرید و نگهداری دارایی‌ها می‌باشند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اوراق قرضه و صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند، اما بهتر است در مورد دارایی‌های هر صندوق تحقیقات لازم را انجام دهید.

اگر شفافیت برای شما مهم است، صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه به شما اجازه می دهند که دارایی های موجود در صندوق را در هر لحظه مشاهده کنید. با این حال، اگر نگران عدم امکان فروش سرمایه گذاری خود در صندوق‌های قابل معامله در بورس به دلیل کمبود خریداران در بازار هستید، ممکن است صندوق اوراق قرضه انتخاب بهتری باشد زیرا می توانید دارایی های خود را به صادرکننده صندوق بفروشید. در اینجا نیز مانند بسیاری از تصمیمات سرمایه گذاری دیگر مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و با کارگزار یا مشاور مالی خود صحبت کنید.

نقدینگی و شفافیت صندوق‌های قابل معامله در بورس نسبت به صندوق‌های پلکانی اوراق قرضه غیرفعال برتری مزایای خاصی را دارند. صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه توزیع ریسک فوری و دیرش ثابتی را ارائه می دهند به این معنی که سرمایه گذار برای تشکیل سبد اوراق قرضه با در آمد ثابت و کسب درآمد از آن تنها به انجام یک معامله نیاز دارد. صندوق‌های نردبانی اوراق قرضه که نیاز به خرید اوراق قرضه منفرد دارند فاقد چنین مزیت لوکسی هستند.

یکی از معایب صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه این است که هزینه مستمری را برای مدیریت دارایی‌های صندوق دریافت می کنند. در حالی که اسپردهای کمتر معامله‌ی صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه تا حدودی به جبران این نقطه ضعف کمک می کنند اما این مشکل همچنان در استراتژی خرید و نگهداری بلندمدت به جای خود باقی است. مزیت اسپرد معامله اولیه صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه در طول زمان با کارمزد سالانه مدیریت دارایی‌های صندوق از بین می رود. دومین عیب این صندوق‌ها این است که هیچ انعطاف‌پذیری خاصی برای ایجاد چیزی منحصر به فرد برای سبد اوراق قرضه وجود ندارد. برای مثال، اگر سرمایه‌گذار به دنبال درآمد بالایی باشد یا اصلاً خواستار درآمد فوری نباشد، ممکن است صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه گزینه‌ی مناسبی برای وی نباشند.

سوالات متداول

 آیا صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه مانند اوراق قرضه هستند؟

خیر. صندوق‌های قابل معامله در بورس سرمایه گذاری های تلفیقی در طیف وسیعی از اوراق بهادار هستند. سرمایه گذاران می توانند صندوق‌های قابل معامله در بورس را مانند سهام در کارگزاری‌ها خرید و فروش کنند، و صندوق‌های قابل معامله در بورس های اوراق قرضه قیمت سبد اوراقی را که معرف آن هستند دنبال می‌کنند.

آیا صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه سرمایه گذاری خوبی هستند؟

بیشتر سرمایه گذاران باید مقداری از سرمایه‌ی خود را به اوراق قرضه اختصاص دهند. صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه نسبت به صندوق های سرمایه گذاری مشترک اوراق قرضه قدرت نقدشوندگی بیشتری دارند و مقرون به صرفه تر هستند و دارایی های اوراق قرضه متنوعی را در طیفی از انواع اوراق قرضه، از اوراق خزانه داری ایالات متحده گرفته تا اوراق قرضه بی‌اعتبار ارائه می دهند.

آیا صندوق‌ های اوراق قرضه به سهامداران بهره یا سود پرداخت می کنند؟

صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه بر اساس درآمد حاصل از بهره‌ی اوراق قرضه‌ی نگهداری شده در سبد سود ماهانه به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.

استراتژی انتخاب پلکانی صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه چیست؟

در استراتژی انتخاب پلکانی، برای کاهش ریسک نرخ بهره اوراق قرضه با سررسیدهای مختلف انتخاب می‌شوند.  این کار را می توان با اوراق قرضه منفرد انجام داد اما انجام آن در صندوق‌ های قابل معامله در بورس اوراق قرضه با دیرش متفاوت نیز ممکن است.