۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا خودرو ارزان می‌شود؟/ تحلیل فعالان بازار از تاثیر کاهش نرخ ارز

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 304840
آیا خودرو ارزان می‌شود؟/ تحلیل فعالان بازار از تاثیر کاهش نرخ ارز

با توجه به حرکت نزولی که نرخ ارز طی سه روز گذشته در پیش گرفته، انتظار می‌رود همانطور که بازار‌های موازی از جمله خودرو، مسکن، طلا و سکه از افزایش نرخ ارز چه به صورت منطقی و چه جو روانی متاثر شدند، اکنون نیز با کاهش نرخ واکنش مثبت نشان دهند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بنابر اخباری که طی دو روز گذشته از بازار خودرو به گوش می‌رسد، قیمت خودرو متاثر از ارزان شدن دلار تا حدودی روند کاهشی قیمت ها را تجربه کرده است.

عده‌ای که با گران شدن خودرو به این بازار هجوم برده و تا جایی که سرمایه‌شان اجازه می‌داد، خودرو خریده‌اند حالا طی یکی دو روز گذشته با کاهش نرخ ارز و ترس از تاثیر آن بر قیمت خودرو اقدام به فروش فوری کرده‌اند.

اما نظر کارشناسان و فعالان این بازار در خصوص تاثیر ارزان شدن دلار بر قیمت خودرو متفاوت است؛ عده‌ای بر این باورند که اگر ماشین ارزان شود به طور حتم جو روانی بوده و همانطور که با افزایش غیرمنطقی نرخ دلار شاهد جهش قیمت خودرو بودیم اکنون نیز با حرکت معکوس نرخ، این بازار واکنش هیجانی نشان خواهد داد.

اما برخی دیگر از بازیگران این بازار معتقدند؛ حبابی که از افزایش نرخ ارز در قیمت خودرو ایجاد شد با کاهش نرخ ارز می‌ترکد و به طور حتم قیمت‌ها در بازار خودرو نیز نزولی خواهد شد.

کارشناس خودرو: ارزانی خودرو در گرو کاهش نرخ ارز و تعادل در عرضه است

یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در این باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: اگر کاهش نرخ ارز حداقل برای یک هفته تا 10 روز پایدار بماند و دولت بتواند آن را به همین روال کنترل کند، تقاضای سفته‌گری و حفظ ارزش پول به تدریج از بین خواهد رفت و قیمت‌ها در بازار خودرو به تعادل می‌رسند؛ البته این موضوع به شرطی محقق خواهد شد که چه از سمت خودروسازان و چه از سمت بازار، عرضه متوقف نشود.

فربد زاوه ادامه داد: با توجه به متوقف بودن عرضه در حوزه خودروهای وارداتی، هر نوسان قیمتی در نرخ ارز تاثیر موقتی در این بازار خواهد گذاشت مگر این که جریان واردات آزاد شود؛ اما درمورد بازار خودرو‌های داخلی باید گفت که اگر خودروسازان عرضه را در حد مناسب نگه دارند و آن را به حجم سال گذشته برسانند، به طور حتم فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار کاهش می‌یابد و شاهد ارزان شدن قیمت خودرو خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران: تاثیر مستقیم کاهش نرخ ارز بر خودرو‌های وارداتی

رییس صنایع همگن‌سازی قطعه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر ارزان شدن قیمت خودرو‌های وارداتی در نتیجه کاهش نرخ ارز، اظهار کرد: خودرو‌های وارداتی مستقیما با نرخ ارز آزاد سرو‌کار دارند بنابراین با کاهش نرخ ارز، بازار این خودرو‌ها واکنش نشان خواهد داد.

محمدرضا نجفی‌منش اضافه کرد: با توجه به این که خودروسازان داخلی همچنان با ضرر و زیان همراه هستند، با افزایش نرخ ارز قیمت کارخانه نیز افزایش خواهد یافت اما با ورود ستاد تنظیم بازار به جای شورای رقابت در مسئله قیمت‌گذاری خودرو، پیش‌بینی می‌شود قیمت بازار نیز روند کاهشی در پیش گیرد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: کاهش قیمت خودرو مانند افزایش قیمت، جو روانی است

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز در این باره در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین تصریح کرد: شاید در دو سه روز آینده شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم، اما همانطور که بر اثر افزایش نرخ دلار قیمت خودرو صعودی شد، اکنون نیز به دلیل همان جو روانی نزولی می‌شود.

سعید موتمنی تاکید کرد: خودروسازان به دلیل این که منتظر افزایش قیمت هستند، حدود یک ماهی است که خودرو وارد بازار نکرده‌اند و تمام آمار‌های مربوط به تحویل خودرو واقعیت ندارد و خودروهایی که اکنون وارد بازار شده از طریق زیر مجموعه شرکت به صورت آزاد عرضه شده است.

وی با بیان این که از روز گذشته در نتیجه کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش و میزان فروشندگان آن افزایش یافته است، گفت: با این وجود خریداری در بازار وجود ندارد و همه منتظر بازگشت قیمت خودرو به حدود چهار ماه گذشته هستند؛ بنابراین الان بیش از هر زمانی نیاز به ورود نهاد‌های نظارتی برای تنظیم و کنترل بازار حس می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: افرادی که می‌گویند خودروی داخلی ارزان نمی‌شود به دنبال رانت هستند!

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو نیز در این راستا اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو نمی‌توان گفت این خودرو‌ها از کاهش نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند، همچنین زمانی که واردات آزاد بود ما با دلار 8هزار تومانی واردات داشتیم؛ بنابراین نرخ فعلی نسبت به آن موقع همچنان بالا است و نمی‌توان انتظار ارزان شدن این خودرو‌ها را داشت.

مهدی دادفر درباره تاثیرپذیری قیمت خودرو‌های داخلی در نتیجه کاهش نرخ ارز افزود: کاهش نرخ ارز یقینا در قیمت خودرو‌های داخلی تاثیر خواهد گذاشت چرا که این نوع خودرو‌ها بر اثر جو روانی افزایش نرخ ارز گران شدند و الان زمان ترکیدن حبابشان است؛ اما کسانی که خلاف این موضوع را ادعا می‌کنند مسلما به دنبال رانت و انحصار هستند.

دادفر افزود: زمانی که رقیبی وجود نداشته باشد، صرفا باید از طریق چانه‌زنی با انحصارگر به قیمت تعادلی برسید اما وقتی بازار رقابتی باشد دیگر نیازی به چانه‌زنی نیست و بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کند. در شرایط فعلی نیز اگر قیمت خودرو کاهش یابد به دلیل عملکرد تکنیکی دولت در زمینه کنترل بازار نبوده بلکه تنها جو روانی است که با افزایش و کاهش نرخ ارز شاهد آن هستیم.

در نهایت می‌توان گفت اگر دولت توانسته دلار 19هزار و 400 تومانی را تا مرز 11هزار تومان کاهش دهد، قدرت کنترل و تنظیم قیمت سایر بازار‌ها از جمله مواد غذایی، خودرو، مسکن و طلا را نیز دارد که به طور حتم این اقدام همت و تلاش جدی‌تری را می‌طلبد.