۰ نفر

کسب و کار موفق به سبک شل

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 145709
کسب و کار موفق به سبک شل

شرکت شل یکی از فعالان بازار روغن موتور در جهان است. این شرکت بزرگ ترین تامین کننده روغن موتور در جهان است که در بیش از 100 کشور جهان، این محصول را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

 صنعت روغن موتور صنعتی بزرگ و تاثیرگذار در جهان است و شرکت های مختلف برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر رقابت سختی با یکدیگر دارند. نگاهی به تاریخچه این صنعت نشان می دهد که در ششم سپتامبر 1866، جان الیس شرکت پالایش مستمر نفت (که بعدها به والورین تغییر نام داد) را تاسیس کرد. دکتر الیس در حال مطالعه روی خواص پزشکی و درمانی نفت خام بود اما در این راه به موفقیتی دست نیافته بود. با این وجود او متوجه شد که نفت از ویژگی های بالقوه ای برای روان سازی برخوردار است. در نهایت او تحقیقات خود روی خواص درمانی نفت را متوقف کرد و زمانش را به توسعه روان کننده (Lubricant) با کیفیت و اثربخش برای موتورهای بخار اختصاص داد. او روغنی را طراحی کرد که در درجه حرارت های بالا نیز می توانست به خوبی کارایی داشته باشند. به این شکل بود که روغن موتور جای خود را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی باز کرد.

معرفی شرکت شل

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ماهنامه بازاریاب ، شرکت شل یکی از فعالان بازار روغن موتور در جهان است. این شرکت بزرگ ترین تامین کننده روغن موتور در جهان است که در بیش از 100 کشور جهان، این محصول را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. استفاده این شرکت از فناوری های سطح بالا و در کلاس جهانی باعث شده که فرمول مناسبی را برای خودروها ارائه دهد. یکی از فناوری های مورد استفاده توسط این شرکت فناوری پیورپلاس (PurePlus) است که گاز طبیعی را به روغن بیس شفاف تبدیل می کند و تقریبا هیچ یک از ناخالصی های موجود در نفت خام را به جا نمی گذارد.

شل علاوه بر خودروهای سواری، برای موتورسیکلت ها و کامیون ها نیز روغن موتور تولید می کند که این دسته از محصولات این شرکت نیز خود رهبران بازار در بخش بندی های خود به حساب می آیند.

یکی دیگر از تکنولوژی های شرکت شل که به بازاریابی هر چه بهتر محصولات این شرکت کمک می کند، شل هلیکس نام دارد که در آن از تکنولوژی CT (پاک کننده فعال) استفاده شده است. این تکنولوژی علاوه بر اینکه از موتور خودرو محافظت می کند، به تمیز ماندن آن نیز کمک می کند و از جمع شدن آلودگی ها جلوگیری می نماید.

ساختمان اصلی شرکت شل در تگزاس قرار دارد و بیش از 22 هزار نفر در آمریکا برای این شرکت کار می کنند. شرکت موتیوا اینترپرایزز(Motiva Enterprises) که به واسطه شراکت پنجاه پنجاه شرکت شل با شرکت عربستانی سعودی آرامکو به وجود آمده است. این اقدام یکی از اقدامات مثبت شرکت شل جهت بازاریابی بهتر و گسترش سهم بازارش به حساب می آید.

ترویج ها و کمپین ها

ترویج ها (promotions) و کمپین ها از جمله اقداماتی به حساب می آیند که در بازاریابی هر چه موثرتر محصولات و خدمات نقش مهمی را ایفا می کنند. شرکت شل در این زمینه جزو پیشروان بازار روغن موتور به حساب می آید و تبلیغات گسترده ای برای روغن موتور هلیکس انجام می دهد. یکی از کمپین هایی که شرکت شل چندین سال است برگزار می کند، کمپین «رانندگی مفرط» نام دارد. در این کمپین روغن موتور هلیکس در شرایط بسیار سخت دمایی مورد آزمایش قرار می گیرد و کارآیی آن سنجیده می شود.

معمولا این کمپین در مناطق سردسیر که دمای زیر صفر دارند، فیلمبرداری می شود. در ویدئوهایی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود. نشان دده می شود که استفاده از روغن موتور شل هلیکس به خودروی امکان می دهد که حتی در دماهای بسیار پایین کارآیی خود را در حد مطلوبی حفظ کند. همچنین در این فیلم ها شرکت شل از بازیگر معروف، تام هاردی استفاده می کند تا تاثیر کمپین خود را بالاتر ببرد.

یکی دیگر از کمپین های شرکت شل «خودروی کریستالی» نام دارد. در این کمپین گروهی از متخصصان شل هلیکس در حال ساختن خودرویی هستند که درون آن کاملا دیده می شود. ساختن این مدل کریستالی 14 هفته به طول انجامید و در طراحی آن دقت بسیار بالایی به خرج داده شد تا دقیقا مشابه خودروی اصلی باشد. در ویدئوی تبلیغاتی ساخته شده خودرو به محض استارت خوردن وارد دنیای واقعی می شود. بیننده می تواند مسیری را که روغن موتور در موتور خودرو می پیماید، کاملا مشاهده کند.

خانم لیلا پراتی، مدیر برنامه شل هلیکس، در این باره می گوید: «تمرکز پلتفورم ارتباطی شل هلیکس روی قدرت خارق العاده پاک کنندگی آن است. ما از خودروهای اسپرت زیبا الهام گرفتیم و با همکاری تیمی از افراد حرفه ای و با استعداد، خودرویی را ساختیم که نشان می دهد شل هلیکس چگونه درون موتور کار می کند تا آن را تمیز نگه دارد و از آن محافظت کند.»

اپلیکیشن می گاراژ (miGarage)

یکی دیگر از اقدامات شل در زمینه ترویج محصولاتش، ایجاد اپلیکیشنی به نام «می گاراژ» است. این اپلیکیشن به صاحب خودرو این امکان را می دهد که با توجه به شرایط خودروی خود در هر لحظه بهترین پیشنهاد را در زمینه روغن موتور دریافت کند. این اپلیکیشن همچنین زمانی که خودرو نیاز به تعویض روغن داشته باشد، این مسئله را به راننده یادآوری می کند تا کارآیی خودرو به دلیل نامطلوب بودن روغن آن پایین نیاید.

همکاری با شرکت فراری

یکی از بهترین همکاری های شرکت شل با شرکت خودروسازی فراری است که باعث می شود نام این روغن موتور همواره در بالاترین سطح مسابقات اتومبیل رانی یعنی مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک مطرح شود.

این همکاری یکی از موفق ترین همکاری ها در تاریخ خودروهای ورزشی به حساب می آید زیرا تا پایان سال 2010، بیش از 150 پیروزی در مسابقات فرمول یک برای فراری و شل ثبت شده است. بیش از 60 سال است که ام فراری با خودروهایی با عملکرد بسیار بالا در مسابقات و همچنین در جاده ها عجین شده است. زمانی که اولین خودروی فراری در ماراتلوی ایتالیا از درب کارخانه بیرون آمد، در موتور آن از روغن شل استفاده شده بود.

حضور در مسابقات فرمول یک بستر بسیار خوبی را برای سنجش قدرت روغن موتور شل در محافظت از موتور خودرو فراهم می کند. بیش از 50 دانشمند در شرکت شل به برنامه فرمول یک این شرکت با فراری کمک می کنند. بین این دانشمندان و دانشمندان شرکت فراری همکاری بسیار نزدیکی وجود دارد و اطلاعاتی که طرفین در اختیار یکدیگر قرار می دهند در بالا بردن کیفیت روغن موتور شل و ارتقای خودروهای فراری موثر است.

در جریان مسابقات فرمول یک، سرعت خودروهای مسابقه آنقدر بالا می رود که در مواردی دمای پیستون ها به بالاتر از 300 درجه سانتیگراد می رسد. در این شرایط موتور خودرو در معرض شرایط دشواری قرار می گیرد و لازم است که روغن موتور علاوه بر تعدیل گرمای موتور و کنترل دمای آن، به روان سازی عملکرد موتور نیز کمک کند.

دانشمندان شرکت شل از این چالش بزرگ استقبال می کنند و سعی می کنند هر روز بیش از روز قبل به تولید روغن موتوری با کیفیت بالاتر اهتمام ورزند. حضور شرکت شل در مسابقات پر اهمیتی مانند مسابقات فرمول یک سبب بالا رفتن اعتماد مشتریان نسبت به این شرکت و روغن موتور آن می شود چرا که از نظر مصرف کننده، وقتی روغن موتوری می تواند در شرایط سختی همچون شرایط مسابقات فرمول یک به خوبی کارآیی خود را حفظ کند، در شرایط جاده که به مراتب ساده تر از شرایط مسابقه است بدون شک عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.