۰ نفر

کم هزینه و پرهزینه‌ترین خودرو‌های جهان +عکس

۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۲:۴۶
کد خبر: 150076
کم هزینه و پرهزینه‌ترین خودرو‌های جهان +عکس

وقتی می‌خواهید خودرو بخرید احتمالاً به چند نکته توجه می‌کنید. کیفیت، قیمت، امکانات، استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری، پشتیبانی خدمات پس از فروش و در نهایت، رونق بازار دست‌دوم.

اگر خودرو مورد علاقه شما همه این ویژگی‌ها را یکجا داشته باشد، قطعاً از خرید خود راضی خواهید بود.در این میان، برای آنها که تصمیم‌های بلندمدت می‌گیرند، خرید خودرویی کم‌هزینه با استهلاک پایین یک تصمیم استراتژیک است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت فردا، فردی که در تصمیم‌های خود به جنبه‌های اقتصادی توجه ویژه دارد، زمانی از خرید یک خودرو رضایت خاطر پیدا می‌کند که در کنار امکانات خوب، خودرویی کم‌استهلاک و در نتیجه کم‌هزینه تهیه کرده باشد. در این گزارش می‌خواهیم با تمرکز روی استهلاک و هزینه نگهداری خودرو، برندهایی را که صرفه اقتصادی بیشتری دارند معرفی کنیم. 

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

صرفه اقتصادی خودروها

در همه جای دنیا گران‌ترین دارایی، بعد از مسکن خودرو محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها به صورت میانگین پنج درصد از درآمدشان را صرف خرید ماشین و پنج درصد دیگر را صرف هزینه‌های نگهداری و بیمه خودرو می‌کنند، این ارقام در همه خودروها یکسان نیست به طوری که بعضی از خودروها در پارکینگ، صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

وب‌سایت «YourMechanic» که وب‌سایتی معتبر در زمینه تعمیر خودرو است گزارش جامعی درباره خودروهایی که صرفه اقتصادی دارند و برآورد هزینه تعمیر آنها منتشر کرده است.

بر اساس این اطلاعات می‌شود پرهزینه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین خودروها را شناسایی کرد. این وب‌سایت، نتایجی از یک تحقیق جامع را منتشر کرده که بر اساس آن، پرهزینه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین خودروهای بازار آمریکا مشخص شده‌اند. جزییات این تحقیقات در یک دوره 10‌ساله آماده شده و برای جمع‌آوری آن از مکانیک‌ها، مالکان خودرو و متخصصان کمک گرفته شده است.

این وب‌سایت در تشریح روش تحقیق خود به چند نکته اشاره کرده است. از جمله اینکه «در مرحله اول با میانگین گرفتن هزینه‌های مدل‌های مختلف یک برند در طول 10 سال به نتایجی دست پیدا کردیم که تنها شامل هزینه‌های جاری چک‌آپ استاندارد خودرو (مانند تعویض روغن شش‌ماهه) می‌شود.»

فهرست «YourMechanic» با گران‌ترین هزینه‌های نگهداری آغاز می‌شود و در نهایت، به کم‌هزینه‌ترین خودروها ختم می‌شود. در این فهرست، نام 30 کمپانی خودروسازی معروف دیده می‌شود. در صدر جدول خودروهای پرهزینه، مرسدس بنز و بی‌ام‌و و لوکس‌ترین خودروهای آلمانی قرار دارند.

 

کادیلاک آمریکایی نیز در رده بعد قرار گرفته و نکته جالب، اختلاف هزینه قابل توجه نگهداری خودروهای ژاپنی از جمله تویوتا، میتسوبیشی و هوندا در برابر صدرنشینان این جدول است و به طور مشخص این پیام را می‌دهد که اگر 10 سال یک خودرو ژاپنی را برانید، به نسبت هزینه نگهداری یک خودرو آلمانی، حدود 10 هزار دلار صرفه مالی خواهید داشت.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

 پرهزینه‌ترین خودروها

در فهرست «YourMechanic» همان‌طور که اشاره شد، جایگاه نخست پرهزینه‌ترین خودرو جهان به خودروهای بی‌ام‌و اختصاص داده شده است. اگر شما یکی از خودروهای این برند معروف را داشته باشید، در یک دوره 10‌ساله باید 17 هزار و 800 دلار صرف نگهداری آن کنید. هرچند ممکن است سواری با هیچ خودرویی به اندازه بی‌ام‌و لذت‌بخش نباشد اما در نظر داشته باشید هرسال به طور متوسط باید 1780 دلار برای نگهداری خودرو خود هزینه کنید.

 

رده بعدی فهرست «YourMechanic» نیز به برند معروف دیگر آلمانی اختصاص دارد. بعد از بی‌ام‌و، خودروهای مرسدس بنز حدود 12 هزار و 900 دلار هزینه نگهداری در 10 سال به خریداران خود تحمیل می‌کنند. کادیلاک نیز رده سوم را از آن خود کرده است و فردی که یکی از خودروهای این کمپانی را سوار می‌شود باید هر سال 1250 دلار و در طول 10 سال، 12500 دلار بابت نگهداری آن هزینه کند.

 

خودروهای معروف کمپانی سوئدی ولوو با هزینه‌ای مشابه خودروهای ساخت کادیلاک، در رده چهارم قرار دارند. فردی که یکی از خودروهای تولیدی ولوو را در اختیار دارد، در طول 10 سال باید 12500 دلار برای نگهداری آن کنار بگذارد. آئودی و سیتروئن نیز با هزینه سالانه 1240 دلار و هزینه 10‌ساله 12400 دلار در رده‌های بعدی فهرست قرار دارند.

 

خودروهای آمریکایی دوج و فورد نیز در میانه‌های جدول قرار گرفته‌اند. از میان شش خودرو پرهزینه ابتدای فهرست «YourMechanic»، پنج خودرو به صورت رسمی به ایران وارد می‌شوند و جزو خودروهای گران‌قیمت بازار ایران هستند که مشتریان خاص دارند. دیگر کمپانی‌های فهرست «YourMechanic» عمدتاً خودروهایی هستند که سهم بسیار کمی از بازار ایران دارند در حالی که خودروهای لوکس، طبق انتظار در صدر جدول قرار دارند.

 

به طرز باورنکردنی در ادامه جدول خودروسازانی مانند کیا‌موتور و هیوندایی را هم می‌بینیم که نام خودرو ارزان‌قیمت را یدک می‌کشند در حالی که خودروهای تولیدی کیاموتور 3 /1 برابر میانگین جدول هزینه‌بر است و این موضوع نشان می‌دهد که برچسب قیمتی کم به معنای کم‌هزینه بودن نگهداری یک خودرو نیست.

 

این خودروساز کره‌ای در جایگاه چهاردهم این فهرست جا دارد و خودروهای تولیدی این کمپانی بر اساس ارزیابی‌های فهرست «YourMechanic»، در یک دوره 10‌ساله، 8800 دلار هزینه نگهداری دارند. در این فهرست، هزینه نگهداری خودروهای تولیدی کمپانی هیوندایی نیز 8200 دلار برآورد شده است که البته وضعیتی بهتر از کمپانی هموطنش به شمار می‌رود.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

 

کم‌هزینه‌ترین خودروهای جهان

حال بیایید جدول فهرست «YourMechanic» را از انتها مرور کنیم. وقتی در انتهای این فهرست، نام شرکت‌هایی نظیر تویوتا، هوندا و میتسوبیشی را می‌بینیم، معنی‌اش این است که خودروهای تولیدی این کمپانی‌ها با وجود کیفیت خوب و قابل قبولی که دارند، هزینه نگهداری کمتری به خریداران خود تحمیل می‌کنند.

 

نگاه اجمالی به انتهای این فهرست همچنین این گزاره را به اثبات می‌رساند که خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌ترین خودروهای جهان هستند. تویوتا در صدر این فهرست قرار دارد و یافته‌های وب‌سایت «YourMechanic» نشان می‌دهد یک خودرو تولیدشده توسط تویوتا، در 10 سال چیزی حدود 5500 دلار هزینه روی دست خریدارش می‌گذارد که به نسبت خودروهای ابتدای جدول رقمی ناچیز است.

 

بعد از تویوتا، نام «ساین» و «لکسوز» را هم می‌بینیم که هر دو جزو زیرمجموعه‌های کمپانی تویوتا هستند و هزینه نگهداری تولید خودروهای این دو برند حدود ۱۰ درصد کمتر از میانگین جدول است. هوندا و میتسوبیشی که دو خودروساز معتبر ژاپنی هستند، در فهرست کم‌هزینه‌ترین خودروهای تولیدی به ترتیب رده‌های چهارم و پنجم را از آن خود کرده‌اند.

افرادی که یکی از محصولات تولیدی این دو شرکت را در اختیار دارند، در طول 10 سال به ترتیب،7200 و 7400 دلار هزینه برای نگهداری این خودروها باید کنار بگذارند. پس از این دو کمپانی، خودروسازی مینی در رده بعد و مزدا و نیسان نیز در رده‌های بعد قرار دارند.

 

در این جدول، وضعیت کمپانی کره‌ای هیوندایی بهتر از رقیب هموطنش است. هزینه نگهداری خودروهای هیوندایی در طول 10 سال، 8200 دلار و هزینه نگهداری خودروهای کیا نیز 8800 دلار برآورد شده است. نتیجه مشخص این یافته‌ها نشان می‌دهد خودروهای ژاپنی قطعاً اقتصادی‌تر از خودروهای آلمانی و آمریکایی و حتی کره‌ای هستند.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

 

نسبت هزینه نگهداری خودرو به عمر آن

دانستن هزینه نگهداری خودرو به تفکیک برند، اطلاعات مفیدی در اختیار ما می‌گذارد اما این اطلاعات زمانی کامل می‌شوند که در کنار نمودار تغییر هزینه سالانه قرار گیرد.

با افزایش عمر خودرو شاهد افزایش هزینه‌های نگهداری آن هستیم، در 10 سال اول، حدوداً سالی ۱۵۰ دلار به هزینه خودرو اضافه می‌شود و بعد از آن با یک جهش چشمگیر بین 11 و 12 سالگی خودرو، شاهد افزایش میانگین هزینه سالانه به دو هزار دلار هستیم و این نقطه‌ای است که ارزش خودرو در برابر هزینه نگهداری آن پایین‌تر است، به عبارتی داشتن خودرو بالای ۱۲ سال کارکرد، برای مالک زیان‌ده است.

 

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

کدام خودروها بیشترین هزینه را روی دست خریداران خود می‌گذارند؟

در فهرست «YourMechanic» 20 خودرو پرهزینه از میان برندهای معروف گنجانده شده است. در این فهرست پرهزینه‌ترین خودرو، کرایسلر سبرینگ است که در سال 2010 به علت کیفیت پایینی که داشت از خط تولید خارج شد.

 

افرادی که مالک این خودرو هستند، در طول 10 سال باید 17 هزار و 100 دلار برای نگهداری آن هزینه کنند. هزینه سنگین نگهداری این خودرو به خوبی نشان می‌دهد که چرا تولید آن متوقف شده است.

این خودرو پیش از آنکه برای همیشه از مدار تولید خارج شود، 22 هزار دلار قیمت داشت. پس از آن، محصول معروف کمپانی بی‌ام‌و یعنی 328i قرار دارد که 15 هزار و 600 دلار در طول 10 سال هزینه به خریدارانش تحمیل می‌کند.

 

آیا همه آن تبلیغاتی را که بی‌ام‌و ادعا می‌کند هزینه‌های کمتری را نسبت به رقبای هموطن دارد دیده‌اید؟ ما نمی‌گوییم آنها دروغ هستند اما YourMechanic ب‌ام‌و 328i را با هزینه نگهداری 10‌ساله 15600‌دلاری در رده دوم جای داده است. حتی این خودروساز با هزینه‌های متوسط 17800‌دلاری در رده اول پرهزینه‌ها قرار دارد و اختلاف آن با مرسدس بنز رده دومی 4900 دلار است.

سومین خودرو این فهرست که در بازار ایران هم نامی شناخته شده به شمار می‌رود، مورانو محصول شرکت نیسان است که در طول 10 سال باید 14 هزار و 700 دلار برای آن هزینه کرد.

 

شاید دیدن مورانو در این جایگاه اندکی تعجب‌آور باشد و ممکن است یافته‌های YourMechanic به مدل‌های اولیه مورانو مربوط شود اما مالکان این خودرو هنوز هم هزینه 14700‌دلاری را در دوره‌ای 10‌ساله برای نگهداری خودرو می‌پردازند. نیسان در رده‌بندی کلی با هزینه 7600‌دلاری در جایگاه بیست و سوم قرار دارد.

 پس از آن دیگر خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز ای 350 و شورولت کوبالت قرار دارند که به ترتیب 14 هزار و 700 و 14 هزار و 400 دلار در طول 10 سال هزینه روی دست خریداران خود می‌گذارند. نیاز به توضیح نیست که خودروهای لوکس آلمانی به داشتن هزینه‌های نگهداری زیاد معروف هستند.

در این مورد، مرسدس بنز E350 با هزینه نگهداری 14700‌دلاری در 10 سال کمی خوفناک است. در رده‌بندی کلی مرسدس بنز، با هزینه 12900‌دلاری در رده دوم پرهزینه‌ها قرار دارد.

 

از سوی دیگر همه می‌دانیم که کوبالت دیگر ساخته نمی‌شود اما به این معنی نیست که مالکان این خودرو هزینه نگهداری 14500‌دلاری را برای نگهداری آن نمی‌پردازند. شورولت به عنوان یک برند در میانه رده‌بندی و در جایگاه پانزدهم با هزینه 8800‌دلاری قرار گرفته است.

برخلاف تصور معمول، مینی کوپر با وجود یدک کشیدن عنوان یک خودرو اسپورت کوچک شهری با حدود 11 هزار دلار هزینه طی 10 سال در انتهای این فهرست قرار دارد.

«YourMechanic» توضیح داده است که این ارقام شامل تعویض یا تعمیر قطعاتی چون جعبه‌دنده نمی‌شود. حالا که می‌دانیم چه خودروهایی قابلیت دارند تا پول ما را به چاه بریزند، می‌توانیم در گام بعدی به سراغ کم‌هزینه‌ترین خودروها برویم. خودروهایی که می‌توانند برای ما صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال داشته باشند.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها 

 

کم‌هزینه‌ترین خودروها

وب‌سایت «YourMechanic» در گام بعدی، کم‌هزینه‌ترین خودروها را معرفی کرده است. خودروهای ژاپنی در این فهرست حضوری پررنگ و محسوس دارند. در صدر جدول این بررسی، تویوتا پریوس قرار دارد که به خودرویی مطمئن مشهور است. پس از آن، کیا سولز و هوندا فیتز در کنار دیگر محصولات تویوتا رقابت نزدیکی دارند.

 

با وجود چیرگی محسوس خودروهای کوچک شهری و سدان‌های کوچک در این فهرست، میر‌توان نام تویوتا تاکوما (پیکاپ) و های لندر (اس‌یو‌وی) را نیز در این فهرست مشاهده کرد. نکته جالب فهرست خودروهای کم‌هزینه این است که از میان 20 خودرو معرفی‌شده، تنها نام دو خودروساز غیرآسیایی دیده می‌شود. یکی فولکس‌واگن جتا با 6800 دلار هزینه نگهداری در 10 سال و دیگری فورد فیوژن که در طول 10 سال، نیاز به هفت هزار دلار هزینه نگهداری دارد.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها 

 

گزارش خرابی قطعات

یکی از بخش‌های جالب گزارش YourMechanic، ارائه آمارهایی درباره خرابی قطعات خودرو است و اینکه دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود که هزینه سالانه میانگین یک برند از برند دیگر بیشتر شود. معمولاً هر برند خودرو در مورد یک قطعه خاص در مدل‌های مختلف گزارش خرابی دارد. بنابراین در بررسی سایت، به گزارش تعویض قطعه به ازای هر برند پرداخته شده است.

 

بر اساس این گزارش، خودروهای نیمه‌لوکس تولید‌شده در خودروسازی «مرکوری» رکورددار بیشترین گزارش خرابی بوده‌اند. مثلاً خودروهای تولیدی این کمپانی 28 برابر تمام خودروهای جامعه آماری وب‌سایت yourmechanic دارای گزارش خرابی پمپ‌بنزین بوده است.

 

مرکوری یک شرکت خودروسازی آمریکایی بود، که وظیفه ساخت و تولید خودروهای نیمه‌لوکس کمپانی فورد را بر عهده داشت. اما در سال ۲۰۱۱ مدیران فورد تصمیم گرفتند این شرکت را منحل کنند. در گزارش وب‌سایت yourmechanic همچنین به گزارش‌های خرابی خودروهای دوج و کرایسلر اشاره شده است که هر دو زیرمجموعه محصولات فیات-کرایسلر هستند.

 

عمده محصولات این دو شرکت در کنترل گاز خروجی اگزوز مشکل داشته‌اند، به طوری که به طور میانگین کنترلگر سیستم دود اگزوز EGR Valve این دو برند 20 برابر میانگین خودروهای دیگر دارای گزارش تعویض و تعمیر بوده است. و گام نهایی، در مورد مهم‌ترین ایراد است: ماشین روشن نمی‌شود. چیزی که در جدول زیر بررسی می‌شود همین مساله است: کدام برند بیشترین سابقه روشن نشدن را دارد؟

 

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

کدام برندها بیشتر سابقه روشن نشدن را دارند؟

روشن نشدن خودرو قطعاً برای مالک و تولیدکننده یک کابوس وحشتناک است. شاید هیچ‌چیز به اندازه روشن نشدن خودرو، مالک آن را عصبی

نکند. زمانی را تصور کنید که سفر مهمی پیش رو دارید اما خودرو شما روشن نمی‌شود. نه با استارت اول، نه با استارت دوم و نه حتی با استارت‌های دیگر. این اتفاق می‌تواند کاخ رویاهای شما را ویران کند.

 

هر چند تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که امکان روشن نشدن خودرو به دلیل عیب‌های احتمالی استارت به حداقل رسیده اما گزارش yourmechanic نشان می‌دهد هنوز کابوس این بی‌آبرویی، خواب خودروسازان را آشفته می‌کند.

نکته جالب توجه در گزارش yourmechanic این است که سه خودرو از پنج برند ابتدای این بررسی دیگر تولید نمی‌شوند و به نفرین روشن نشدن گرفتار آمده‌اند. توقف تولید سه برند از پنج برند اول فهرست، نشان می‌دهد روشن نشدن خودرو، خطایی غیرقابل ‌چشم‌پوشی برای بازار است.

 

با این حال در فهرست ارائه‌شده، با وجود حضور تولیدکنندگان خودروهای گران‌قیمتی چون مرسدس بنز، لندرور و بی‌ام‌‌و، نامی از برندهای لوکس خودروسازان ژاپنی مثل تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و نیسان برده نشده است. تحلیلگران خودرو معتقدند آنچه برای مشتری اهمیت زیادی دارد، گزارش خرابی خود خودرو است و نه برند تولیدی آن. بنابراین در جدولی که yourmechanic تهیه کرده، به تفکیک خودرو به گزارش رسوایی روشن نشدن خودروها پرداخته شده است.

 

بدترین خودرو در این زمینه هیوندایی تیبورون است که 26 برابر میانگین دیگر برندها سابقه روشن نشدن را دارد و حضور خودروهای دیگر مانند هامر و کرایسلر سبرینگ دلیل موجهی است بر این حقیقت که بیشتر خودروهای اول فهرست، تولیدشان متوقف شده است. بعد از 10 خودرو اول خودروهایی از کمپانی‌های لوکسی چون بی‌ام‌و و مرسدس بنز وجود دارند.

 

از زمانی که صنعت خودرو شکل گرفته، بحث مالکیت، قابل اعتماد بودن و هزینه‌های جاری آن موضوعاتی حائز اهمیت بوده‌اند، این اطلاعات به ما نشان داد بعضی خودروسازان مانند خودروهای ژاپنی برای حفظ آبرو و اعتبار کیفی خود زنده هستند و بعضی‌ها برای لوکس و خاص بودن در مواردی از کیفیت چشم‌پوشی می‌کنند و بعضی خودروسازان نیز به راستی تنها شایسته انقراض هستند.

و در پایان گرچه نوع رانندگی و میزان مسافت طی‌شده تاثیر زیادی روی هزینه خودرو دارد، اما در بهترین شرایط هم، میانگین هزینه نگهداری خودرو از میانگین قیمت خودروها بالاتر است.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

 

چرا خودروهای آلمانی پرهزینه و خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟

بعد از مرور یافته‌های گزارش yourmechanic بد نیست به دو سوال پاسخ بدهیم. اول اینکه چرا خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟ بعد به پرسش مشابه دیگر پاسخ می‌دهیم. اینکه چرا خودروهای آلمانی پرهزینه‌اند؟

صنعت خودروسازی ژاپن، یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود. این کشور، از دهه 1960 میلادی، در صدر سه کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان قرار گرفت و حتی توانست آلمان‌ها را نیز پشت سر بگذارد. این صنعت در ژاپن، حدفاصل دهه 1970 تا 1990 میلادی، به شدت رشد کرد و توانست با تولید سالانه 13 میلیون دستگاه خودرو، حتی آمریکا را نیز پشت سر بگذارد.

 

از آنجا که خودروهای تولید ژاپن، در دهه 1990 میلادی، از نظر قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و محبوب شدند، این کشور به بزرگ‌ترین خودروساز جهان بدل شد. با این حال، سهم این کشور از بازار، طی سال‌های اخیر رو به کاهش رفته که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش رقابت از سوی خودروسازان کره‌ای، چینی و هندی بوده است.

تقریباً برای همه مردم جهان، خودروهای ژاپنی جزو یکی از گزینه‌های اصلی قرار دارد. همیشه این سوال مطرح است که بین خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، کدام برند بهتر است. جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد.

اما مهم‌ترین عاملی که خودروهای ژاپنی را در این مقایسه ارجحیت می‌بخشد، «قابل اتکا» و «بادوام» بودن آنهاست. خودروسازان مطرح ژاپنی، شامل تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و نیسان، اغلب با عنوان خودروسازانی شناخته می‌شوند که محصولات آنها بسیار بادوام است.

ازنظر عرفی، این خودروها در زمینه قابل اتکا بودن و دوام، در جهان شناخته‌شده و پیشرو هستند. «رنه استفانز»، نایب‌رئیس مرکز مطالعات کیفیت خودرو «جی.دی پاور» می‌گوید: در برآوردهای سال 2013 این مرکز، لکسوس با 15 سال عمر مفید از 18 سال، در صدر خودروهای باکیفیت و بادوام جهان قرار داشته است.

با این حال، استفانز تاکید می‌کند که این فاصله طی سال‌های اخیر به حداقل رسیده به طوری که در سال 2014، کمپانی دایملر در صدر قرار گرفته و کمپانی جنرال‌موتورز به رتبه چهارم صعود کرده است.

 

آیا این دلیل افت کیفیت خودروهای ژاپنی است؟ استفانز می‌گوید: الزاماً خیر؛ اما خودروهای سایر برندها، هر سال در حال بهتر شدن هستند. مجله مشهور Consumer Reports نیز که منبع قابل اتکایی محسوب می‌شود نظر مشابهی دارد.

بنا به گزارش این مجله، کیفیت سایر برندهای خودرو نیز در حال افزایش است اما همچنان، خودروهای ژاپنی، قدرتمندانه پیشتاز سایر برندها حرکت می‌کنند. در میان 10 خودرو باکیفیت معرفی‌شده از سوی مجله Consumer Reports، 9 خودرو، جزو محصولات تویوتا، میتسوبیشی و نیسان هستند.

 

علاوه بر این، لکسوس، تویوتا، مزدا و هوندا، معمولاً در چهار رتبه نخست گزارش‌های مربوط به کیفیت و دوام خودروهای تولیدی در جهان قرار دارند. اگر نگاهی به فهرست کامل باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین خودروهای جهان بیندازیم، می‌بینیم که 92 درصد آنها خودروهای ژاپنی هستند.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

ژرمن‌های پرخرج

با مطالعه گزارش yourmechanic متوجه شدیم که نگهداری خودروهای آلمانی هزینه بالاتری نسبت به دیگر خودروها دارد.

مرد جوانی که مالک یک فولکس‌واگن کابریو است می‌نویسد: «مادرم مرا تحت فشار گذاشته تا ماشین دوست‌‌داشتنی‌ام را بفروشم و به جایش یک ماشین ژاپنی بخرم. چون هر بار که ماشینم نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و خرابی کوچکی دارد باید حدود 600 دلار برای تعمیرش هزینه کنم. واقعیت این است که خودروهای آلمانی قطعات گرانی دارند و تعمیر و نگهداری آنها هزینه زیادی دارد.»

یک کارشناس خودرو نیز می‌گوید: «خودروهای مرسدس بنز، آئودی و بی‌ام‌دبلیو هزینه نگهداری بالایی دارند، در عین حال که خودشان جزو خودروهای گران‌قیمت هستند. خودرو شخصی من یک بی‌ام‌دبلیو ایکس5 است. من عاشق این ماشینم. اما این ماشین پر از شکستنی است: پنجره‌ها، دستگیره‌های در، سانروف، تنظیم‌کننده صندلی، حسگرها، کلیدهای روی پنل و تعداد زیادی وسیله دیگر که از شمردن آنها خسته می‌شوید. من از سواری بی‌ام‌دبلیو لذت می‌برم.

 

موتورش هرگز دچار مشکل نشده است اما وسایل کوچک همیشه می‌شکنند و باید تعویض شوند. وسایلی که برای کاهش وزن خودرو و بهبود وضعیت ترمز و ایستادن، از پلاستیک‌های کم‌وزن ساخته شده‌اند و ممکن است با هر برخوردی بشکنند. آن وقت باید برای خرید قطعه هزینه زیادی متقبل شوید.»

این سخنان بسیار نزدیک به واقعیت است. با توجه به پیشرفت علم مهندسی و البته لوکس شدن خودروهای امروزی، کمتر پیش می‌آید که یک خودرو در پنج سال اول عمرش نیاز به تعمیرات جدی داشته باشد اما بعضی خودروها اگر نیاز به تعمیرات جزیی پیدا کنند هزینه زیادی روی دست مصرف‌کننده می‌گذارند.

 

کم هزینه‌ترین و پر هزینه‌ترین خودرو‌ها

 

در این میان خودروهای آلمانی به دلیل استفاده بیشتر از المان‌ها و مولفه‌های لوکس در صدر جدول خودروهای پرهزینه هستند. برابر یک مطالعه که چند سال قبل صورت گرفت آئودی8 و مرسدس بنز کلاس G در پنج سال اول بیشترین هزینه نگهداری را دارند. مرسدس بنز کلاس CL هم در بین پنج خودرو اول قرار دارد تا جمع خودروهای لوکس آلمانی را تکمیل کند.

 

(نتیجه‌ای که تاکنون در مدل ماشین‌ها تغییر کرده اما در برندها دچار تغییر خاصی نشده است.) البته برخی از دلایل هزینه بالای نگهداری خودروهای آلمانی به مهندسی پیشرفته آنها و قطعات یدکی گران‌قیمت آن برمی‌گردد. در مقابل خودروهای ژاپنی که دارای طول عمر بیشتری نیز هستند، به دلیل پرهیز از استفاده زیاد از مولفه‌های لوکس و تجملاتی و نحوه طراحی، هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروهای آلمانی دارند.

نتیجه اینکه اگرچه محصولات آلمانی با کیفیت فوق‌العاده بالای خود، مشتریان بی‌شماری دارند اما محصولات ژاپنی علاوه بر کیفیت بسیار خوب و ایمنی بالا، هزینه‌های نگهداری بسیار پایینی دارند و عموماً کم‌هزینه‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌روند.