۰ نفر

ضمانت نامه بانکی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲۰:۰۶
کد خبر: 709217
ضمانت نامه بانکی چیست؟ بررسی چند نمونه از آن

ضمانت نامه بانکی زمانی است که موسسه وام دهنده تضمین کند در صورت عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده، زیان وام را پوشش خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،اگر بدهکار نتواند بدهی خود را تسویه کند، بانک آن را پوشش خواهد داد. ضمانت نامه‌های بانکی به مشتریان یا بدهکاران امکان خرید کالاها، تجهیزات یا اخذ وام را اعطا می‌کند.

نکات کلیدی

طرفین وام، برای معاملات بین‌المللی و فرامرزی از ضمانت‌های مستقیم استفاده می‌کنند.

ضمانت‌نامه ریسک بیشتری را برای وام‌دهنده ایجاد می‌کند، بنابراین وام‌هایی که با چنین ضمانت‌هایی تضمین شده‌اند با هزینه یا نرخ بهره بیشتری همراه خواهند بود.

آشنایی با ضمانت نامه های بانکی

ضمانت نامه بانکی زمانی است که موسسه وام دهنده تضمین کند که در صورت عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده، زیان وام را پوشش خواهد داد. این ضمانت‌نامه‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا کالاها و تجهیزاتی را که در شرایط دیگر توانایی خرید آن‌ها را ندارند خریداری کنند و به همین دلیل به رشد کسب‌وکارها و ترویج فعالیت‌های کارآفرینی کمک کنند.

ضمانت نامه های بانکی انواع مختلفی دارند که ضمانت نامه‌های مستقیم و غیرمستقیم را شامل می شوند. بانک ها معمولاً از ضمانت نامه های مستقیم در فعالیت‌های تجاری خارجی یا داخلی استفاده می کنند و آن‌ها را به طور مستقیم برای گروه‌های ذینفع صادر می کنند. ضمانت‌های مستقیم زمانی استفاده می‌شوند که امنیت بانک متکی به وجود، اعتبار و قابلیت اجرای تعهد اصلی متکی نباشد.

مهم: ضمانت نامه بانکی زمانی است که موسسه وام دهنده تعهد می‌کند در صورت عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده، زیان وام را پوشش خواهد داد.

افراد غالباً ضمانت‌نامه‌های مستقیم را برای انجاک معاملات بین‌المللی و فرامرزی انتخاب می‌کنند چرا که این ضمانت‌نامه‌های به راحتی با نظام‌ها و رویه‌های حقوقی خارجی سازگارپذیر هستند و به الزامات رسمی نیازی ندارند.

ضمانت‌های غیرمستقیم اغلب در کسب‌وکار صادرات استفاده می‌شوند، به ویژه زمانی که سازمان‌های دولتی یا نهادهای دولتی ذینفع اصلی این ضمانت‌نامه‌ها باشند. بسیاری از کشورها بانک ها و ضامن های خارجی را به دلیل مسائل قانونی یا سایر الزامات رسمی نمی پذیرند. به کمک ضمانت نامه‌های غیرمستقیم، فرد می‌تواند از یک بانک فرعی که معمولاً یکی از بانک‌های خارجی دارای دفتر مرکزی در کشور محل اقامت فرد ذینفع است استفاده کند.

نمونه هایی از ضمانت نامه های بانکی

ضمانت نامه‌ های بانکی به دلیل ماهیت کلی خود انواع مختلفی دارند:

ضمانت پرداخت به فروشنده اطمینان خاطر می دهد که قیمت خرید در تاریخ تعیین شده پرداخت خواهد شد

ضمانت نامه پیش پرداخت همانند وثیقه‌ای برای بازپس گرفتن مبلغ پیش پرداخت خریدار زمانی که فروشنده کالای مشخص شده را طبق قرارداد عرضه نمی‌کند عمل می کند.

اوراق قرضه اعتباری به عنوان وثیقه‌ای برای بازپرداخت وام عمل می کند.

ضمانت اجاره به عنوان وثیقه‌ای برای پرداخت مبلغ قرارداد اجاره عمل می کند.

حواله پرداخت تایید شده نوعی تعهد غیرقابل لغو است که در آن بانک مبلغ مشخصی را در تاریخ معینی از طرف مشتری به فرد ذینفع می پردازد.

ضمانت‌نامه انجام تعهدات همانند وثیقه‌ای برای هزینه‌هایی عمل می‌کند که خریدار در صورت عدم ارائه کالاها یا خدمات مطابق شرایط توافق شده در قرارداد متحمل می‌شود

ضمانت نامه کیفی به عنوان وثیقه ای عمل می کند که ارائه‌ی کالاهای سفارش داده شده را مطابق شرایط توافق شده تضمین می‌کند.

به عنوان مثال، شرکت A رستوران جدیدی است که می خواهد 3 میلیون دلار تجهیزات آشپزخانه خریداری کند. فروشنده تجهیزات از شرکت A می خواهد که قبل از ارسال تجهیزات به این شرکت ، ضمانت نامه بانکی برای پوشش هزینه ارسال این تجهیزات ارائه کند.  بدین ترتیب شرکت A از موسسه وام‌دهی خاصی که حساب‌های نقدی خود را در آن نگهداری می‌کند ضمانت‌نامه بانکی درخواست می‌کند. بدین ترتیب بانک اساساً قرارداد خرید را مشترکا با فروشنده امضا می کند.

بانک جهانی نیز برنامه‌های ضمانت‌نامه بانکی ارائه می‌کند. تضمینات وام پروژه‌محور بانک جهانی امنیت وام‌دهندگان تجاری را در برابر نکول وام یا ناتوانی دولت‌ها از اجرای تعهدات کاری خود حفظ می‌کنند.