۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برجام در دور برگردان وین

۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۰۳
کد خبر: 517797
برجام در دور برگردان وین

مذاکرات ایران و آمریکا در رابطه با بازگشت به برجام از جمله اخبار داغ در سطح بین‌المللی طی دو ماه گذشته بوده است.منابع مختلفی طی هفته‌های گذشته به دفعات خبر از احتمال انجام مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بین ایران و آمریکا داده‌اند که هر بار این مساله از سوی طرفین انکار شده است.در شرایطی که موضع ایران لغو یکباره همه تحریم‌ها از سوی آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی بوده است، طرف مقابل تنها اصرار به آغاز مذاکرات داشته است.در نهایت هفته گذشته طی یک نشست مجازی بین سران اروپایی، انجام مذاکرات در روز سه‌شنبه این هفته در وین برای تصمیم‌گیری در مورد لغو تحریم‌ها علیه ایران و اجرای تعهدات هسته‌ای تهران اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  مساله برجام و توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که از جمله اخبار داغ چند ماه گذشته بود، وارد فاز جدیدی شده است. این در حالی است که پیشتر نمایندگان ایران و آمریکا به عنوان طرفین اصلی مذاکرات تاکید داشتند طرف مقابل باید گام نخست را در بازگشت به مذاکرات بردارد. تاکید ایران بر لغو همه تحریم‌های یکجانبه است در حالی که طرف آمریکایی بر انجام مذاکرات تاکید دارد.

با این حال پس از توافق ایران و چین در نخستین روزهای سال، برخی منابع از تلاش آمریکا برای لغو بخشی از تحریم‌ها در قبال توقف غنی سازی 20 درصدی خبر دادند. موضع ایران در قبال این خبر اما لغو یکباره تمام تحریم‌ها بود. همزمان برخی منابع از انجام مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره بازگشت طرفین به برجام خبر دادند، موضع دو طرف رد صریح چنین مذاکراتی بود.

نشست مجازی هفته گذشته اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در رابطه با برجام منجر به توافق بر سر پیگیری گفت‌وگوهایی طی هفته جاری در وین شد. همزمان انجام گفت‌وگوی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای تعیین اقدامات لازم برای لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات هسته‌ای تهران از اهداف این نشست در وین عنوان شد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کلاب هاوس گفت که در مسیر گفت‌وگو و رفع بن بست برجام هستیم. صالحی همچنین اعلام کرد مشکل ایران و آمریکا دیوار بلند بی اعتمادی است که باید برچیده شود. او همچنین از توقف غنی سازی 20 درصدی ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام خبر داد و گفت ایران برجام پلاس را قبول ندارد.

در مقابل اما عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه تاکید کرد که بازگشت آمریکا به برجام نیازمند هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر روشن است.در نهایت پرس تی‌وی ایران هم به نقل از یک مقام بلندپایه گزارش داد ایران تا قبل از رفع تحریم‌ها هیچ گفت‌وگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد

مذاکرات وین که از سه شنبه شروع می‌شود، اولین اقدام جدی دولت جدید آمریکا برای تعیین مسیر بازگشت به برجام است