۰ نفر

منظور از بازده متوسط دارایی‌ ها (ROAA) چیست؟​

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵
کد خبر: 708485
منظور از بازده متوسط دارایی‌ ها (ROAA) چیست؟​

گاهی اوقات، بازده متوسط دارایی‌ ها به جای بازده دارایی ها (ROA) استفاده می شود، اگرچه در محاسبات بازده دارایی‌ها اغلب به جای میانگین دارایی ها از دارایی های جاری استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بازده متوسط دارایی ها (ROAA) نشان می دهد که چگونه شرکت‌ها از دارایی های خود برای تولید سود استفاده می کنند و بیشترین کارایی آن در زمان مقایسه شرکت های مشابه در صنعت یکسان است.

در معادله بازده متوسط دارایی‌ ها از میانگین دارایی ها برای ثبت هرگونه تغییر قابل توجه مانده دارایی ها در طول دوره تحت بررسی استفاده می‌شود.

بازده متوسط دارایی‌ های شرکت‌هایی که پیشاپیش روی تجهیزات و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند معمولاً پایین‌تر از شرکت‌های دیگر است.

آشنایی با بازده متوسط دارایی ها (ROAA)

بازده متوسط دارایی ها (ROAA) نشان می دهد که شرکت‌ها در استفاده از دارایی های خود برای کسب سود چقدر کارآمد عمل می‌کنند و همچنین استفاده از آن هنگام ارزیابی شرکت های همتا در صنعت یکسان مفید است. برخلاف بازده سرمایه سهامداران که بازده دلارهای سرمایه‌گذاری شده و انباشته شده را اندازه‌گیری می‌کند، بازده متوسط دارایی‌ ها بازده دارایی‌های خریداری‌شده با استفاده از آن دلارها را محاسبه می‌کند.

نتیجه بازده متوسط دارایی‌ ها بسته به نوع صنعت بسیار متفاوت است و بازده متوسط دارایی‌ های شرکت هایی که مقدار زیادی پول را در تجهیزات و سایر دارایی ها سرمایه گذاری می کنند، کمتر از شرکت‌های دیگر خواهد بود. هر نسبت 5% یا بهتر به طور کلی بازده مطلوبی در نظر گرفته می شود.

این نسبت نشان می دهد که شرکت‌ها با چه مهارتی از دارایی های خود برای تولید سود استفاده می‌کنند. بازده متوسط دارایی‌ ها با محاسبه درآمد خالص و تقسیم آن بر میانگین کل دارایی ها محاسبه می شود. نسبت نهایی به صورت درصدی از میانگین کل دارایی ها بیان می شود. معادله محاسبه این دارایی به شکل زیر این است:

درآمد خالص را در صورت سود و زیان که یک نمای کلی از عملکرد شرکت در یک دوره زمانی معین ارائه می دهد، می‌توان پیدا کرد. تحلیلگران می توانند برای یافتن دارایی های شرکت‌ها به ترازنامه آن‌ها نگاه کنند. بر خلاف صورت سود و زیان که ترازهای رو به رشد را در طول سال نشان می دهد، ترازنامه تنها یک تصویر لحظه‌ای در زمان ارائه می‌دهد. ترازنامه یک نمای کلی از تغییرات ایجاد شده در یک دوره زمانی خاص ارائه نمی‌کند، بلکه تغییرات در پایان دوره زمانی را نشان می‌دهد.

تحلیلگران برای دستیابی به معیار دقیق تری از بازده دارایی ها، ترجیح می‌دهند میانگین مانده دارایی ها را در ابتدا و انتهای دوره‌ای که برای تعریف درآمد خالص استفاده شده است، محاسبه کنند.

تحلیلگران اغلب از متوسط دارایی ها استفاده می کنند زیرا نوسانات تراز دارایی‌ها در طول سال در محاسبات میانگین لحاظ می‌شود و معیار دقیق تری از کارایی دارایی‌ها در یک دوره زمانی معین ارائه می دهد.

مثالی از بازده متوسط دارایی‌ ها

فرض کنید شرکت A در پایان سال 2 دارای 1000 دلار درآمد خالص است. تحلیلگری برای محاسبه بازده متوسط دارایی‌ ها تراز دارایی‌های این شرکت را از ترازنامه شرکت در پایان سال 1 استخراج و میانگین آن را با تراز دارایی های آن شرکت در پایان سال 2 محاسبه می‌کند.

اگر بازده دارایی ها فقط با استفاده از دارایی های پایان سال 1 محاسبه شود، در این صورت بازده 20٪ خواهد بود زیرا شرکت با دارایی های کمتر درآمد بیشتری کسب می کند. با این حال، اگر تحلیلگر با محاسبه دارایی‌های شرکت تنها در پایان سال 2 بازده دارایی ها را محاسبه کند، پاسخ 6٪ خواهد بود زیرا شرکت با دارایی های بیشتر درآمد کمتری کسب کرده است.

بازده متوسط دارایی‌ ها چه تفاوتی با بازده دارایی‌ها دارد؟

اگر در محاسبات بازده دارایی ها (ROA) از متوسط دارایی های استفاده شود، دو معیار ROA و ROAA یکسان خواهند بود. با این حال، اگر تحلیلگری فقط از دارایی های ابتدایی یا پایانی دوره استفاده کند (برخلاف میانگین)، آنگاه استفاده از بازده متوسط دارایی‌ ها تصویر دقیق تری ارائه می دهد زیرا میانگین دارایی ها تغییرات یا نوسانات دارایی ها را در یک دوره حسابداری هموار می کند.

متوسط دارایی ها چیست؟

در ترازنامه شرکت‌ها اغلب سطح میانگین یا ارزش میانگین دارایی های نگهداری شده در یک دوره حسابداری مانند یک فصل یا سال مالی گزارش می‌شود. متوسط دارایی‌ها اغلب به عنوان دارایی های آغازین منهای دارایی های پایانی تقسیم بر دو محاسبه می شود. این معیار به این دلیل محاسبه می‌شود که در هر روز، سطح واقعی دارایی‌های شرکت‌ها در جریان انجام فعالیت‌های کسب‌وکار پیوسته تغییر می‌کند. بنابراین میانگین معیار بهتری را ارائه می دهد.

بازده متوسط دارایی‌ ها چه تفاوتی با بازده کل دارایی ها (ROTA) دارد؟

بازده متوسط دارایی‌ ها مشابه بازده کل دارایی‌ها است، با این حال در محاسبات بازده متوسط دارایی‌ ها از درآمد خالص در صورت کسر استفاده می‌شود، در حالی که در محاسبات بازده کل دارایی‌ها از EBIT (درآمد قبل از کسر بهره و مالیات) در صورت کسر استفاده می‌شود. هر دو معیار از میانگین کل دارایی ها در مخرج کسر استفاده می کنند.