۰ نفر

تقسیم تهران به کجا رسید؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۴۸
کد خبر: 842611
تقسیم تهران به کجا رسید؟

در جلسه هیأت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحه تأسیس استان البرز تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفت تیر ۱۳۸۹ استان البرز به طور رسمی شکل گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پس از تشکیل استان البرز در غرب تهران، زمزمه جدایی شهرهای شرقی استان تهران به مرکزیت ورامین نیز شنیده می‌شد و امام جمعه موقت ورامین بارها در خطبه‌های نماز جمعه و نیز جلسات کارشناسی بر ضرورت انجام این کار تاکید کرد.

مطالبه تشکیل استان جدید در شرق تهران از چه زمانی مطرح شد؟

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در یکی از خطبه‌های نماز جمعه اوایل دهه ۹۰ اظهار کرد: این نقد را به مسؤولان عالی رتبه و استان داریم که شهرستان‌های استان تهران خاصه جنوب تهران در سایه پایتخت مورد غفلت جدی قرار گرفته‌اند و وعده‌های داده شده به این مناطق عملیاتی نشده است و به همین خاطر بارها گفته ایم تا زمانی که شهرستان‌های استان تهران گرفتار سایه سنگین پایتخت کشور باشند همین وضعیت ادامه خواهد داشتم، تأسیس استان خرداد یک ضرورت برای فریادرسی به مردم و شکوفایی اقتصادی و صنعتی منطقه است تا از این وضعیت خارج شویم.

کرج در زمان جدایی از تهران جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۳۷ هزار نفر داشت و جمعیت شهرستان ورامین آن زمان (شامل شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک) با احتساب اتباع خارجی ساکن در این منطقه حدود ۸۰۰ هزار نفر بود، که همین مساله مطالبات برای جدایی از تهران و نیاز به خدمت رسانی بهتر را بیش از پیش جدی می‌ساخت.

اما آن روزها در سال‌های پایانی دولت دوم محمود احمدی نژاد بودیم و محسن منصوری، معاون اجرایی فعلی رئیس جمهور فرماندار ورامین بود و به خوبی مطالبات مردم برای جدایی از تهران و لزوم ایجاد استان جدید در شرق تهران را درک می‌کرد.

صفر تا ۱۰۰ تشکیل استان تهران شرقی و غربی

ولی دولت وقت در آن روزها امکان ایجاد استان جدید را نداشت و وعده ایجاد فرمانداری ویژه به مردم ورامین داده شد، که این وعده نیز هیچگاه در آن دولت عملی نشد.

دولت حجت الاسلام حسن روحانی هم عزمی برای ورود در تقسیمات کشوری نداشت و بسیاری از مطالبات و وعده‌ها برای تقسیمات کشوری بر زمین ماند، تا در نهایت دولت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روی کار بیاید و بالاخره فرمانداری ویژه ورامین در جلسه مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمان تصدی محسن منصوری در استانداری تهران ابلاغ شود.

پس از آن و در دوره استانداری محسن منصوری در تهران هیأت وزیران در جلسه مورخ ۸ تیر ۱۴۰۱، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهریار در غرب استان تهران نیز موافقت کرد و اکنون مطالبه ایجاد سه استان در استان تهران به طور جدی مطرح شده است.

رئیس جمهور: باید در تقسیمات کشوری در استان تهران تجدید نظر شود

این بار گفته می‌شود، قرار است، استان تهران مرکزی به مرکزیت تهران باقی بماند و در شرق، استان تهران شرقی به مرکزیت ورامین و در غرب استان تهران غربی به مرکزیت شهریار تشکیل شود.

رئیس جمهور در سفر آبان ماه سال گذشته خود به شهریار به صراحت اعلام کرد: با توجه به توسعه شهرهای اندیشه، شهریار و دیگر شهرستان‌های اطراف باید در تقسیمات کشوری تجدیدنظر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha