۰ نفر

گواهی مبدأ (CO) چیست و انواع آن کدام اند؟

۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۲۷
کد خبر: 708504
گواهی مبدأ (CO) چیست و انواع آن کدام اند؟

گواهی مبدأ حاوی اطلاعات مربوط به محصول، مقصد و کشور صادرکننده آن است. به عنوان مثال، ممکن است کالایی دارای علامت «ساخت ایالات متحده آمریکا» یا «ساخت چین» باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، گواهی مبدا که ارائه آن برای تجارت فرامرزی در بسیاری از قراردادهای معاهده‌ای الزامی شده است، سند مهمی به حساب می‌آید زیرا ممکن است به تعیین کالاهای خاصی که واجد شرایط واردات شناخته می‌شوند یا کالاهایی که مشمول عوارض هستند، کمک کند.

نکات کلیدی

گواهی مبدا (CO) کشور مبدای را که کالای وارداتی از آن آمده است، ثبت می کند.

ارائه گواهی مبدا اغلب توسط کشورهای واردکننده اجباری و در لزوم ارائه آن در موافقت نامه های تجاری گنجانده می شود، زیرا در صورت وجود عوارض مالیات از این سند برای اخذ عوارض واردات مناسب از کالای وارداتی مربوطه استفاده می شود.

گواهی مبدا ممکن است به صورت کاغذی یا دیجیتال وجود داشته باشد و باید توسط اتاق بازرگانی یا سازمان گمرک تایید شود.

گواهی مبدا ترجیحی نسخه های چکیده‌ای هستند که فقط در حضور توافق نامه یا معاهده تجارت آزاد بین کشورها استفاده می شوند.

آشنایی با گواهی مبدا (COs)

مقامات گمرکی انتظار دارند که گواهی مبدا در سند مستقلی جدا از صورتحساب تجاری یا فهرست کالاهای بسته بندی شده ارائه شود. مقامات گمرکی در این کشورها هم‌چنین انتظار دارند که صادرکننده محصولات گواهی مبدا را امضا کرده باشد، این امضا در دفاتر ثبت رسمی تایید و امضا شده باشد و سند متعاقباً توسط اتاق بازرگانی امضا و مهر شود. در برخی موارد، سازمان گمرکی کشور مقصد ممکن است مدرکی را دال بر بررسی و تایید گواهی مبدا توسط اتاق بازرگانی خاصی درخواست کند. اتاق های بازرگانی معمولاً فقط اسنادی را تأیید می کنند که قابل تأیید باشد. با این حال، اگر به اتاق بازرگانی اظهارنامه ای مبنی بر تأیید جزئیات تجاری محموله ارائه شود که تایید صحت آن برای این اتاق امکان‌پذیر نیست، این اتاق بازرگانی بایستی به مهر کردن سند تأیید کننده موقعیت و هویت امضاکننده، اکتفا کند.

مدرک بازبینی و تایید گواهی مبدا معمولاً به مهر برجسته اتاق و امضای نماینده مجاز آن محدود می‌شود. برخی از کشورها به تدریج به پذیرش گواهی های مبدا صادر شده به شکل الکترونیکی که توسط اتاق بازرگانی نیز به صورت الکترونیکی امضا می‌شوند، روی می‌آورند.

هم‌چنین، خریدار نیز ممکن است در فهرست مدارک لازمی که در اعتبار اسنادی ذکر می‌شود، ارائه گواهی مبدأ را الزامی ساخته باشد. در اعتبار اسنادی هم‌چنین ممکن است گواهینامه های اضافی یا زبانی که باید برای مطابقت گواهی مبدأ با شرایط ذکر شده در آن به کار رفته باشد نیز مشخص شده باشد.

با داشتن گواهی مبدا الکترونیکی (eCO)، می توانید مدارک مورد نیاز را به صورت آنلاین ارسال کنید و در کمتر از یک روز گواهی الکترونیکی مهر شده توسط اتاق بازرگانی را دریافت کنید یا یک شبه گواهی کاغذی تسریع شده دریافت کنید.

انواع گواهی مبدا

هیچ فرم استانداردی برای ارائه گواهی مبدا (CO) در تجارت جهانی وجود ندارد، اما هر گواهی مبدای که معمولاً توسط صادرکننده کالا تهیه می شود، حداقل بایستی دارای جزئیات اولیه در مورد محصول در حال ارسال، کد تعرفه، نام صادرکننده و واردکننده و کشور مبدا باشد. صادرکننده با آگاهی از الزامات خاص کنترل مرزی در کشور واردکننده، این جزئیات را در گواهی مبدا ثبت می کند، آن را به تایید یک اتاق بازرگانی می‌رساند و فرم را همراه با محموله ارسال می کند. جزئیات اطلاعات لازم به نوع کالایی که صادر می شود و مقصدی که به آن ارسال می‌شود بستگی دارد.

دو نوع اصلی گواهی مبدا غیر ترجیحی و ترجیحی هستند.

گواهی‌های مبدا غیر ترجیحی

گواهی‌های مبدا غیر ترجیحی که به عنوان «گواهی‌های مبدا معمولی» نیز شناخته می شوند، نشان می دهند که کالاها تحت ترتیبات تجاری بین کشورها واجد شرایط کاهش تعرفه یا رفتار معاف از تعرفه نیستند.

اگر یک کشور صادرکننده معاهده یا قرارداد تجاری خاصی را با کشور واردکننده نداشته باشد، معمولا به گواهی مبدا معمولی نیاز خواهد بود. هم‌چنین، اگر یک محصول خاص در حال ارسال از معافیت تعرفه حذف شده باشد، باید با استفاده از گواهی مبدا معمولی نیز معرفی شود.

گواهی مبدا ترجیحی

گواهی مبدا ترجیحی نشان دهنده وجود یک توافق تجارت آزاد یا کاهش تعرفه بین کشورها است. به عنوان مثال، صادرات بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا تحت قرارداد تجارت آزاد USMCA معاف از تعرفه است و از گواهی مبدا ترجیحی برای این کار استفاده می‌شود. در این موارد و موارد مشابه، به جای گواهی مبدا از صورتحساب تجاری یا بارنامه استفاده می شود.

در ایالات متحده، نظام ترجیحات عمومی (GSP) که کنگره در سال 1974 برای ترویج توسعه اقتصادی کشورهای فقیر تصویب کرد، عوارض هزاران کالای وارداتی از بیش از صد کشور دارای وضعیت ترجیحی را حذف کرد.

کشورهایی مانند بولیوی، کامبوج، هائیتی، نامیبیا و پاکستان به همراه بسیاری از کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه دیگر در حال حاضر در این فهرست قرار دارند. اتحادیه اروپا (EU) و دیگر کشورهای سراسر جهان نسخه های خاص خود را از نظام ترجیحات عمومی دارند که عمدتاً برای تقویت رشد اقتصادی از طریق تجارت با کشورهای دوست آن‌ها طراحی شده‌اند.

گواهی مبدا در توافقنامه تجارت آزاد

توافق‌نامه‌های تجارت آزادی که ایالات متحده با سایر کشورها منعقد کرده است ممکن است نیاز به صدور فرم خاصی از سوی صادرکننده به‌عنوان گواهی مبدأ داشته باشند که محصولات آن‌ها را واجد شرایط دریافت نرخ عوارض ترجیحی می‌سازد. نمونه‌هایی از این فرم‌ها را می‌توانید در تارنمای گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، export.gov، یا تارنماهای گمرک یا اتاق بازرگانی کشور مقصد پیدا کنید.

علاوه بر این، تارنماهای ارائه دهنده راهکارهای ارسال محموله نیز به شما اجازه می‌دهند نمونه‌هایی از گواهی های مبدا برای کشورهای استرالیا، کشورهای عضو معاهده CAFTA-DR، شیلی، کلمبیا، کره و کشورهای عضو معاهده USMCA (که جایگزین نفتا شد) را دانلود کنید.

مراحل اخذ گواهی مبدأ کاغذی

صادرکننده ای که نیاز به صدور گواهی مبدا دارد باید طبق اتاق بازرگانی محلی خود مراحل زیر را دنبال کند:

سوگندنامه مناسب را تکمیل و محضری کنید.

از میان صورتحساب سازنده محصول یا صورتحساب تجاری یکی را ارائه دهید که نشان دهد کالاهای شما در کجا تولید شده‌اند.

فرم گواهی مبدأ را پر کنید.

سوگندنامه محضری، سند گواهی مبدأ و صورتحساب‌های مربوطه را به اتاق بازرگانی خود ارسال کنید.

مشخص کنید که می خواهید کدام اسناد در این اتاق مهر شوند.

معمولاً برای مهر کردن گواهی مبدا بایستی هزینه ای بپردازید- اما اگر عضو اتاق بازرگانی باشید ، ممکن است این هزینه کاهش یابد. این هزینه انگیزه برای عضو شدن در این اتاق‌ها ایجاد می‌کنند.

چه اطالعاتی در گواهی مبدا ثبت می‌شوند؟

گواهی مبدا معمولاً حاوی اطلاعات زیر است.

نام و اطلاعات تماس تولید کننده محصول از جمله کشور مبدا

نام و اطلاعات تماس نماینده صادرکننده

نام و اطلاعات تماس گیرنده یا نماینده واردکننده

شرح کالا(ها)، شامل کدهای محصول مناسب (معروف به کدهای HS)

مقدار، اندازه و وزن کالاها

شماره باربرگه یا بارنامه

وسیله حمل و نقل کالاها و اطلاعات مسیر ارسال

یک صورتحساب تجاری دارای تاریخ پرداخت

هرگونه یادداشت یا اظهارنامه‌های اضافی

چگونه می‌توان گواهی مبدا را دریافت کرد؟

گواهی مبدا (CO) توسط صادرکننده کالا صادر و پر می شود. گواهی مبدا ممکن است قبل از ارسال توسط اتاق بازرگانی تایید شود.

آیا می توانم گواهی مبدا خود را ایجاد کنم؟

فقط صادرکنندگان می توانند گواهی مبدا صادر کنند. با اتاق بازرگانی محلی خود (یا مرجع مشابه) تماس بگیرید تا در این فرآیند به شما کمک کنند و بفهمید که برای تأیید آنها به چه چیزی نیاز دارید.