۰ نفر

هیئت امنا کیست و نحوه کارکرد آن ها چگونه است؟

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
کد خبر: 710216
هیئت امنا کیست و نحوه کارکرد آن ها چگونه است؟

هیئت امنا معمولاً شامل افراد اصلی درگیر در مدیریت یک سازمان است. افراد دیگری ممکن است بر اساس تخصص و تجربه خود در زمینه های مربوط به مدیریت سازمان منصوب یا انتخاب شوند. هیئت مدیره اغلب ترکیبی از متولیان داخلی و خارجی خواهد داشت.

هیئت امنا شبیه به هیئت مدیره است و ممکن است در برخی از سازمان ها همانند هیئت مدیره عمل کند. هیئت امنا بیشتر در سازمان های خصوصی یافت می شود. نهادهای دارای هیئت امنا عبارتند از بانک های پس‌انداز مشترک، دانشگاه ها، موقوفات دانشگاهی، موزه های هنری و انجمن ها.

عبارت هیئت امناء اغلب ممکن است به صورت مترادف هیئت مدیره، هیئت حاکمه یا هیئت شورا استفاده شود. برخی از نهادها مانند شرکت های دولتی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک ممکن است مطابق مقررات صنعت مربوط به خود الزاماتی در زمینه‌ی نظارت و تعهدات هیئت امنا داشته باشند. در برخی موارد، هیئت امنا ممکن است یک گروه ویژه باشد که وظیفه مدیریت بخش تعیین شده‌ای از یک سازمان جامع را بر عهده دارد.

چارچوب عملکرد هیئت امنا معمولاً توسط تعهدات نظارتی و دستورالعمل نهادی مشخص شده در آیین نامه  سازمان تعیین می شود. هیئت امنا می تواند از سه تا 30 نفر تشکیل شده باشد. هیئت‌های امنا اغلب به کمیته‌های فرعی تقسیم می‌شوند که می‌توانند به مدیریت مناطق هدفمند یک نهاد کمک کنند و در عین حال به تفکیک قدرت کمک کنند.

هیئت امنا غالباً مسئول نگهداری وجوه، دارایی ها یا اموالی دیگران به شکل امانی است و مطابق وظیفه امانت‌داری خود موظف به محافظت از آنها است. دو نهاد پیشرو که از ساختار هیئت امنا استفاده می کنند عبارتند از موقوفات دانشگاهی و بانک های پس انداز مشترک.

نکات کلیدی

هیئت امنا مسئولیت مدیریت یک سازمان را بر عهده دارد.

متولیان، بهترین منافع ذینفعان را تضمین می کنند

هیئت امنا مشابه هیئت مدیره است، اما معمولا در سازمان های خصوصی مشاهده می‌شود.

موقوفات دانشگاه

هر موقوفه دانشگاهی ممکن است دارای هیئت امنای ویژه‌ای باشد که مسئولیت نظارت و مدیریت مجموعه ای از دارایی ها به نام وقفیات را بر عهده دارد. هیئت امنا مسئولیت امانتداری مدیریت وجوه موقوفه به نفع همه ذینفعان را برعهده دارد. هیئت امنا ممکن است با استفاده از خدمات مدیران نهادی مختلف در زمینه‌ی مدیریت دارایی های موقوفه، دارایی های آن را در طیفی از ابزارهای مالی مختلف سرمایه گذاری کند. همچنین ممکن است هیئت امنا تصمیم بگیرد که با یک مدیر سازمانی واحد در ساختار حساب جداگانه‌ای همکاری کند یا خود وظایف کامل مدیریت دارایی ها را بر عهده بگیرد. صرف نظر از ساختار سبد دارایی موقوفه، هیئت امنا در زمینه‌ی اتخاذ کلیه تصمیمات سرمایه گذاری موقوفه مسئولیت امانتداری برعهده دارد.

بانک های پس انداز مشترک

بانک های پس انداز مشترک دارای هیئت امنایی هستند که وظیفه‌ی آن‌ها تضمین توجه و محافظت مدیریت بانک از منافع سپرده گذاران، وام گیرندگان و اعضای جامعه ای است که در آن خدمت می کنند. هیئت امنا موظف است اطمینان حاصل کند که سپرده‌های مشتریان تضمین شده‌اند و به روشی ایمن سرمایه‌گذاری شده‌اند، سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود و اصل سرمایه مشتریان در صورت درخواست در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.