۲ نفر

«اقتصاد آنلاین» گزارش می دهد

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار ۴۰ هزار تومان/ املاکی ها: بازار مسکن خود را پیدا نکرده است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۸
کد خبر: 842110
محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار ۴۰ هزار تومان/ املاکی ها: بازار مسکن خود را پیدا نکرده است

فعالان بازار مسکن اعلام می کنند قیمت مسکن هنوز خود را با دلار ۴۰ هزار تومانی عرضه می کند و این در حالیست که بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید با گذشت ۵۰ روز از سال اتفاق خاصی در بخش قیمت‌ مسکن رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ گزارش جدید بانک مرکزی از بازار مسکن نشان داد که حتی رکود حاکم بر بازار مسکن نیز نمی تواند این فرضیه را در اذهان ایجاد کند که احتمال دارد قیمت مسکن کاهش یابد. هر چند در گزارش جدید بانک مرکزی نشان داد که قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته یعنی اسفند ماه پارسال ۲ درصد افزایش دارد اما فعالان و کارشناسان مسکن معتقد هستند که این ۲ درصد افزایش گزارش شده از سوی بانک مرکزی نمی تواند ملاک تمام سطح شهر تهران برای رشد قیمت مسکن باشد.

آنان می گویند هنوز بازار مسکن خود را پیدا نکرده است و باید از خرداد ماه منتظر تغییر احتمالی قیمت مسکن باشیم.

برخی از املاکی های سطح شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» اعلام می کنند که چند روزی است که بازار مسکن در حال تطبیق خود با شرایط اقتصادی است و احتمال اینکه فروشندگان مسکن قیمت مسکن را تغییر دهند و فایل های فروش تغییرات قیمتی داشته باشد وجود دارد.

هنوز قیمت مسکن در شهر تهران خود را با قیمت ۵۰ هزار تومان و حتی ۶۰ هزار تومان تطبیق نداده است

یکی از مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن در حال حاضر با نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی خود را تطبیق داده است؟ گفت: هنوز قیمت مسکن در شهر تهران خود را با قیمت ۵۰ هزار تومان و حتی ۶۰ هزار تومان تطبیق نداده است و همچنان خود را با قیمت دلاری ۴۰ هزار تومان عرضه می کند.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران پیرامون معاملات مسکن شهر تهران، طی فروردین ۱۴۰۳، تعداد معاملات مسکن به ۱۵۰۸ فقره رسیده که بدون در نظر گرفتن معاملات فروردین سال ۱۳۹۹ (که متاثر از محدودیت‌های کرونایی بوده) کمترین تعداد معاملات مسکن فروردین‌ماه از سال ۱۳۸۹ تاکنون بوده است.

گفتنی است، کارشناسان اقتصادی و فعالان صنعت ساختمان معتقدند که افزایش بی‌رویه قیمت مسکن طی سال‌های گذشته اولا سبب شده تا افراد کمی قدرت خرید ملک داشته باشند و از طرفی نیز ثبات نسبی در اقتصاد نیز موجب شده خریدان سرمایه‌ای و سفته‌بازان ریسک ورود به بازاری که در سقف قیمتی است را نپذیرند.

داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن از رکود معاملاتی خود خارج شده است؟ گفت: میزان معاملات مسکن در تهران طی یک ماه گذشته کاهش ۷۵ درصدی داشته است. میزان معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته ۶هزار و۱۷۹ مورد بود این درحالیست که‌ میزان معاملات مسکن در فروردین‌ماه امسال به یک هزار و۵۰۸ مورد رسیده که یک روند کاهشی ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.

اجازه دهیم که بازار و مردم رفتار متناسب با نیاز خود را ایجاد کنند

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران در فروردین ماه گذشته ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با اسفند ماه رشد اندک ۲ دهم درصدی و در مقایسه با فروردین پارسال رشد ۲۲.۹ درصدی نشان می‌دهد ادامه داد: پیش بینی در خصوص قیمت مسکن، اجاره بهای مسکن و اینکه آیا مسکن هنوز خود را با دلار 40 هزار تومانی عرضه می کند اقدام ناپسندی است و باید اجازه دهیم که بازار و مردم رفتار متناسب با نیاز خود را ایجاد کنند.

بیگی نژاد در خصوص بازار اجاره مسکن و نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات بازار مسکن گفت: فعالیت دولت نشان می‌دهد که بیشترین سیاست دولت در بازار مسکن در بخش تنظیم‌گری و کنترل بازار مسکن به خصوص نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌ها بوده است. پس به اعتقاد بنده آثار تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالاً امسال نمایان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    مشکن با دلار ۱۰۰ هزار تومانی عرضه می شود
  • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    مسکن باید به عنوان کالای مصرفی خرید و فروش شود نه اینکه با آن تجارت کنند. بله دلالان مسکن و بازار باید هم به قیمت مسکن دامن بزنند نا سودهای بادآورده در مقابل بدبختی مردم به جیب بزنند. هنوز هم انتظار دارید پس از آن جهشهای وحشتناک مسکن و قیمتهای کاذب دلار آزاد و طرح ملی مسکن و ... باز هم خانه ها گران شود تا غیر مستقیم بیشتر از جیب مردم بدزدید
  • امیر IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    مسکن داره با دلار 150 یی معامله میشه دلار 40 تومنی ؟جدی میفرمایین؟
  • ت IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    ع ب زمان دلار ۴۰۰۰تومانی یه آپارتمان دو خوابه پنجاه میلیون بود الان همون آپارتمان شش تا هفت میلیارد ودلار ۵۸تومان قضاوت با شما الان خانه با دلار ۱۸۰هزغر تومانی قیمت میخوره