۱ نفر

چگونه عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهیم؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۲۳
کد خبر: 841423
چگونه عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهیم؟

سیستم کلاچ در خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قطعات برای انتقال قدرت بسیار اهمیت دارد. بدین ترتیب، عملکرد صحیح آن می‌تواند تأثیر فراوانی بر کارکرد خودرو و کلیه قطعات مرتبط با موتور و قدرت اتومبیل داشته باشد.

 اقتصاد آنلاین - مهسا زرگری؛ صفحه کلاچ، جزو پرمصرف‌ترین و البته پرکاربردترین قطعات در خودرو قرار دارد. به همین دلیل، عمر مفید صفحه کلاچ در خودرو کم است و لازم است در بازه‌های زمانی خاص آن را تعویض کنید تا مشکلات دیگری ایجاد نشود. در واقع، سلامت و صحیح کارکردن صفحه کلاچ تأثیر زیادی بر شتاب و کشش خودرو دارد و رانندگی را راحت‌تر و پیوسته‌تر می‌کند. یکی از دلایل افزایش اهمیت این قطعه مصرفی، گران شدن صفحه کلاچ، به خصوص با افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر است. همچنین، دستمزد تعویض صفحه کلاچ نیز معمولاً مبلغ قابل توجهی را در بر می‌گیرد.

با توجه به اهمیت دیسک و صفحه کلاچ در این مقاله، ما قصد داریم به نکات و جزئیات خاصی اشاره کنیم تا به سؤال رایج رانندگان درباره افزایش عمر مفید صفحه کلاچ خودرو پاسخ دهیم.

افزایش عمر صفحه کلاچ خودرو

انتقال نیرو از موتور خودرو به جعبه دنده گیربکس از طریق سیستم کلاچ انجام می‌شود. با کلاچ کردن، شما قادر خواهید بود بین جعبه دنده و موتور خودرو ارتباط برقرار کنید. کنترل کلاچ خودرو به این صورت است که شما با قرار دادن پای خود روی پدال کلاچ در زیر کف پا، کلاچ را غیرفعال می‌کنید. سپس با برداشتن پای خود از پدال کلاچ، آن را فعال و درگیر می‌کنید. در واقع، این عمل به شما اجازه می‌دهد دنده‌های خودرو را تعویض کنید و از خوردگی غیرمنظم دنده‌ها با یکدیگر جلوگیری کنید.

صفحه کلاچ در خودرو در واقع به همین شکل عمل می‌کند. اما در برخی موارد، ممکن است به لغزش صفحه کلاچ برخورد کنید. لغزش صفحه کلاچ علاوه بر افزایش استهلاک این قطعه، منجر به کاهش شتاب و سرعت خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت می‌شود. لغزش صفحه کلاچ به این معناست که در شرایطی که موتور قدرت زیادی تولید می‌کند، مانند در صعودی‌ها یا در حالت بارگیری سنگین، صفحه کلاچ قادر به انتقال نیرو به درستی نیست و لغزش می‌کند. این لغزش‌ها معمولاً باعث ساییدگی و کاهش عمر مفید صفحه کلاچ می‌شوند. باید توجه داشت که صفحه کلاچ همانند ترمزها و لاستیک‌های خودرو به عنوان قطعات مصرفی در نظر گرفته می‌شوند و به طور معمول تحت پوشش گارانتی خودروهای جدید قرار نمی‌گیرند.

یک وضعیت دیگر که می‌تواند منجر به کاهش عمر صفحه کلاچ خودرو شود، فشار زیاد و مداوم بر روی صفحه کلاچ است. اگر پای شما بیش از حد نزدیک به پدال کلاچ قرار دارد و فضای کافی برای قرار دادن پای چپتان دور از صفحه کلاچ وجود ندارد، می‌توانید با تنظیم موقعیت صندلی، موقعیت را بهتر تنظیم کنید. همچنین، می‌توانید پای خود را در پشت پدال کلاچ قرار دهید. البته باید توجه داشت که این شرایط ممکن است رانندگی را سخت کند، اما از خرابی سیستم کلاچ در مدت زمان کوتاه جلوگیری خواهد کرد. سعی کنید برای پای چپ خود موقعیتی را در نظر بگیرید که دورتر از پدال کلاچ قرار گیرد.

بسیاری از خودروهای جدید، جای مناسبی را در کنار پدال کلاچ برای قرارگیری پای راننده فراهم کرده‌اند، به طوری که بدون افزایش خستگی و همچنین جلوگیری از آسیب به صفحه کلاچ، پای راننده را قرار دهند. سعی کنید به این قسمت عادت کنید و پای خود را در آن قرار دهید.

۵ نکته مهم برای افزایش عمر مفید صفحه کلاچ خودرو

 1- عدم استفاده بی‌مورد از صفحه کلاچ خودرو در رانندگی

همانطور که می‌دانید، تا زمانی که صفحه کلاچ خودرو بالا نیاید، به این معناست که از صفحه کلاچ استفاده می‌شود. به همین دلیل، بعد از تعویض دنده در حین رانندگی، پای خود را کاملاً از روی پدال کلاچ بردارید. این نکته بسیار مهم است، زیرا هر چه زمانی که برای فشردن و رها کردن صفحه کلاچ در زمان تعویض دنده کمتر باشد، عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را افزایش خواهد داد.

در برخی موارد، گیر کردن نصفه و نیمه در حین رانندگی می‌تواند به صدمه‌رساندن به صفحه کلاچ خودرو منجر شود، به حدی که در بسیاری از موارد ممکن است بوی سوختگی مانند بوی لنت داغ شنیده شود. بنابراین، مهم است که به این نکته توجه کنید و تلاش کنید تا از گیر کردن نصفه و نیمه در حین تعویض دنده جلوگیری کنید.

2- تعویض دنده خودرو به صورت درست

در مورد روش تعویض دنده که می‌تواند به صدمه رساندن به صفحه کلاچ خودرو منجر شود، باید بگوییم که در موقعیت‌هایی مانند تعویض دنده بدون فشار دادن پدال کلاچ یا آزاد کردن کلاچ قبل از جا افتادن کامل دنده، عمر صفحه کلاچ خودرو را کاهش می‌دهد. همچنین، ناتکمیل کردن تعویض دنده قبل از غیرفعال کردن کلاچ می‌تواند منجر به فرسودگی و خرابی زودهنگام صفحه کلاچ خودرو، به خصوص به وجود آمدن بی‌ثباتی و کج شدن دیسک شود. توصیه کلی در مورد تعویض دنده این است که در زمان رانندگی و بعد از تعویض دنده، صفحه کلاچ را غیرفعال کرده و پای خود را از روی آن بردارید. تماس مداوم با پدال کلاچ در حین رانندگی باعث درگیر شدن صفحه کلاچ می‌شود و در نهایت باعث کاهش عمر آن می‌شود.

3- حمل بارهای سنگین و سوزاندن صفحه کلاچ خودرو

حمل و نقل بارهای سنگین با خودرو، به ویژه در جاده‌های سربالا، می‌تواند فشار و آسیب حداکثری به صفحه کلاچ وارد کند. اگر ناچار به جابجایی بارهای سنگین هستید، توصیه می‌شود با سرعت متوسط حرکت کرده و دنده‌ها را به آرامی تعویض کنید تا حداقل فرسودگی صفحه کلاچ رخ دهد. همچنین، تیکاف کردن (با حرکت در آوردن خودرو و لغزش لاستیک‌ها) نیز به طور تدریجی عمر صفحه کلاچ را کاهش می‌دهد و باعث فرسودگی آن می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود به ظرفیت و توان خودروی خود دقت کنید. همچنین، بکسل کردن خودروهای دیگر نیز می‌تواند به صفحه کلاچ شما آسیب جدی وارد کند.

در صورتی که مجبور به انجام بکسل شدید هستید، بهتر است با سرعت کم حرکت کرده و بسیار آرام و با شیب ملایم حرکت خود را آغاز کنید. این اقدام به جلوگیری از فشار و آسیب جدی به صفحه کلاچ شما کمک خواهد کرد. همچنین، به راننده خودروی عقبی تذکر دهید که در حفظ فاصله ایمنی نسبت به شما، از ترمز های بی‌جا استفاده نکند، زیرا این امر باعث افزایش فشار بر روی خودروی شما خواهد شد.

4- متوقف کردن خودرو در مسیرهای سربالایی رانندگی

زمانی که در مسیر رانندگی خود در سربالایی‌ها ناچار به توقف هستید و در ترافیک گیر کرده‌اید، عادت دارید با کمی فشار پدال کلاچ، جلوگیری از حرکت خودرو به عقب را انجام دهید. با این حال، باید بگوییم که این کار به مرور زمان باعث خرابی صفحه کلاچ خواهد شد. بنابراین، در این شرایط می‌توانید از ترمز دستی برای متوقف کردن خودرو در سربالایی‌ها استفاده کنید.

5- نوع رانندگی در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری

با توجه به نوع رانندگی در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری، طول زمان استفاده از صفحه کلاچ و استاندارد عمر مفید آن ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای رانندگی در جاده‌های درون‌شهری با ترافیک فراوان، می‌توان حدوداً 45000 کیلومتر را به عنوان استاندارد زمان زندگی صفحه کلاچ در نظر گرفت. با این حال، با رانندگی مناسب و کم شتاب، این رقم حتی تا 70000 کیلومتر نیز قابل افزایش است.

اگر متوجه شده‌اید که خودروی شما شتاب خوبی ندارد و زیادی سوخت مصرف می‌کند، باید در نظر داشته باشید که نیاز به تعویض صفحه کلاچ خودرو خواهید داشت. همان‌طور که قبلاً گفته شد، صفحه کلاچ در حرکت و سرعت خودرو تأثیر قابل توجهی دارد و شتاب خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ، بهتر است از محصولات با جنس مرغوب و باکیفیت استفاده کنید و توسط یک تعمیرکار ماهر و حرفه‌ای این کار انجام شود. همچنین، باید به این نکته توجه کنید که استفاده از صفحه‌ها و دیسک‌های بی‌کیفیت و نامعتبر معمولاً منجر به نیاز مکرر به تعویض صفحه کلاچ خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha